
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,800,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,339,778 |
هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 16، آذر 1391 اصل مقاله (312.45 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اردبیلی* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1علامه طباطبایی(ره) | ||
2علامه طباطبایی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1392، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
برای بررسی «هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بر مبنای فلسفه اسلامی ناگزیر از بررسی هویت فلسفی و نیز اسلامی این مفهوم هستیم. در این مقاله به بررسی وجه نخست با عنوان «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» می پردازیم. بدین منظور نخست «هویت فلسفی فلسفه اسلامی» بررسی شده است و ذیل دو عنوان «نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی (از حیث فلسفه بودن)» و نیز «نسبت فلسفه اسلامی با کلام» مشخص شده که فلسفه اسلامی دارای هویت فلسفی مستقل، معتبر و موجهی است. در بخش دوم «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بررسی شده است. نخست با مرور پیشینه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اعم، ذیل مباحث رئوس ثمانیه، حکمت عملی و مبادی علوم در فلسفه اسلامی ملاحظه شد که فلسفه اسلامی نه تنها امکان و ظرفیت ماهوی بازتولید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را داراست، بلکه به آن در معنای اعمّش تحققّ نیز بخشیده است. در گفتار واپسین نیز با بررسی این مفهوم از حیث چیستی فلسفه و نیز متعلق فلسفه به تبیین هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اخص پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه و فلسفه اسلامی؛ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ رابطه فلسفه و کلام؛ دیدگاه های مختلف در تعریف فلسفه و کلام | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 808 |