![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,719 |
نقد مفهوم «معنویت» در «تربیت معنوی» معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 16، آذر 1391 اصل مقاله (373.89 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین باغگلی* 1؛ بختیار شعبانی ورکی1؛ ابوالفضل غفاری1؛ علی نهاوندی2 | ||
1فردوسی | ||
2حوزه علمیه | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1392، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله بررسی جهتگیریها نسبت به «تربیت معنوی» است. دو جهتگیری در رویارویی با تربیت معنوی عبارت است از: 1 ـ جهتگیری دینی 2 ـ جهتگیری فارغ از دین. در تربیت معنوی با جهتگیری دینی، یک دین خاص محور توجه است و تلقی معنویت عبارت از ارتباط با خالق و آماده شدن برای قرب اوست. در جهتگیری فارغ از دین، ضمن تشکیک در مفروضههای دینی، انسان در وضع جاری مورد توجه است و معنویت تلاشی برای دستیابی به آرامش در موقعیت عدم تعین موجود است. در این مقاله نشان داده شده است که معنی اصطلاح معنویت به عنوان عنصر مشترک در دو جهتگیری با یکدیگر تفاوتهای قابل ملاحظهای دارد؛ بنابراین با قدری مسامحه میتوان اشتراک لفظی را بر تشابه ذاتی این مفهوم در دو رویکرد مورد بررسی، ترجیح داد. . | ||
کلیدواژهها | ||
معنویت و تربیت معنوی؛ جهتگیری دینی؛ جهتگیری فارغ از دین؛ چالش ادیان در جهان معاصر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 815 |