تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,011,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,273,869 |
بررسی تأثیر جهتگیری زیست محیطی و بستهبندی سبز بر سرمایه اجتماعی | ||
فصلنامه علمی علوم و فنون بسته بندی | ||
دوره 14، شماره 55، آبان 1402، صفحه 41-50 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی* 1؛ حسین رحیمی کلور2؛ محمد حجتی نخودچری3 | ||
1استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار- مالی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
جهتگیری زیست محیطی در تولید محصولات، باعث افزایش آگاهی مردم درباره مسائل محیط زیست میشود. بستهبندی سبز بهعنوان یک راهحل سبز و پایدار، باعث کاهش هدررفت منابع طبیعی و حفظ محیط زیست میشود. سرمایه اجتماعی نیز با ایجاد روابط مثبت میان افراد، به تقویت هویت و اعتماد متقابل و در نتیجه به ایجاد یک جامعه پایدار و پویا کمک میکند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهتگیری زیست محیطی و بستهبندی سبز بر سرمایه اجتماعی است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق، تمامی مشتریان فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان حجم نمونه با روش تصادفی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استاندارد که روایی آن با استفاده از روایی محتوا و همگرا تأیید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهایExcel 2019 و Smart PLS 4 انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد متغیر جهتگیری زیست محیطی بر سرمایه اجتماعی تأثیر معنادار دارد اما متغیر بستهبندی سبز بر سرمایه اجتماعی تأثیر معنادار ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری زیست محیطی؛ بستهبندی سبز؛ سرمایه اجتماعی | ||
مراجع | ||
[1] Y. C. Yang and X. Zhao, “Exploring the relationship of green packaging design with consumers' green trust, and green brand attachment,” Social Behavior and Personality: an international journal, vol. 47(8), pp. 1- 10, 2019. https://doi.org/10.2224/sbp.8181 [2] S. Semnareshad, M. Babaei, and N. Pilevari, “Assessment of the Relationship between Green Packaging and Consumer Buying Behavior of Fast-Moving Consumer Goods,” Journal of Science and Technology of Packaging, vol. 8(31), pp. 70-75, 2017.(In Persian) https://civilica.com/doc/928613 [3] L. Yan, H. T. Keh, & J. Chen, “Assimilating and differentiating: The curvilinear effect of social class on green consumption,” Journal of Consumer Research ,vol. 47(6), pp. 914– 936, 2020. https://doi.org/10.1093/jcr/ucaa041 [4] K. Papadas, G. Avlontis, and M. Garrigan, “Green marketingorientation:Conceptualization,scale development and Validation, gournal of business Research,” vol. 145, pp. 112-132, 2017. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024 [5] R. Andarvazh, , G. Rajabipour Mibodi, , I. Ghasemi Hamedani, M. Zarbazo, & Marsha, “The Effects of Corporate Social Responsibility and Environmental Orientation on Marketing Performance in Health-Oriented Food Industries,” Environmental Science and Technology, vol. 23(8), pp. 267-280, 2021.(In Persian) [6] N. Seifollahi, “Analysis of the Effect of Green Packaging on Attracting and Retaining Environmentally Friendly Customers with the Mediating role of Green Brand Image,” Pollution, vol. 9(3), pp. 950-964, 2023. 10.22059 /poll.352529.1723. [7] C. R. Leana, & F. K. Pil, “Social capital and organizational performance: Evidence from urban public schools,” Organization science, vol. 17(3), pp. 353-366, 2006. https:// doi. org /10.1287/orsc.1060.0191 [8] F. Golboni, H. Mahmoodi, V. Baghi, R. Ghanei Gheshlagh, S. Valiee, P. Dalvand, & A. Kurdi, “Prevalence of Depression among Iranian Elderly: A Systematic Review and Meta-analysis of Observational Studies,” Novelty in Clinical Medicine, vol. 1(2), pp. 70-80, 2022. doi: 10.22034/ncm.2022.327342.1014 [9] A. A. Esfahani, E. Mohebifar , & Jafari, “The Role of Organizational Knowledge Dimensions in the Influence of Social Capital on Knowledge Sharing in a Military Hospital,” Darya Medical Journal, vol. 4(4), pp. 231-239, 2022. (In Persian). Doi: 10.30491/4.4.231 [10] A. Hassanvand, “A Review of Multilayer Flexible Packaging Structures,” Journal of Science and Technology of Packaging, vol. 14(54), pp. 45-55, 2023. (In Persian) [11] J. Nahapiet & S. Ghoshal, “Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage,” Academy of management review, vol. 23(2), pp. 242-266, 1998. https://doi.org/10.5465/amr.1998.533225 [12] Gh. Ghaffari, "Social Capital and Security," Tehran: Research and Studies Organization of NAJA, Publisher: Sociologists, National Library Book Number: 2273783, 2011. [13] D. Turkcu & N. Tura, “The dark side of sustainable packaging: Battling with sustainability tensions,” Sustainable Production and Consumption, vol. 40, pp. 412-421, 2023. https://doi.org/10.1016/j.spc.2023.07.007 [14] S. Sarumpeat, “The Relationship Between Environmental Performance and Financial Performance Amongst Indonesian Companies,” Journal Akuntansi & Keuangan, vol. 7, no. 2, pp. 89-98, 2017. https://doi.org/10.9744/jak.7.2.pp.%2089-98 [15] R. O. P. Situmorang, M. Hussain, & S. C. Chang, “Assessment of environmental orientations of urban Taiwanese and their relation to climate change mitigation behaviour in central Taiwan,” Climate Services, 30, 100366, 2023. https://doi.org/10.1016/j.cliser.2023.100366 [16] M. Amiri Khordeh, et al, “Sosial-Environmental Performance Of Transpartaion Systems, Management of Environmental Quality: An International Journal,” vol. 26, no. 6, pp. 826-851, 2015. 10.1108/MEQ-09-2014-0140
[17] A. Jafari Samimi, A. Ahmadpour, & Seyyed Mohyeddin, “Investigating the Relationship between Environmental Performance Index and Economic Growth in Developed Countries,” Iranian Journal of Energy Economics, vol. 1(1), pp. 55-72, 2011. (In Persian) [18] M. Haghigi and F.Azimi, “Green Packaging,” Third International Conference on Green Economy, pp. 1-7 2016. (In Persian) https://civilica .com /doc/490779 [19] A. Bazargan, Z. Sarmad, and E. Hejazi, “Research Methods in Behavioral Sciences,” Tehran: Agah Publishing, 2014. (In Persian) [20] L. A. Guzman, V. A.Cantillo-Garcia, J. Arellana, & O. L. Sarmiento, “Evaluating the effects of social capital on travel behavior: Modeling the choice of an innovative transport mode,” Travel Behaviour and Society, vol. 33, 100612, 2023. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2023.100612 [21] R. Saeed, “Twitter and Development of Social Capital: A Gender Perspective. Telematics and Informatics Reports,” 9, 100037, 2023. https://doi.org/10.1016/j.teler.2022.100037 [22] M. Tale'zari and P. Saeedi, “A Comprehensive Review of Social Capital,” Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, vol. 3(14), pp. 186-213, 2019. (In Persian) https://civilica.com/doc/946369 [23] R. Rostamzadeh and A. Alimohammadi Siaban, “ The Effects of Environmental Factors on Green Marketing Performance: A Case Study of Shirin Asal Company,” Journal of Value Chain Management, vol. 1(1), pp. 47-72, 2016. (In Persian). https://majournal.ir/index.php/ma/ article/ view/171 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |