تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,541 |
ادراک فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه | ||
فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 1، بهمن 1397 اصل مقاله (101.89 K) | ||
نویسندگان | ||
اصغر ابراهیمی هرستانی* 1؛ یوسف ادیب1؛ یوسف رضاپور1؛ مهدی طغیانی2 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1396، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت تربیت اقتصادی دانش آموزان به منظور فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از اقتصاد مقاومتی بود. به این منظور، از روش پدیدارشناسی که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد، استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به بررسی تجربیات و ادراک فارغ التحصیلان متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی پرداخته شد، پس از اشباع دادهها تعداد آنها به 25 نفر رسید. با استفاده از روش اسمیت، تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد و 7 مضمون اصلی شامل مفهوم، ضرورت، اهداف، الزامات، اقدامات، موانع و مغالطات اقتصاد مقاومتی و 20 مضمون فرعی استخراج شد. دانش آموزان ادراک صحیحی نسبت به اقتصاد مقاومتی ندارند، گفتار و رفتار آنها در این مورد متناقض است. اقتصاد مقاومتی به خوبی برای آنها تبین نشده است و درک صحیحی از مبانی، اهداف، ضرورت، الزامات و مؤلفه های آن ندارند و از آنجایی که درک صحیحی از موضوع ندارند، اقدامات مناسبی انجام نداده اند. بنابراین فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای دانش آموزان به طور شایسته مورد توجه نبوده است. طراحی و اجرای برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی می تواند نقش ویژه ای در بهبود وضعیت ایفا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک اقتصاد مقاومتی؛ فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول؛ تربیت اقتصادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |