تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,166,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,927,129 |
طراحی الگوی توسعهی منابع انسانی کارآفرین بر اساس نظریهی یادگیری اجتماعی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مرداد 1388، صفحه 81-100 اصل مقاله (243.04 K) | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1388، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1388، تاریخ پذیرش: 27 مهر 1388 | ||
چکیده | ||
مطابق دیدگاه یادگیری اجتماعی، یادگیری میتواند با مشاهدهی رفتار دیگران و پیآمدهای حاصل از رفتار آنان اتفاق بیفتد. هنگامیکه فرد رفتارکارآفرینانه را از یک کارآفـرین مشاهده میکند و فرد کارآفـرین نیز مورد حمایت اطـرافیان قـرار میگیرد، این رفتار در فرد مشاهدهکننده تقویت شده و پس از طی فرایندهای یادگیری، فعالیت کارآفرینانه را آغاز خواهد کرد. تحقیق حاضر، پس از تعیین مدل مفهومی و تأیید روایی مدل توسط خبرگان و همچنین توزیع پرسشنامه و اجرای مصاحبههای نیمهساختیافته، با بیست و سه نفر ازکارآفرینان برتر جشنوارهی شیخ بهایی، انجام شده است. روش تحقیق، به شیوه کمی و کیفی است. در بخش کمّی، هدف محقق، تعیین اولویت عوامل محیطی، و میزان تأثیرگذاری عوامل مزبور بر توسعهی منابع انسانی کارآفرین بوده است. یافتههای بخش کمّی نشان میدهد از دیدگاه کارآفرینان، ابتدا سایر عوامل محیطی (عوامل یادگیری مشاهدهای) با میانگین52/5 و سپس خانواده با میانگین33/5 تأثیر بسیار زیادی بر توسعهی کارآفرینی دارد. در بخش کیفی، اطلاعات حاصل از مصاحبه ها، پس از پیاده سازی براساس «نظریهی بنیادی»[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهی تحقیق، به صورت مدل علّی، زمینه ای و واسطه ای ارایه گردیده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که، مشاهده، نقش بسیار زیادی در تحقق رفتارهای کارآفرینانه دارد. در مصاحبه ها، بارها فرایندهای یادگیری مشاهدهای مورد تأکید کارآفرینان قرار گرفته و اذعان نمودهاند که این گونه رفتارها را در اطرافیان مشاهده کردهاند. فراهم نمودن امکان مشاهدهی رفتارهای کارآفرینانه و اقدامات حمایتی دولت، از جمله راهبردهای عملی توسعه منابع انسانی کارآفرین است. [1]- Grounded Theory | ||
کلیدواژهها | ||
: توسعهی منابع انسانی کارآفرین؛ رفتار کارآفرینانه؛ الگوبرداری؛ نظریهی یادگیری اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ نظریهی بنیادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing A Model for Developing Entrepreneurial Human Resource Based on Social Learning Theory | ||
چکیده [English] | ||
According to social learning theory, learning can take place by observing others’ behavior and their consequences. When a person observes an entrepreneurial behavior and the entrepreneurial person is affirmed by people around him, that behavior will be reinforced by the observer and he or she will go on with that entrepreneurial behavior. This research has been conducted by designing the conceptual model and having it confirmed by scholars, and distributing questionnaires carrying out semi-structured interviews by 23 master entrepreneurs of Sheikh Bahaee Festival. Quantitative and qualitative methods were followed in this research. The researcher tried to determine the priority of environmental factors and the degree of their influence on developing entrepreneurial human resource through quantitative method. The findings of this assessment revealed that other environmental factors (observational learning factors) had the most effective role on their works (average = 5.52). The role of family occupied the second rank for them (average = 5.32). Following qualitative method, the contents of the interviews were analyzed according to Grounded Theory. The results are presented as causative, contextual, and mediatory model. The results indicated that observation plays a great role in the fulfillment of entrepreneurial behavior. The entrepreneurs repeatedly emphasized that they had observed entrepreneurial behavior in other people. Providing the possibility of observing entrepreneurial behavior and supporting this kind of activities by the government seem to be the most important practical suggestions for developing entrepreneurial human resource | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Developing Entrepreneurial Human Resource, Entrepreneurial behavior, Getting Model, Social Learning Theory, self-efficacy, Grounded Theory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |