تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,182,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,940,601 |
بررسی عددی اثر مکش و دمش همزمان با شرایط یکسان بر روی ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012 | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 51، خرداد 1396، صفحه 36-43 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نویسنده | ||
شهروز عباسینژاد* | ||
دانشکده شناوری؛ دانشگاه دریایی امام خامنهای(مدظلهالعالی)؛ | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 26 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله، یک بررسی عددی مکش و دمش همزمان بر روی ایرفویل ناکا 0012 انجام شده است. در گذشته اثر جت مکش و دمش به طور جداگانه بر روی این ایرفویل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که وقوع مکش در فاصله 10 درصد طول وتر و دمش در فاصله 80 درصد طول وتر از لبهی ورودی؛ بیشترین افزیش ضریب لیفت را ایجاد میکند. در این پژوهش، طول ناحیهی مکش و دمش یکسان و برابر 2.5 درصد طول وتر و همچنین، دامنهی مکش و دمش از 1/0، 2/0، 3/0 و 5/0 مورد بررسی قرار گرفته شده است. جریان عبوری از ایرفویل تراکمناپذیر، عدد رینولدز 500000 و سیّال مورد نظر نیز هوا میباشد. برای بررسی عددی از مدل توربولانسی SST و همچنین، برای جریان در نزدیکی دیواره از مدل دیواره قابل مقیاس استفاده شده است. با توجه به نتایج مکش و دمشِ همزمان در نواحی ذکرشده؛ موجب افزایش ضریب لیفت تا 1/2 در دامنهی مکش 5/0 میشود. همچنین، زاویهی حمله که در آن استال اتفاق میافتد به میزان قابل توجهی افزایش و در دامنهی 5/0 به 26 درجه میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایرفویل؛ جدایش؛ مکش و دمش؛ ضریب لیفت و درگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |