تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,296,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,784 |
مدل تصمیمگیری در یک درگیری سایبری مبتنی بر آسیبپذیری، با رویکرد نظریه بازی | |||||||||||||||
پدافند الکترونیکی و سایبری | |||||||||||||||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، مرداد 1397، صفحه 21-28 اصل مقاله (777.66 K) | |||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||
محمود فروغی* 1؛ علی اکرمی راده2؛ مسعود باقری3 | |||||||||||||||
1امام حسین(ع) | |||||||||||||||
2دانشگاه تهران | |||||||||||||||
3جامع امام حسین(ع) | |||||||||||||||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | |||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||
در یک جنگ سایبری پیشبینی تصمیمهای احتمالی دشمن برای هر یک از طرفین، یک مسئله حیاتی و بحرانی است. در این مقاله با استفاده از نظریه بازی و ساخت یک مدل تحلیلی، فرآیند تصمیمگیری دو حریف در فضای سایبری، هنگام کشف یک آسیبپذیری، مورد بررسی قرارگرفته است. در مقایسه باکارهای پیشین، مفروضات مسئله به شرایط واقعی نزدیک شده و احتمال تلافی طرف مقابل، نامتقارن بودن پاداش حمله و احتمال شکست حمله در تعریف بازی لحاظ شده است. به این منظور ساختار جدیدی برای درگیری احتمالی موردنظر طراحیشده که نسبت به کارهای پیشین شباهت بیشتری به ساختار درگیری سایبری در شرایط واقعی دارد. برای نمایش بازی از شکل توسعهیافته استفادهشده و تعادل نش برای آن محاسبه گردیده است. در انتها با تحلیل نتایج نشان دادهشده که در شرایطی که توانایی طرفین در اجرای حمله سایبری به هم نزدیک باشد، هر دو طرف اقدام تهاجمی را انتخاب خواهند کرد و توانایی کشف آسیبپذیری تأثیر کمتری در انتخاب راهبرد دارد. | |||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||
نظریه بازی؛ آسیبپذیری؛ استراتژی؛ توانایی حمله؛ دفاع سایبری | |||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |