تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,310,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,558,921 |
بررسی جایگاه معرفت افاضهای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 30، شماره 55، شهریور 1401، صفحه 135-159 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهره اولیائی* | ||
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه دولتی پیام نور، اراک، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه معرفت افاضهای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن است. ازآنجاییکه هدف اساسی خلقت، علم و معرفت است، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جایگاه معرفت افاضهای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن میپردازد و به دنبال معرفی آثار تربیتی، موانع و زمینههای دستیابی به معرفت افاضهای است. یافتهها بیانگر این است که معرفت نهتنها هدف تعلیم و تربیت بلکه هدف اساسی خلقت و برترین نعمت پس از نعمت آفرینش است. معرفت افاضهای، نوعی خودشناسی؛ و تقوا، اخلاص و تزکیه نفس از مبانی آن است. این معرفت گاهی بهصورت وحی و گاهی بهصورت الهام و گاهی بهصورت تحدیث است. خودآگاهی، خداترسی، قرآنباوری، گریه تسلیم و خضوع، متانت و بردباری، سکوت، همآوایی گفتار و رفتار، تواضع، تعبد و تقلید دینی از جمله آثار تربیتی آن است. تربیتی که بر اساس معرفت و شناخت به اسم رب پی نهاده میشود تربیتی است که به کمال و نیکبختی و بزرگداشت انسان و نیز گسترش صلح و برادری و وحدت در زندگی او میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
جایگاه؛ معرفت افاضهای؛ فلسفه؛ تربیت اسلامی؛ دلالتهای تربیتی | ||
مراجع | ||
قرآن مجید
نهجالبلاغه
صحیفه سجادیه
اخوانالصفا. (1405 ق). رسائل. قم: مرکز نشر.
اسدی گرمارودی، محمد. (1388). کسبی یا افاضهای بودن معرفت الله. فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی، 5(17)، 112-87.
اولیائی، زهره؛ رضایی، محمد هاشم و سرمدی، محمدرضا. (1392). بررسی نقش تلقین به نفس در تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور اراک.
ایزی، زهرا؛ نظرنژاد، نرگس و امیرخانی، مهناز. (1391). موانع معرفت از دیدگاه علامه طباطبائی (ره). پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه آموزشی، دانشکده، دانشگاه الزهرا (س).
باقری، خسرو. (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد یک). تهران: مدرسه.
بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی؛ فقیهی، علینقی و اعرافی، علیرضا. (1388). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (جلد دوم و چهارم). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
بهشتی، محمد. (1390). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (جلد 5). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
حاجی بابائیان امیری، محسن. (1388). روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام. تهران: سروش.
دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود. (1389). اخلاق اسلامی. تهران: معارف.
رودگر، محمدجواد. (1384). اسفار زینبی در سفرحسینی. نشریه مطالعات راهبردی زنان، شماره 28، ؟؟؟-؟؟؟.
سبحانی، جعفر و محمدرضایی، محمد. (1385). اندیشه اسلامی (1). تهران: دانشگاه پیام نور.
سهروردی، شهابالدین. (1372). مجموعه مصنفات (تصحیح هانری کوربن). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شایسته نژاد، علیاکبر. (1386). تفسیر موضوعی قرآن. تهران: دانشگاه دولتی پیام نور.
طباطبائی، محمدحسین. (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: جامعه مدرسین.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد. (1378). الاسفار الاربعه. قم: مصطفوی.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد. (1386 ق). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (تصحیح حسن حسنزاده آملی). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صدوق، محمد بن علی. (1373). عیون اخبار الرضا (ترجمه حمیدرضا مستفید و علی اکبر غفاری). تهران: صدوق.
طوسی، نصیرالدین. (1385 الف). فصول العقاید (به کوشش شاکر معارف و حمید خالصی). شهر: نشر معارف.
طوسی، خواجهنصیرالدین. (1385 ب). اخلاق ناصری (تصحیح مرتضی مینوی و علیرضا حیدری). تهران: خوارزمی.
عسگری، حدیثه. (1394). بررسی علم ائمه معصومین (علیهالسلام) از دیدگاه قرآن. شهر: مدرسه علمیه حضرت رقیه سلامالله علیها.
عمید، حسن. (1379). فرهنگ فارسی عمید. تهران: نشر امیرکبیر.
فتحعلی خانی، محمد؛ فصیحی زاده، علیرضا؛ فقیهی، علینقی و اعرافی، علیرضا. (1391). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (جلد اول). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
فیض کاشانی، ملامحسن(محمد بن مرتضی). (1383 ق الف). المحجه البیضا (تصحیح علیاکبر غفاری). تهران: نشر اسلامی.
فیض کاشانی، ملامحسن (محمد بن مرتضی). (1383 ق ب). الحقائق فی محاسن الاخلاق (به کوشش محسن عقیل). قم: دارالکتاب اسلامی.
فیض کاشانی، ملامحسن (محمد بن مرتضی). (1405 ق). تفسیر الصافی (ترجمه محمدباقر ساعدی خراسانی). تهران: نشر صفا.
فیض کاشانی، ملامحسن (محمد بن مرتضی). (1418 ق). النخبه فی الحکمه العملیه والاحکام الشرعیه (به کوشش مهدی انصاری قمی). قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
فیض کاشانی، ملامحسن (محمد بن مرتضی). (1362). اصول المعارف (به تصحیح جلالالدین آشتیانی). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
فیض کاشانی، ملامحسن (محمد بن مرتضی). (1371). ده رساله (به کوشش رسول جعفریان). اصفهان: مکتب امام امیرالمؤمنین.
قمی، عباس. (1371). سفینة البحار. تهران: مؤسسه انتشارات فراهانی.
کُرد فیروزجانی، یارعلی و نورانی، سید ابوالفضل. (1399). تبیین عقلی تأثیر فضایل و رذایل بر معرفت. پژوهشنامه اخلاق، 13(47)، 122-.
کیلانی، ماجد عرسان. (1389). فلسفه تربیت اسلامی (ترجمه بهروز رفیعی و سعید بهشتی). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بحارالانوار. بیروت: مؤسسه الوفا.
مدرسی زنجانی، محمد. (1363). سرگذشت و عقاید فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی. تهران: امیرکبیر.
مطهری، مرتضی. (1391). انسان کامل. تهران: انتشارات صدرا.
موسایی افضلی، علی. (1382). معارف اسلامی (1). تهران: دانشگاه دولتی پیام نور.
موسوی بلده، سید محسن. (1381). حلیه القرآن (سطح 2) (به روایت حفص از عاصم). تهران: احیاء کتاب.
مؤمنی، بهرام؛ کهنسال، علیرضا و مسعودی، جهانگیر. (1397). نقش حس در معرفتشناسی ابنسینا و جان لاک. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه آموزشی، دانشکده، دانشگاه فردوسی مشهد.
نصری، عبدالله. (1386). انسان از دیدگاه اسلام. تهران: دانشگاه دولتی پیام نور.
هاشمی، سید جواد و صفاتی، زهره. (1381). فاطمه (سلامالله) گل محمدی. قم: لاهیجی.
یحیی بن عبد بن زکریا. (1365). تهذیب الاخلاق (مقدمه و تصحیح محمد دامادی). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |