تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,848,162 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,267 |
رویکرد عقلگرایی در برنامه درسی بر اساس معرفتشناسی ابنسینا | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 21، اسفند 1392 اصل مقاله (327.28 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین کارآمد* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، که با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی و با هدف بررسی رویکرد عقلگرایی حاکم بر برنامه درسی مطابق با معرفتشناسی ابنسینا انجام شده، بر این فرض مبتنی است که دیدگاههای معرفتشناختی فیلسوفان بر کل ساختار و عناصر برنامه درسی اثر میگذارد و رویکرد متمایزی را فراروی آن قرار میدهد. در این تحقیق، مشخص شد که معرفتشناسی ابنسینا با عقل و تجربه آمیخته است؛ با وجود این، وی تجربههای حسی را مقدمهای برای کسب معرفت عقلانی و برخورداری از قدرت تفکر و استدلال میداند و جایگاه رفیع و کارکردهای مهمی را برای عقل در نظر میگیرد. از نظر او با اینکه حس و عقل در بیشتر موارد به هم وابسته است، عقل معیار معرفت است و تجربه و روشهای تجربی در صورتی اعتبار مییابد که از پشتوانه عقلی برخوردار شود. چنین نگرشی، رویکرد عقلگرایی را در برنامه درسی در پی داشت که برای تبیین و توضیح آن از مهمترین ویژگیهای جهتگیری فرایند شناختی میلر، دیدگاه رشد و توسعه فرایندهای ذهنی و عقلی آیزنر و ولنس و ایدئولوژی انسانگرایی خردگرای آیزنر، کمک گرفته شد. بهرغم ویژگیهای مشترک، تفاوتهایی نیز بین رویکرد عقلگرایی ابنسینا و دیگر رویکردهای شناختی و عقلی برنامه درسی بهدست آمد که برخی از آنها بیان شد و تأثیر آن بر مهمترین عناصر برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی و معرفتشناسی؛ ابنسینا و رویکرد برنامه درسی؛ ابن سینا در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |