تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,565 |
کاهش صدا و لرزش استاتور موتور BLDC از طریق انتقال فرکانسهای طبیعی ساختار آن به مقادیر بالاتر | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، دی 1393، صفحه 17-30 اصل مقاله (989.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرداد جعفربلند* 1؛ حسین باقریان فرح آبادی2؛ حسین باقریان فرح آبادی2 | ||
1دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
با توجه به ضرورت عملکرد کمصدا و کملرزش موتورهای BLDC در کاربردهای خاص، در این مقاله از یک روش جدید بر مبنای تحلیل فرکانسی استفاده شده است که توسط آن فرکانسهای طبیعی استاتور یک موتور BLDC به مقادیر بالاتر انتقال داده میشود. بدینوسیله با توجه به کاهش دامنه محتوای فرکانسی نیروهای تحریک الکترومغناطیسی در فرکانسهای بالاتر، اثرات بروز احتمالی تشدید و صدا و لرزش شدید ناشی از آن کاهش خواهد یافت. روش معرفیشده مبتنی بر ایجاد یک حفره در نواحی مشخصی از سطح مقطع استاتور (تعداد نواحی برابر با تعداد دندانهها) با موقعیت و قطر مشخص میباشد. تحلیلهای فرکانسی توسط نرمافزار SolidWorks انجام شده و بهترین قطر و موقعیت حفرهها از طریق روش سطح پاسخ (RSM) تعیین گردیده است. عدم ورود ساختار استاتور به اشباع مغناطیسی و عدم افزایش گشتاور دندانهای تولیدی موتور، بهعنوان محدودیت مسئله محسوب میشود. روش پیشنهادی قابل استفاده در استاتور سایر ماشینهای الکتریکی نیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استاتور؛ تشدید؛ صدا و لرزش؛ حفره؛ SolidWorks | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reducing the Noise and Vibration of the BLDC Motors’ Stator by Shifting its Natural Frequencies to Higher Values | ||
چکیده [English] | ||
Regarding the necessity of low noise and low vibration operation of the BLDC motors in some especial applications, a novel method is proposed in this paper in order to shift the natural frequencies of a BLDC motor’s stator to higher values. Therefore the noise and vibration of the structural resonances can be reduced since the electromagnetic excita tion forces in the BLDC motor have lo wer magnitudes at higher frequency components. The proposed method is based on placing a single hole, with definite diameter and location, on definite regions of the stator cross sectional area (each region contains one stator tooth and its upper parts in the stator’s yoke). The frequency analyses have been done in the SolidWorks software environment and the best diameter and location of each hole is extracted by the Response Surface Methodology (RSM).Preventing the magnetic saturation of the stator structure and the motor cogging torque enhancement prevention are considered as constraints for the problem. The new method also can be used for other types of electrical machines’ stator. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Stator, Resonance, Noise and Vibration, Hole, SolidWorks | ||
مراجع | ||
[1] R. Krishnan, “Acoustic noise and its control in SRMs,” In | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187 |