تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,355 |
تدوین رهنمودهایی بر بنیاد پیشفرضهای بومی و اسلامی جهت بهبود وضعیت برنامه درسی علوم تربیتی در ایران | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 30، شماره 55، شهریور 1401، صفحه 233-267 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم خسروی1؛ اکبر صالحی* 2؛ علیرضا محمودنیا3؛ محسن ایمانی4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، استخراج رهنمودهایی بر بنیاد پیشفرضهای بومی و اسلامی، بهمنظور بهبود وضعیت برنامه درسی علوم تربیتی در ایران است. روش پژوهش، تحلیل مفهومی و قیاس نظری بوده و بهمنظور گردآوری دادههای لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با استفاده از برگههای فیشبرداری و با شیوه تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است و نتایج پژوهش منجر به استخراج پنج پیشفرض اساسی، شامل اصالت اقتباس در بومیسازی و اسلامیسازی علوم تربیتی، توجه به مضامین اسلامی و فرهنگ ملی در بومیسازی و اسلامیسازی، نگاه نوگرایی- بومیگرایی در بومیسازی و اسلامیسازی، اصالت دادن به تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ بومی و توجه به فطرت و ابعاد وجودی انسان در بومیسازی و اسلامیسازی علوم تربیتی است. بر بنیاد پیشفرضهای مطرح شده، پنج رهنمود کاربردی شامل1) بررسی انتقادی متون وارداتی و اقتباس در ترجمه آثار غربی در حوزه علوم تربیتی، 2) شناسایی و معرفی چهرههای متفکرین بومی و اسلامی در تاریخ علوم تربیتی ایران، 3) استقبال از طرحهای مبتکرانه بومی و اسلامی در حوزه علوم تربیتی، 4) تولید دانش بومی و اسلامی در حوزه علوم تربیتی و 5) کیفیتبخشی به تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای بومی و اسلامی، برای بهبود برنامه درسی علوم تربیتی در ایران، استنباط و تدوین گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
بومیسازی؛ اسلامیسازی؛ علوم تربیتی؛ پیشفرضها و رهنمودها | ||
مراجع | ||
الف، لوی. (1393). برنامهریزی درسی مدارس (ترجمه فریده مشایخ). تهران: انتشارات مدرسه.
اخوی راد، بتول. (1388). بررسی شیوههای بومیسازی علوم انسانی و تأثیر آن بر آموزش عالی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 4(35 و 36)، 28-22.
اعوانی، غلامرضا. (1390). منظور از بومیسازی علوم انسانی، تعطیل کردن آن نیست. پایگاه تحلیلی– تبیینی برهان. قابل دسترسی از: http://borhan.ir/NSite/FullStory/News
باقری، خسرو. (1396). بررسی و نقد کتاب «از علم سکولار تا علم دینی». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(2)، .
باقری، خسرو؛ نام، شهرت و نام، شهرت. (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، شهلا. (1387). علوم انسانی اجتماعی از بحران تا بومیسازی: انتقادات و راهکارها. فصلنامه حوزه و دانشگاه – روششناسی علوم انسانی، 14(54)، .
برزگر، ابراهیم. (1390). رهیافت بومیسازی علوم انسانی. قابلدسترس از: http://korsi.farhangoelm.ir/Products/Other/Article
بیاتی، ابوالحسین. (1396). منطق تولید تعاریف (تحلیل مفهومی). قابلدسترس از: https://bayati.info/
پوریانی، حسین. (1391). آسیبشناسی بومیسازی علوم انسانی. قابلدسترس از: http://rasekhoon.net/article/show
چیذری، زهرا. (1390). بومیسازی علوم چگونه تعریف میشود؟. گروه فرهنگی- اجتماعی برهان، قابلدسترس از: http://borhan.ir/NSite/FullStory/News
خامنهای، سید علی. (1396). موضع رهبری در برابر مهاجرت دانشجویان؛ روزنامه کیهان، تیرماه 1396.
روزنانی، هاشم. (2003). اسلامی کردن برنامه آموزشی و تحصیلی (ترجمه سوسن کشاورز). فصلنامه روششناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 8(32)، 110-88.
سراجزاده، سید حسین. (1391). بومی شدن یا اسلامی شدن علوم انسانی و اجتماعی: ایجاد علم جدید یا رویکرد جدید. دومین کنگره ملی علوم انسانی، تهران.
سجادی، سید مهدی و برخورداری، رمضان. (1383). تبیین و تحلیل جریان اسلامیسازی علوم و آثار آن بر تعلیم و تربیت. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3(7)، .
فرزانهپور، حسین. (1387). امکان بومیسازی علوم انسانی و رشتههای آن با تأکید بر علوم سیاسی (چالشها و راهکارها). نشریه کنگره علوم انسانی، ،
فرمهینی فراهانی، محسن و انجمن سرخابی، هادی. (1393). چرایی و چگونگی تحول در علوم انسانی با نگاهی به مؤلفهها و آسیبهای مطرح در آن. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 18(4)، 522 -501.
فلاح، محمدرضا. (1389). بومی سازی علوم انسانی. قابلدسترس از: http://www.rfallah.blogfa.com/post
قزل سفلی، محمدتقی و نوریان دهکردی، نگین. (1389). نقد بومیگرایی در اندیشه جلال آل احمد. فصلنامه تحقیقات سیاسی و بینالمللی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا، سال چهارم، 182-152.
مسعودی، جهانگیر. (1389). تحلیلی از برخی مبانی و پیشفرضهای معرفتی موافقان و مخالفان علم دینی. فصلنامه علمی- پژوهشی روششناسی علوم انسانی. 16(64 و 65)، 66-43.
نوذری، محمود. (1391). امکان اسلامیسازی و بومیسازی برنامه درسی رشته علوم تربیتی. نشریه راهبرد فرهنگ. شماره 19، 168-139.
Hoffmann,Stanley. (2008). Subduing Globalization: The Challenge of the Indigenization Movement. In Globalization and the Margins, edited by Richard Grant and John R. Short.
Khadijah Binti-Zon and Sharifah AH Norhaid AH Binti-syed- Idros and Aswati Hamzah. (2008). A Malysain Perspective of Ethnic & Indigenous Knowledge. The 8th Annual Conference of the Iranian Curriculum Studies Association (ICSA), The University of Mazandaran – Faculty of Humanities & Social sciences, Balbosar, Mazandaran, Islamic Republic of IRAN.
Chateau, Jean. (2005). les Grans pedagogues (Translated by Dr. Gh. H. Shokohi). University of Tehran Publication. no:1543.
Sinha, jai B.P. (2000). Towards indigenization of psychology in india. Psychological Studies, 45(1-2), 3-13.
Smith, J, Robert. (2008). From Tensison Resonance: globalization and Localism In Australain. The 8th Annual Conference of the Iranian Curriculum Studies Association (ICSA), The University of Mazandaran – Faculty of Humanities & Social sciences, Balbosar, Mazandaran, Islamic Republic of IRAN.
Chiang, Tien-Hui. (2020). Handbook of Education Policy Studies. Is Cultural Localization Education Necessary in Epoch of Globalization?. In Handbook of Education Policy Studies, Fan G. Popkewitz T. Springer, Singapore. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |