تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,638 |
شناسایی و تبیین فرهنگ برنامه درسی بر اساس تفسیر تسنیم | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 25، شماره 37، اسفند 1396، صفحه 29-55 اصل مقاله (520.43 K) | ||
نویسندگان | ||
ساره احمدی* 1؛ حسن ملکی1؛ حمید پارسانیا2؛ محسن آیتی3؛ عباس عباسپور1 | ||
1علامه طباطبایی | ||
2تهران | ||
3بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف "تبیین و شناسایی فرهنگ برنامه درسی در تفسیر تسنیم" انجام شد؛ بدین منظور، پیشینه نظری و پژوهشی فرهنگ برنامه درسی مورد مطالعه قرار گرفت و با توجه به هدف اصلی پژوهش، تفسیر تسنیم بهعنوان جامعه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از پژوهش کیفی و از طریق تحلیل محتوای کیفی دادهها به استخراج ویژگیهای عناصر فرهنگ برنامه درسی از تفسیر تسنیم پرداخته، و ویژگیهای عناصر فرهنگ برنامه درسی شامل مفروضات بنیادی، برنامهریزی، محیط، محتوا، ارزشیابی، معلم و یادگیرنده تعیین شد. نتایج پژوهش حاکی است که از دغدغههای اصلی این فرهنگ، رسیدن به غایت الهی است که همان شهود و معرفت است. نوع نگاه به یادگیرندگان در این فرهنگ، نگاه منحصربهفرد به هر یادگیرنده است. موضوعات درسی این فرهنگ در راستای رسیدن به اهداف و پاسخگویی به ابعاد وجودی انسان و برآمده از نیازهای جامعه است. و محتواهای تکبعدی که به قلمروهای مختلف وجودی انسان توجهی ندارد در دستور کار قرار نمیگیرد. مدافعان و پیروان این فرهنگ بهرهگیری از منابع کل محیط با هدف ایجاد تعاملات و کنشها در جهت یادگیری را در برنامه کار خود قرار میدهند. قدرت در برنامهریزی انحصاری نیست. طراحی برنامه درسی، فرایند است نه غایت و به نظر میرسد معلم، یادگیرنده، والدین، حتی اعضای اجتماع و مدیر همگی در خلق برنامه درسی نقش دارند. البته سهم همه یکسان نیست و تدوین برنامه درسی، گفتمانی وسیع و گسترده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ برنامه درسی؛ نکات تربیتی تفسیر تسنیم؛ عناصر فرهنگ برنامه درسی؛ تعلیم و تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 940 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |