تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,728 |
پیادهسازی الگوریتمهای تطبیقی و تناسبی- انتگرالی در دستگاه آزمایش خستگی سروهیدرولیک | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 4، بهمن 1395، صفحه 1-9 اصل مقاله (1022.43 K) | ||
نویسندگان | ||
بهنام معتکف ایمانی* ؛ سید حسن قرشی خلیلآبادی | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1395 | ||
چکیده | ||
به فرآیند خرابی ناشی از نیروی نوسانی، خستگی اطلاق میشود و حداقل نیمی از خرابیهای مکانیکی، ناشی از این فرآیند است. پژوهش تجربی در این زمینه و صحهگذاری نتایج تئوری، نیازمند دستگاههای آزمایش خستگی کششی- فشاری با قابلیتهای ویژه میباشد. کنترل ساختاریافته نیرو تاثیر زیادی بر روی صحت نتایج آزمونها داشته و از مهمترین قمستهای دستگاه آزمایش خستگی میباشد. هدف اصلی این مقاله، ارتقای واحد کنترل دستگاه آزمایش خستگی کششی– فشاری از نوع سروهیدرولیک بهمنظور کاهش زمان نشست میباشد. مهمترین مسأله پیش رو، عدم قطعیت در اندازه سختی قطعهکار مورد آزمایش میباشد. در این پژوهش پارامترهای مدل ریاضی دستگاه آزمایش خستگی شناسایی و کنترلگر تناسبی- انتگرالی طراحی و پیادهسازی شده است. بررسی نتایج تجربی بهدستآمده از پیادهسازی این کنترلگر بر روی نمونههای مختلف نشان میدهد که زمان نشست در هنگام آزمون خستگی قطعات با سختی کم، بیش از حد انتظار است. لذا برای حل این مسأله، الگوریتم کنترل تطبیقی پیشنهاد و پیادهسازی شده است. جهت تامین پاسخ مناسب سامانه به اغتشاشات، الگوریتم کنترل تطبیقی پیشنهادی با کنترلگر تناسبی- انتگرالی ترکیب شد. نتایج پیادهسازی این کنترلگر جدید بر روی دستگاه آزمایش خستگی، نشاندهنده کاهش 25 درصدی زمان نشست و پاسخ مناسب سامانه به نویز اندازهگیری و اغتشاشات سامانه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل تطبیقی؛ آزمون خستگی؛ کنترلگر تناسبی؛ انتگرالی؛ کنترل نیرو؛ دستگاه آزمایش خستگی کششی- فشاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implementation of Adaptive and Proportional-Integral Algorithms in Servo Hydraulic Fatigue Testing Machines | ||
چکیده [English] | ||
The process of failure due to oscillating forces is referred as fatigue, which is the main cause of mechanical failures. Experimental research in this area for validation of theoretical results requires a tension-compression fatigue testing machine equipped with special capabilities. The organized control of force plays an important role in the validity of test results and is an essential part of fatigue testing machines. The main aim of this paper is to enhance the control unit of servo-hydraulic fatigue testing machines in order to reduce settling time. The most important issue is uncertainties in the measurement of the specimen’s stiffness. In this study, the parameters related to mathematical model of fatigue testing machines are detected and the proportional-integral controller is designed and implemented. The obtained results of implementation of this controller shows that the settling time related to the fatigue testing of parts with low stiffness is more than what is expected. Thus, an adaptive controller is proposed and implemented in order to reduce the settling time. So as to obtain more appropriate response to disturbance, the proposed algorithm is combined with the proportional-integral controller. Using this novel controller decreases settling time by 25 % and makes the system response to measurement noise and disturbance more desirable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adaptive Control, Fatigue Testing Machine, PID Controller, Force control, Fatigue Test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |