تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,165,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,921,349 |
بهینهسازی چند هدفه موتورهای با آهنربای سطحی با روشهای طراحی هندسه آهنربا روتور | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، آبان 1393، صفحه 21-32 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا علیزاده پهلوانی1؛ وحید زمانی فرادنبه* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
تاریخ دریافت: 28 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله یک مدل تحلیلی برای پیشبینی گشتاور دندانه و چگالی شار با در نظر گرفتن اثر شیار استاتور در ماشینهای با آهنربای سطحی ارایه شده است. از رابطه تنسور تنش ماکسول برای محاسبه گشتاور دندانه در فاصله هوایی استفاده میشود. الگو مغناطیسشوندگی آهنربا شعاعی و موازی در نظر گرفته شده است و نتایج بهدست آمده از مدل تحلیلی با روش المان محدود تایید میشود. با استفاده از مدل تحلیلی فراهم شده اقدام به بهینهسازی همزمان گشتاور دندانه و نسبت مولفه مکانی اصلی به مولفههای مکانی مرتبه بالاتر چگالی شار فاصله هوایی مینماییم. گشتاور دندانه و مولفههای مکانی چگالی شار بسیار به هندسه آهنربا حساس میباشند، بنابراین با بهینه کردن هندسه آهنربا میتوان عملکرد ماشین را بهبود بخشید. از روشهای طراحی هندسه آهنربا استفاده شده بهینه سازی طول کمان آهنربا، جابجایی قطب آهنربا و استفاده از آهنربا با مغناطیس شوندگی متفاوت میباشد. از آن جهت که دو متغیر ذکر شده در تابع هدف از یک جنس نمیباشند، از مقادیر نرمالیزه شده متغیرها در تابع هدف استفاده شده است، برای بهینه سازی پارامترهای روتور از الگوریتم جستجو مستقیم استفاده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل تحلیلی؛ ماشین آهنربا سطحی؛ الگو مغناطیس شوندگی شعاعی و موازی؛ گشتاور دندانه؛ محتوای مولفههای چگالی شار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimal Pole-Shaping in Surface-Mounted PM Machines using Analytical Modeling: Cogging Torque and Flux Density Harmonics | ||
چکیده [English] | ||
An analytical model for prediction of air gap flux density and cogging torque in slotted Surface PM (SPM) ma- chines have been presented. Cogging torque has been calculated by integrating the Maxwell stress tensor inside the air gap. Two different magnetization patterns (radial and para llel) have been considered and their results have been compared with each other. The obtained model has been verified with Finite Element Analysis (FEA). Using the pro- posed model, the cogging torque and low-order harmonics of the magnetic flux density have been optimized. The cog- ging torque and air-gap flux density THD are very sensitive to the pole-shaping, thus changing the pole-shaping opti- mization can be obtained. Three methods (optimal pole-arc , magnet pole-shifting and mixed materials) have been used to design pole-shaping in SPM machines. A weighted normalizing method has been applied with direct search method to find the optimum solution. Finally, the validity of the proposed model and the obtained results has been verified with FEA . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
analytical model, surface-mounted PM motors, parallel and radial magnetization, cogging torque, flux density harmonics | ||
مراجع | ||
[1] L. Zhu, S. Z. Jiang, and Z. Q. Zhu, “Analytical method | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |