تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,718,997 |
سبک زندگی فردی در حوزه تربیت سیاسی بر مبنای نهجالبلاغه | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 32، آذر 1395، صفحه 53-76 اصل مقاله (351.32 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی میرزائی تبار* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1دانشگاه علامه طباطبائی (ره) | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین سبک زندگی فردی در حوزه تربیت سیاسی بر مبنای نهجالبلاغه انجام شده است. روش آن کیفی و گردآوری اطّلاعات، کتابخانهای است. در این پژوهش «سبک زندگی» شیوه زندگی موفّقِ مؤمنانه است که به فرد، خانواده یا جامعه هویّت میدهد و مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها و شیوههای رفتاری است که چگونگی زندگی کردن انسان را در پرتوی آموزههای اسلامی مشخّص کرده است. همچنین در این تحقیق «تربیت سیاسی» فعّالیّتی منظم و مستمر برای آمادهسازی فرد به عنوان شهروند جامعه اسلامی به منظور پذیرش مسئولیّت و شیوه اندیشیدن و تحلیل مسائل برای پرورش انسانهای آگاه برای هدایت جامعه بشری است. در این پژوهش 17 مؤلفه محوری با توجّه به خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه استخراج و تبیین شده است. این مؤلفهها عبارتند از: تقوا با زیر مؤلفههای مخالفت با هوای نفس و خودسازی، خدامحوری، آخرتطلبی، حقّمداری، توکّل بر خدا، توسّل، قناعت، صبر، پرهیز از طمع، دوری از بخل، پرهیز از خودپسندی، تواضع، پرهیز از لجبازی، شجاعت، حیا، علمآموزی و زهد. نتایج نشان میدهد که این مؤلّفهها و آموزههای آنها، میتواند علاوه بر اثربخش بودن در زندگی فردی شهروندان به عنوان بستر تربیتی اندیشه و رفتار سیاسی آنان در جامعه و نیز پیشنیاز عملکرد شایسته کارگزاران در پذیرش مسئولیّتها باشد. همچنین میتواند عاملی پیشگیرانه در بروز بسیاری از آسیبها و ناکارامدیهای فضای سیاسی جامعه و الگویی کلیدی و کارامد در ارائه سبک زندگی مطلوب به شمار رود که در آن فرد و جامعه به رشد و کمال برسند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ تربیت و سیاست در نهجالبلاغه؛ تربیت سیاسی در نهجالبلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |