تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,342,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,590,090 |
طراحی الگوی توسعهی منابع انسانی کارآفرین بر اساس نظریهی یادگیری اجتماعی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مرداد 1388، صفحه 81-100 اصل مقاله (243.04 K) | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1388، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1388، تاریخ پذیرش: 27 مهر 1388 | ||
چکیده | ||
مطابق دیدگاه یادگیری اجتماعی، یادگیری میتواند با مشاهدهی رفتار دیگران و پیآمدهای حاصل از رفتار آنان اتفاق بیفتد. هنگامیکه فرد رفتارکارآفرینانه را از یک کارآفـرین مشاهده میکند و فرد کارآفـرین نیز مورد حمایت اطـرافیان قـرار میگیرد، این رفتار در فرد مشاهدهکننده تقویت شده و پس از طی فرایندهای یادگیری، فعالیت کارآفرینانه را آغاز خواهد کرد. تحقیق حاضر، پس از تعیین مدل مفهومی و تأیید روایی مدل توسط خبرگان و همچنین توزیع پرسشنامه و اجرای مصاحبههای نیمهساختیافته، با بیست و سه نفر ازکارآفرینان برتر جشنوارهی شیخ بهایی، انجام شده است. روش تحقیق، به شیوه کمی و کیفی است. در بخش کمّی، هدف محقق، تعیین اولویت عوامل محیطی، و میزان تأثیرگذاری عوامل مزبور بر توسعهی منابع انسانی کارآفرین بوده است. یافتههای بخش کمّی نشان میدهد از دیدگاه کارآفرینان، ابتدا سایر عوامل محیطی (عوامل یادگیری مشاهدهای) با میانگین52/5 و سپس خانواده با میانگین33/5 تأثیر بسیار زیادی بر توسعهی کارآفرینی دارد. در بخش کیفی، اطلاعات حاصل از مصاحبه ها، پس از پیاده سازی براساس «نظریهی بنیادی»[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهی تحقیق، به صورت مدل علّی، زمینه ای و واسطه ای ارایه گردیده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که، مشاهده، نقش بسیار زیادی در تحقق رفتارهای کارآفرینانه دارد. در مصاحبه ها، بارها فرایندهای یادگیری مشاهدهای مورد تأکید کارآفرینان قرار گرفته و اذعان نمودهاند که این گونه رفتارها را در اطرافیان مشاهده کردهاند. فراهم نمودن امکان مشاهدهی رفتارهای کارآفرینانه و اقدامات حمایتی دولت، از جمله راهبردهای عملی توسعه منابع انسانی کارآفرین است. [1]- Grounded Theory | ||
کلیدواژهها | ||
: توسعهی منابع انسانی کارآفرین؛ رفتار کارآفرینانه؛ الگوبرداری؛ نظریهی یادگیری اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ نظریهی بنیادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 639 |