تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,870,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,737 |
ناوبری دقیق یک شناور دریایی به کمک تلفیق سامانههای INS و GPS و بهره گیری از فیلتر کالمن توسعه یافته(یادداشت مهندسی) | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 12، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 55، اردیبهشت 1398، صفحه 153-165 اصل مقاله (611.98 K) | ||
نویسنده | ||
سید وحید قاسم زاده* | ||
فارس - زاهدشهر - خیابان امام حسین - منزل غلامعلی قاسم زاده | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
ناوبری اینرسی روشی برای تعیین موقعیت، سرعت و وضعیت یک وسیله است. در این سامانهها، سه شتابسنجِ عمود برهم، و سه ژیروسکوپِ عمود برهم، بهترتیب نقش اندازهگیری شتابهای خطی و سرعتهای زاویهای وسیله را بر عهده دارند؛ با استفاده از دادههای خروجی شتابسنجها و ژیروسکوپها و روابط خاص ناوبری اینرسی، تعیین موقعیت، سرعت و وضعیت انجام میپذیرد. علیرغم برخورداری این سامانه از مزایای فراوان، این روش معایبی نیز دارد که افزایش خطای سرعت و موقعیت و وضعیت وسیله با گذشت زمان، از مهمترین معایب آن است؛ این عیب، عمدتا از خطاهای حسگرهای اینرسی حاصل میشود. در این مقاله سعی شده است ابتدا خطاهای حسگرهای اینرسی (شتابسنجها و ژیروسکوپها) با یک مدل مناسب بیان شوند. در ادامه مقاله، جهت تصحیح عملکرد سامانه ناوبری اینرسی و کاهش خطاهای حسگرهای اینرسی، از تلفیق این سامانه با سامانه GPS و به کمک فیلتر کالمن توسعهیافته بهرهگیری میشود. در این راستا، معادلات و روابط لازم جهت تلفیق دو سامانه مذکور، به شیوهای گویا و کامل، استخراج و بیان میشوند. در پایانِ مقاله، شبیهسازیِ تلفیقِ این دو سامانه، در قالبِ دو سناریوی حرکتی یک شناور دریایی آورده میشود. نتایج شبیهسازی، نشان میدهد که تلفیق دادههای این دو سامانه، باعث بهبود قابل ملاحظهای در عملکرد سامانه ناوبری اینرسی و تصحیح خطاهای آن شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانه ناوبری اینرسی؛ شتابسنج؛ ژیروسکوپ؛ سامانه موقعیتیاب جهانی؛ فیلتر کالمن توسعهیافته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Accurate Navigation of Marine Vessel, Using the Integration of Inertial Navigation System (INS) and Global Positioning System (GPS), Applying Extended Kalman Filter | ||
چکیده [English] | ||
Inertial navigation is a method to determine the position, velocity and attitude of a vehicle. In these systems, three perpendicular accelerometers and three perpendicular gyroscopes are used to measure linear accelerations and angular velocities of vehicles, respectively. Using some special equations and the measured accelerations and angular velocities, the position, velocity and attitude of a vehicle can be determined. Although these systems have great advantages, some disadvantages such as the increase of error position, velocity and attitude of vehicle by the passage of time exist. These disadvantages are due to errors of inertial sensors. In this paper, firstly, a suitable error model of inertial sensors is proposed. In the following, to decrease these errors and to correct the operation of inertial navigation system; the INS is integrated with GPS. Integration of INS and GPS is done using extended Kalman filter. To this purpose, required equations and relations for integration of INS and GPS are extracted and proposed completely and illustratively. Finally, the simulation of integration of INS and GPS is presented for two different motion scenarios. The results of simulation show great improvements in characteristic of INS+GPS system in comparison to INS individually. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Inertial Navigation, Accelerometers, Gyroscope, GPS, Extended Kalman Filter | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |