تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,254 |
تعداد مقالات | 9,087 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,210,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,971,372 |
الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 22، شماره 23، شهریور 1393 اصل مقاله (351.22 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد شهریاری* 1؛ محمدرضا شرفی2 | ||
1علامه طباطبایی | ||
2تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
«کرامت نفس» ازجملۀ مهمترین مبانی انسانشناختی تربیت اسلامی است. این مفهوم در اخلاق و تربیت اخلاقی اسلامی نقطه کانونی ایجاد تحول اخلاقی است. در این پژوهش با بررسی متون اسلامی، مفاهیم مرتبط با کرامت نفس شناسایی، و روشن شد این مفاهیم در ارتباطی منطقی باهم است و میتوان الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت مفهوم کرامت نفس ارائه کرد. در آموزههای اسلامی، کرامت از وجهی ذاتی وجود انسان تلقی شده است که به این دلیل بهعنوان مبنای تربیت اسلامی مورد توجه قرار میگیرد. مایه این نوع از کرامت، عقل و فطرت انسان یا بهطورکلی روح الهی انسان است. از وجهی دیگر کرامت، اکتسابی نامیده شده است که به این دلیل هدف تربیت اسلامی تلقی میشود. علاوه بر این، مفاهیم دیگری چون «خودشناسی»، «احساس کرامتنفس» و «تقوا» در قرآن و روایات در ارتباط با مفهوم کرامت مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات مشتمل بر مفهوم کرامت انسان، به روش فقهالحدیث، تحلیل و استنتاج در پی شناسایی کارکرد این مفهوم در تربیت اخلاقی برآمده و بر این اساس الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت کرامت آدمی شامل پنج مبنا، یک هدف نهایی (کرامت اکتسابی)، سه هدف واسطی (خودشناسی، احساس کرامت نفس و تقوا) پنج اصل و پنج روش کلی ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ کرامت ذاتی؛ خودشناسی؛ احساس کرامت نفس؛ تقوا؛ کرامت اکتسابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |