تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,520 |
آسیبشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 30، شماره 55، شهریور 1401، صفحه 161-192 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مزیدی* 1؛ نعیمه ذاکری2 | ||
1نویسنده مسئول: دکترای فلسفه تعلیم و تعلیم؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 22 دی 1399، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر فهم آسیبهای اجتماعی تعلیم و تربیت در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفته و نوع پژوهش نیز کیفی است. گردآوری دادهها به دو روش مصاحبه عمیق و بررسی اسناد صورت گرفت. افراد موردمطالعه برای بخش مصاحبه به شیوه هدفمند و با رعایت قواعد حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباعشدگی یا اشباع نظری انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصله از مصاحبه عمیق، از رویکرد تفسیری-تجریدی و برای تحلیل اسناد موردمطالعه (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش) از تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش مصاحبهها نشان داد که آسیبهای اجتماعی موجود در تعلیم و تربیت مرزی، در چهار حیطه آسیبهای فرهنگی و اجتماعی، آسیبهای آموزشی، تنگناهای اقتصادی و تنگناهای مذهبی قابلتشخیص هستند. همچنین مقولههای استخراج شده از متن اسناد نیز تا حدودی با نتایج حاصل از مصاحبهها همخوانی داشتند. پیامدهای ناشی از این آسیبها در دو بعد کوتاهمدت و بلندمدت ظاهر گردیدند که متناسب با ابعاد مذکور راهکارهایی نیز در چهار حیطه اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، مذهبی و آموزشوپرورش ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی اجتماعی؛ مناطق مرزی؛ جنوب شرقی ایران؛ سند تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Pathology of Education in Iran’s Southeast Frontier Areas | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mazidi1؛ Naimeh Zakeri2 | ||
1Corresponding Author, Ph.D. in Philosophy of Education and Teaching, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2MA, Department of Philosophy of Education, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The current research aims to understand social pathology of education on the southeastern borders of Iran. This work was conducted in a qualitative paradigm. Data were collected by tow methods: in-depth interview and documentation. The Manuscript of Fundamental Transformations in Education were considered as the research document and a group of teachers and educational experts who were selected purposively considered as the research participants. The maximum variation sampling and saturation regulations were applied during the sampling procedure. The Grounded Theory procedure with constant comparative method and interpretive-abstractive approach were used to analyze the data gathered from interviews and the inductive or relational content analysis was applied to analyze the data gathered from the selected document. Four main categories derived from the interviews` analysis: social pathologies, educational pathologies, economic restrains and religious restrictions. Based on the research findings four strategies or solutions were presented in four areas of cultural affairs, community, religion and educational affairs. Comparison of the results, extracted from the selected document and interviews, showed that they were consistent to some extent. The consequences of the emergence of these disorders affected the whole southwestern part of the country in both short-term and long-term periods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Pathology, Border Regions, Southeast Regions of Iran, Document of Fundamental Transformations | ||
مراجع | ||
باقرزاده، علی. (1393). عنوان مقاله یا خبر. قابل دسترسی از: لینک خبر یا مقاله
پیشگامیفرد، زهرا و امیدیآوج، مریم. (1388). ارتباط بین پراکندگی اقوام ایرانی و امنیت مرزها. فصلنامه ژئوپلیتیک، 5(2)،71-48.
خضرزاده، اسعد؛ سلیمانی، منصور و رضویان، محمدتقی. (1389). بررسی قاچاق کالا از مرزهای دریایی جنوب ایران. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 15(18)، 84-67.
رابرتسون، یان. (1374). درآمدی بر جامعه (ترجمه حسین بهروان). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
راسخ، کرامت الله. (1391). فرهنگ جامع جامعهشناسی و علوم انسانی. شیراز: انتشارات نوید.
رضوی، ابوالفضل. (1394). عنوان مقاله یا خبر. قابل دسترسی از: لینک خبر یا مقاله
ساروخانی، باقر. (1370). درآمدی بر دایرةالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
ستوده، هدایتالله. (1379). آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات). تهران: انتشارات آوای نور.
سعیدی، علیاصغر و اسماعیلزاده، خالد. (1389). مرزها و امنیت اجتماعی، چالشهای فراروی امنیت در مناطق مرزی و راهکارهای اجرایی آن. فصلنامه جامعه امن کردستان، ،50-23.
سند تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش. (1390). فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران. شهر: ناشر.
سید اصیل، منیره بگم. (1390). عنوان مقاله. در آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی در مناطق مرزی (مجموعه مقالات همایش نقد و بررسی فعالیتهای پرورشی در مناطق مرزی) ، مشهد: ضریح آفتاب.
شاطریان، محسن؛ گنجیپور، محمود و اشنویی، امیر. (1392). تأثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی مرزنشینان بر قاچاق کالا (مطالعه موردی: استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر و کردستان). پژوهشهای جغرافیای انسانی، 45(2)، 178-157.
صدیق سروستانی، رحمتالله. (1383). آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات). تهران: انتشارات آن.
عبداللهآبادی، طیبه. (1390). عنوان مقاله. در راهکارهای نوین پرورشی با در نظر گرفتن اقتضائات جغرافیایی و مذهبی مناطق مرزی (مجموعه مقالات همایش نقد و بررسی فعالیتهای پرورشی در مناطق مرزی) . مشهد: ضریح آفتاب.
فتحی، الهام و حاتمی ورزنه، ابوالفضل. (1391). رابطه بین آسیبهای اجتماعی و امنیت اجتماعی و بررسی نقش پیشگیرانه آموزشوپرورش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تقویت امنیت اجتماعی. فصلنامه دانش انتظامی زنجان، 2(5)، 141-130.
گرد، مرضیه. (1394). عنوان مقاله یا خبر. قابل دسترسی از: لینک خبر یا مقاله
گلوردی، عیسی. (1390). محدودیتها و فرصتهای توسعه اجتماعی- فرهنگی نواحی مرزی. فصلنامه رهنامه سیاستگذاری، 2(3)، 41-12.
مزیدی، محمد. (1383). جزوه درس تحلیل محتوا. شیراز: انتشارات دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
مزیدی، محمد. (1393). جزوه درس روش تحقیق کیفی. شیراز: انتشارات دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
مسلمزاده تهرانی، کاظم. (1390). جایگاه و نقش رسانهها در فعالیتهای پرورشی مناطق مرزی. در آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی در مناطق مرزی (مجموعه مقالات همایش نقد و بررسی فعالیتهای پرورشی در مناطق مرزی) . مشهد: ضریح آفتاب.
Creswell, John. W. (1994). Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches. London: SAGE Publications.
Maykut, P & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research A Philosophic and Practical Guide. London: The Farlmer Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |