تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,155 |
ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزش عالی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 21، اسفند 1392 اصل مقاله (323.73 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد امینی* ؛ حمید رحیمی؛ زهره صمدیان؛ صدیقه غلامی علوی | ||
کاشان | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان به منظور شناسایی وضعیت این مهارتها در یادگیری دروس معارف اسلامی و تأکید بر کارکردهای نظام آموزش عالی در زمینه اصلاح و ارتقای آنها بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 5502 بود که از طریق محاسبه فرمول تعداد 263 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ـ طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای فراشناختی در قالب 24 سؤال بسته پاسخ در چهار عامل بر حسب مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 83/0 براورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج این پژوهش ضمن اینکه ضرورت توجه نظام آموزشی را به رشد و پرورش مهارتهای فراشناختی در یادگیری دروس معارف اسلامی مورد تأکید قرار میدهد، نشانگر این است که دانشجویان در مهارت ارزشیابی با بهترین عملکرد و در مهارت برنامه ریزی کمترین عملکرد را دارند. هم چنین یافتهها نشان داد بین هر یک از عوامل فراشناخت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بیشترین میزان ارتباط میان عامل نظارت و برنامه ریزی به میزان 62/0 بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت و مهارتهای فراشناختی؛ آموزش عالی و دانشجویان؛ دروس معارف اسلامی و مهارتهای یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |