- Wright, C., “Operation and cost of high-speed craft,” Marine Technology, Vol. 27, No. 2, pp. 104 -113, 1990.
- Savitsky, D., “Hydrodynamic design of planing hulls,” Marine Technology, Vol. 1, No. 1, pp. 71-95, 1964.
- Savitsky, D., and Brown, P. W., “Procedures for hydrodynamic evaluation of planing hulls in smooth and rough water,” Marine Technology, Vol. 13, No. 4, pp. 381-400, 1976.
- Savitsky, D., “Overview of planing hull developments,” High Performance Marine Vehicle Conference and Exhibit, American Society of Naval Engineers, pp. 1-14, 1992.
- Savitsky, D., “Inclusion of Whisker spray drag in performance prediction method for high-speed planing hulls,” Technical Report SITDL- 06-9-2845, 2006.
- Wagner, H., “Uber stoss-und gleitvorgange an der oberflache von flussigkeiten,” Journal of Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 12, No. 4, pp. 193-235, 1932.
- Zhao, R., and Faltinsen, O. M., “Water entry of two dimensional bodies,” Journal of Fluid Mechanics, Vol. 246, pp. 593-612, 1993.
- Ikeda, Y., Yokomizo, K., Hamasaki, J., Umeda, T., and Katayama, N., “Simulation of running attitude and resistance of a high-speed craft using a database of hydrodynamic forces obtained by fully captive model experiments,” 2nd International Conference on Fast Sea Transportation, Vol. 1, pp. 583-94, 1993.
- Clement, E. P., and Blount, D. L., “Resistance tests of a systematic series of planing hull forms,” Transaction of The Society of Naval Architects and Marine Engineers, Vol. 71, pp. 201-77, 1963.
- Keuning, J. A., and Gerritsma, J., “Resistance tests of a series planing hull forms with 25 degrees deadrise angle,” International Ship-Building Progress, Vol. 29, No. 337, pp. 222-249, 1982.
- Keuning, J. A., Gerritsma, J., and Terwisga, P. F., “Resistance tests of a series planing hull forms with 30 degrees deadrise angle and a calculation method based on this and similar systematic series,” International Ship-Building Progress, Vol. 40, No. 424, pp. 333-382, 1993.
- Savan, D., “Performance prediction of hulls with transverse steps,” M.sc Thesis, Royal Institute of Technology, Center for Naval Architecture, 2010.
- Subramanian, V. A., Subramanyam, P. V. V., and Sulficker, N., “Pressure and drag influences Dueto tunnels in high-speed planing craft,” International Shipbuilding Progress, Vol. 54, pp. 25-44, 2007.
- Doctors, L J., “Representation of planing surface by finite pressure elements,” Proceeding of the fifth Australian Conference on Hydraulics and Fluid Mechanics, New Zealand, 1974.
- Sahoo, P. K., Doctors, L. J., and Pretlove, L., “CFD prediction of the wave resistance of a catamaran,” International Conference in Marine Hydrodynamics, pp. 867-879, 2006.
- Hino, T., Hirata, N., and Hori, T., “Calculation of free surface flows generated by planing craft,” Proceeding FAST’91, PP,317-330, 1991.
- Richard, P., Stephen, T., and Stephen, W.,” Free surface CFD simulation of the flow around a planing plat,” International Conference on Fast Sea Transportation, FAST’ 2001, 4th -6th, Southampton, UK, Sep., 2001.
- Brizzolara, S., and Serra, F., “Accuracy of CFD codes in the prediction of planing surfaces hydrodynamic characteristics,” 2nd International Conference on Marine Research and Transportation, Naples, Italy, Vol. 1, pp. 147-159, 2007.
- Savander, B. R., and Rhee, S. H., “Steady planing hydrodynamics: comparison of numerical and experimental results,” Fluent Users’ Group Manchester, NH, 2003.
- Bowles, J. B., and Denny, S. B., “Water surface disturbance near the bow of high, hard Chine-hull forms,” International Conference on Fast Sea Transportation, FAST’ 2005, June, Russia, 2005.
- Yaakob, O., Shamsuddin, S., and King, K. K., “Stern flap for resistance reduction of planing hull craft,” Jurnal Teknologi, Vol. 41(A) Dis, pp. 43– 52, 2004.
- Bojovic, P., and Sahoo, P. K., “Effect of stern wedges and advanced spray rail system on calm water resistance of high speed displacement,” AMECRC Internal Report 95/5, pp. 1-93, 1996.
- Nagai, T., Yoshida, Y., and Kawasaki, T., “Minimum resistance hull form of planing craft with controlled trim angle,” Naval Arch Japan, Vol. 137, pp. 48-57, 1995.
- Karafitah, G. and Fisher, S. C., “The effect of stern wedges on ship powering performance,” Naval Engineers, Journal, May, 1987.
- Wang, C. T., “Wedge effect on planing hulls,” J. Hydronautics, Vol. 14, No. 4, 1980.
- کریمی محمدحسین، سیف محمدسعید و عباسپور مجید، «بررسی تأثیر اینترسپتور در شناورهای تندرو بهصورت تجربی»، دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران، زیباکنار، انجمن مهندسی دریایی ایران، 1389.
- مونسان محمد، «کتاب جامع مهندسی معماری دریایی»، چاپ دوّم، بهار1391.
- مهریزی اصغر، وفاییصفت عباس، سیف محمدسعید و حمید کاظمی، «بهینهسازی چندگانهی شناورهای تندرو حالت پروازی در آبهای آرام»، دوازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران، زیباکنار، انجمن مهندسی دریایی ایران، ۱۳۸۹.
- Odd, M. F., “Hydrodynamic of high speed marine vehicles,” Cambridge University Press, 40 West 20thStreet, New York, NY 10011-4211, USA, 2005.
- Katayam, T., ”Experimental techniques to asses dynamic instability of high speed planing craft – non-zero heel, bow-diving, proposing and transverse proposing,” Osaka Prefecture University, Japan, 2002.
- Savitsky, D., “Wake shapes behind planing hull forms,” International High-Performance Vehicle Conference, The Chinese Society of Naval Architecture and Marine Engineering, pp. 1-15, 1988.
- ضیاییفر سعیده، «بررسی و تحلیل پورپویزینگ شناور تندروی سرعت متغیر در آب آرام»، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی هیدرودینامیک، دانشکده مهندسی کشتیسازی و صنایع دریایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهمنماه 1386.
- وفاییصفت عباس، سیف محمدسعید، مهریزی اصغر و قصابزاده مرتضی، «بهینهسازی پارامترهای مؤثّر در عملکرد شناورهای تندروی حالت پروازی برای دستیابی به حداکثر سرعت»، هجدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک، تهران، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شریف، ۱۳۸۹.
- میرزایی مهدی، «اثر پارامترهای هندسی شناورهای پروازی تونلدار بر روی مقاومت کلی آنها»، اولین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور، خرمشهر، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 1393.
- Russel, J. D., “Secrets of tunnel boat design,” First edition, Aeromarine press, 67 Highland Crescent, Cambridge, ON, Cnada, N1S1M1,
- Cuasanelli, D. S., and Cave, W. L, “Effect of stern flaps on powering performance of the FFG-7 class,” Marine Technology, Vol. 30, No. 1, Jan. 1993.
- Cuasanelli, D. S., and Karafiath, G., “Advances in stern flap design and application,” International Conference on Fast Sea Transportation, Fast 2001, Southampton, UK, Sep. 2001.
- Tsai, J. F., and Huang, J. k. “Study on the effect of interceptor on high speed craft,” Journal of Society of Naval Architects and Marine Engineers, Roc, Vol. 22, No. 2, pp. 95-101, 2003.
- Karimi, M. H., “Hydrodynamic quality improvement techniques for high speed planing crafts,” 7th Conferencing on Marine Industries, Tehran, Jan. 2006.
- ترابی آزاد مسعود، نوروزی عبدالحسین و صادقی محمدحسین، «تحلیل عددی تأثیر هیدروفویل در عملکرد دینامیکی کاتاماران با بدنهی پروازی»، سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران، جزیره کیش، انجمن مهندسی دریایی ایران، 1390.
- Karl Gunther, W. H, “Catamaran with hydrofoils,” US patent, United States, 1982.
- Calkins, D. E., Shachter, R. D., and Olivera, L. T., “An automated computational method for planing hull form definition in concept design, Ocean engineering, Vol. 28, pp. 297-327, 2001.
- Hoppe, K. G. W., “Performance evaluation of high speed surface craft with reference to the Hysucat development,” Fastcc Research Report, 1990.
- صیادی حسن، تمدندار محمدهاشم و سیف محمدسعید، «بررسی تأثیر تریم تب بر عملکرد شناور تندرو با بدنهی پروازی»، سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران، جزیره کیش، انجمن مهندسی دریایی ایران، 1390.
- Ward Brown, P., “An experimental and theoretical study of planing surfaces with trim flaps,” Davidson Laboratory Technical Report, 1971.
- سالاری محمود، سیف محمدسعید و تیموری مهدی، «تحلیل تجربی تأثیر هوادهی به پلههای عرضی شناورهای تندرو سرشی بر کاهش قلهی منحنی مقاومت آنها»، دوفصلنامه علمی پژوهشی دریافنون، سال دوّم، بهار و تابستان 1394.
- Faltinsen, O. M., “Hydrodynamics of high-speed marine vehicles,” Cambridge University Press, pp. 342-360, 2010.
|