تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,848,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,184 |
بررسی رابطه کاربست اصول تعلیم و تربیت اسلامی در کلاس درس با هوش معنوی دانشجویان | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 21، اسفند 1392 اصل مقاله (300.28 K) | ||
نویسندگان | ||
سمیه اکبری* 1؛ امید مهنی2؛ حسین مطهری نژاد1 | ||
1شهید باهنر کرمان | ||
2پیام نور مرکز کهنوج | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه کاربست اصول تعلیم وتربیت اسلامی در کلاس درس با هوش معنوی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی، و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان تشکیل داده است. برای انتخاب نمونه آماری پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و 230 نفر از بین جامعه آماری به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته کاربست اصول تعلیم و تربیت اسلامی در کلاس درس و همچنین پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ (2008) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هوش معنوی با اصل عدل، اصل آراستگی، اصل اصلاح شرایط، اصل مسئولیت، اصل تذکر، اصل مسامحت و اصل ابراز محبت رابطه مثبت و معنی داری دارد اما با اصل عزت رابطه معنا داری ندارد. همچنین برای آزمون رابطه کاربست اصول تعلیم و تربیت با هوش معنوی دانشجویان از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد که الگوی معناداری بهدست آمد. نتایج بررسی فرضیه فرعی اول نشان داد که تفکر انتقادی وجودی با اصل عدل و آراستگی و اصلاح شرایط و مسئولیت و تذکر و مسامحت و محبت رابطه معنی داری دارد و تنها با اصل عزت رابطه معنا داری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول تعلیم و تربیت اسلامی و هوش معنوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |