تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,461 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,416,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,650,625 |
کاهش صدا و لرزش استاتور موتور BLDC از طریق انتقال فرکانسهای طبیعی ساختار آن به مقادیر بالاتر | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، دی 1393، صفحه 17-30 اصل مقاله (989.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرداد جعفربلند* 1؛ حسین باقریان فرح آبادی2؛ حسین باقریان فرح آبادی2 | ||
1دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
با توجه به ضرورت عملکرد کمصدا و کملرزش موتورهای BLDC در کاربردهای خاص، در این مقاله از یک روش جدید بر مبنای تحلیل فرکانسی استفاده شده است که توسط آن فرکانسهای طبیعی استاتور یک موتور BLDC به مقادیر بالاتر انتقال داده میشود. بدینوسیله با توجه به کاهش دامنه محتوای فرکانسی نیروهای تحریک الکترومغناطیسی در فرکانسهای بالاتر، اثرات بروز احتمالی تشدید و صدا و لرزش شدید ناشی از آن کاهش خواهد یافت. روش معرفیشده مبتنی بر ایجاد یک حفره در نواحی مشخصی از سطح مقطع استاتور (تعداد نواحی برابر با تعداد دندانهها) با موقعیت و قطر مشخص میباشد. تحلیلهای فرکانسی توسط نرمافزار SolidWorks انجام شده و بهترین قطر و موقعیت حفرهها از طریق روش سطح پاسخ (RSM) تعیین گردیده است. عدم ورود ساختار استاتور به اشباع مغناطیسی و عدم افزایش گشتاور دندانهای تولیدی موتور، بهعنوان محدودیت مسئله محسوب میشود. روش پیشنهادی قابل استفاده در استاتور سایر ماشینهای الکتریکی نیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استاتور؛ تشدید؛ صدا و لرزش؛ حفره؛ SolidWorks | ||
مراجع | ||
[1] R. Krishnan, “Acoustic noise and its control in SRMs,” In | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |