تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,340,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,587,381 |
طراحی و پیادهسازی کنترل پیشبین مبتنی بر مدل خطی گسسته برای کنترل سوخت موتور توربوفن | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 55، اردیبهشت 1398، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نویسندگان | ||
مرتضی منتظری* 1؛ علی جعفری2؛ علی راستی2 | ||
1علم و صنعت ایران | ||
2علم و صنعت | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1396، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله، طراحی و پیادهسازی کنترل پیشبین مدل برای کنترل سوخت موتور توربوفن انجام شده است. ارضاء قیود عملکردی و ساختاری موتور چالشی برای طراحی کنترلکننده ایجاد میکند. سیستم کنترل باید اطمینان دهد که موتور در شرایط سلامت کامل، یعنی بدون فرارفت سرعت محور، استال کمپرسور، خاموشی محفظه احتراق و فرارفت دمای توربین کار میکند. در این راستا کنترلکنندهای مورد نیاز است که بتواند این قیود را ضمن بدست آوردن سیگنال کنترل بهینه لحاظ کند. به همین دلیل، کنترل پیشبین مدل برای کنترل سوخت موتور توربوفن با استفاده از یک مدل خطی از موتور در یک نقطه عملکردی طراحی شده است. نتایج عملکرد این کنترلکننده نشان میدهد که ضمن تولید سیگنال کنترلی بهینه، تمامی قیود در محدوده مورد نظر قرار گرفتهاند. پس از اطمینان از عملکرد مناسب کنترلر در شبیهسازیهای کامپیوتری، الگوریتم کنترل سوخت به صورت سختافزاری پیادهسازی شده است. بدین منظور الگوریتم کنترلی بر روی یک میکروکنترلر پیادهسازی شده و تست سختافزار در حلقه انجام گرفته است. نتایج حاصل از تست سختافزار در حلقه، نشاندهنده پیادهسازی صحیح کنترل پیشبین طراحیشده بر روی سخت افزار مورد نظر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور توربوفن؛ کنترل سوخت؛ کنترل پیشبین مدل؛ مدل خطی؛ سختافزار در حلقه | ||
مراجع | ||
10. Roknabadi, A. A. G. “Constrained Control of a Low-Power Industrail Gas Turbine Based on Predictive Model”; Proc. of 1ST Int. Conf. on Advances Research on Electrical and Computer Eng., Tehran, Iran, 2016 (In Persian).## 11. Richter, H. “Advanced Control of Turbofan Engines”, Springer Science & Business Media, USA, 2011.## 12. Montazeri-GH, M., and Rasti, A. “Modeling and Performance Analysis of a Two-Spool Turbofan Engine in Off-Design Conditions”; Proc. of 4th National Conf. on Gas Turbines, Tehran, Iran, 2015 (In Persian).## 13. Sá, H., Neto, M., Meggiolaro, M., and Ferreira, A. “Fuzzy Shared Semi-Autonomous Control System for Military Vehicles”, SAE Technical Paper No. 2015-36-0270, 2015.## 14. Fathy, H. K., Filipi, Z. S., Hagena, J., and Stein, J. L. “Review of Hardware-in-the-Loop Simulation and its Prospects in the Automotive Area”; Proc. of SPIE, Ann Arbor, Michigan, 2006.## 15. Frangos, C. “Control System Analysis of a Hardware-in-the-Loop Simulation”, IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems, Vol. 26, No. 4, pp. 666-669, 1990.## 16. Isermann, R., Schaffnit, J., and Sinsel, S. “Hardware-in-the-loop Simulation for the Design And Testing of Engine-Control Systems”, Control Eng. Practice, Vol. 7, No. 5, pp. 643-653. 1999.## 17. Rebeschiess, S. “MIRCOS-Microcontroller-Based Real Time Control System Toolbox for Use with Matlab/Simulink”; Proc. of the IEEE Int. Symp. on Computer Aided Control System Design, Kohala Coast, HI, USA, 1999.## 18. Lu., P., and Geng, Q. “Real-Time Simulation System for UAV Based on Matlab/Simulink”; IEEE 2nd Int. Conf. on Computing, Control and Industrial Eng. (CCIE), Wuhan, China, 2011.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |