تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,800 |
نقش پنهان عوامل آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 21، اسفند 1392 اصل مقاله (361.28 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی سبحانی نژاد* ؛ زهرا امیری؛ محمد حسن میرزامحمدی | ||
شاهد | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش در راستای بررسی چگونگی اثرگذاری پنهان عوامل آموزشی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان با رویکرد کیفی و با تلفیقی از روشهای مصاحبه پژوهی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. پنج مدرسه و سی دانشآموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیرهای شاخص) انتخاب شده، و ابزار مصاحبه (از نوع نیمه رهنمودی) مورد استفاده قرار گرفتهاند. تجزیه و تحلیل یافتهها بر مبنای تحلیل محتوای کیفی انجام شده، و کدگذاری یافتهها در سه مرحله کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. اعتبار و اعتمادپذیری یافتهها از طریق شیوههای کنترل اعضا، اجماع سه سویه، بازنگری ناظران و مصاحبهها توسط پژوهشگر، تأمین شده است. یافتههای پژوهش، حاکی از اثرگذاری پنهان عوامل آموزشیِ بررسی شده بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری)، در دو وجه مثبت و منفی است. این اثرگذاری در قالب جدولهای مقاله، ترسیم و الگوی برآمده از یافتههای پژوهش نیز با ارائه شروط مقدماتی (حضور دانشآموز در جوّ مدرسه)، لازم (تعامل دانشآموز با انواع عوامل پنهان مدرسه)، کافی (بروز انواع مقولههای مثبت و منفی پنهان عوامل آموزشگاهی موثر بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموز) و مکمل (فهرست راهکارهای کاهش تأثیرات مقوله های منفی و نیز تقویت تأثیر مقوله های مثبت پنهان مدرسه بر هویت اسلامی ـ ایرانی)، چگونگی اثرگذاری عوامل پنهان آموزشگاهی بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان را تبیین کرده است. پیامد مثبت تحقق شروط چهار گانه بر هویت اسلامی ـ ایرانی دانشآموزان، حرکت دانش آموز در مسیر درک، گرایش و عمل به رفتارهای همسو با هویت اسلامی ـ ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل آموزشگاهی و برنامه درسی پنهان؛ هویت اسلامی ـ ایرانی در تعلیم و تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |