تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,541 |
جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی از تعاریف موجود | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 22، شماره 22، خرداد 1393 اصل مقاله (363.73 K) | ||
نویسنده | ||
فاطمه وجدانی* | ||
تربیت مدرس | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مسئله این پژوهش، ابهام در مبانی روش شناختی تعریف تربیت و به دنبال آن، نبودن تعریفی مورد توافق و کارگشا برای جامعه تعلیم و تربیت کشور است. هدف این پژوهش، اولا مقایسه تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت، دستیابی به ویژگیهای تعریف مطلوب از تربیت، و سپس بررسی تعاریف از نظر توجه به این ویژگیهاست. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی است. یافته ها نشان می دهد که در تعاریف کلی و عام از تربیت نیز وجود نظام فکری قابل مشاهده یا استنباط است و حتی تعریف به اصطلاح تحلیلی ـ توصیفی از تربیت نیز نمیتواند بکلی خالی از هرگونه نظام فکری خاص باشد؛ گرچه میزان تصریح بر این نظام فکری در تعاریف مختلف، متفاوت است؛ هم چنین، عدم وضوح و شفافیت عناصر هر تعریف، یکی از کاستی های اغلب تعاریف است؛ سپس با بهره گیری از نقاط قوت تعاریف و با عنایت به معیارهای کارامدی تعریف هنجاری از تربیت، و بر پایه تحلیل شبکه مفهومی "ولایت" در تفسیر المیزان، تعریف دیگری برای تربیت پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعریف تحلیلی تربیت؛ تعریف هنجاری تربیت؛ تعریف تربیت و ولایتمداری؛ تربیت اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 852 |