تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,180,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,935,605 |
تحلیل المان محدود پیشران مگنتوهیدرودینامیک و تأثیر جریان الکتریکی انتهایی کانال بر بازده | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2، مرداد 1395، صفحه 37-46 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نویسندگان | ||
مرتضی حق پرست* 1؛ محمدرضا علیزاده پهلوانی1؛ دیاکو عزیزی2 | ||
1دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب | ||
تاریخ دریافت: 26 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله، یک پیشرانه مگنتوهیدرودینامیکی دریایی برای اولین بار به صورت کاملاً سه بعدی شبیه سازیشده و پارامترهای عملکردیآن مورد بررسی قرار گرفته است. در این شبیه سازی میدان های الکتریکی، مغناطیسی و سرعت سیال به صورت سهبعدی درنظر گرفته شدده و اردرناهمسانی میدان های الکتریکی و مغناطیسی بر جریان انتهایی و عملکرد پیشرانه تحلیل شده است. به این منظور، یک موتور مگنتوهیدرودینامیکینوعی با سیم پیچ های زینی شکل و ابعاد مشخص انتخاب شده و ساختار هندسی آن در محیط نرم افزار پیاده سازی گردیده است. جریان سیم پیچ هایاین موتور با روش سعی و خطا به نحوی تنظیم شده که چگالی شار مغناطیسی در فضای بین دو الکترود دارای مقدار متوسط T 51 باشد و سدسموتور با اعمال ولتاژهای مختلف بین الکترودهای آن شبیه سازی شده است. همچنین یک مدل تحلیلی ساده برای پیشرانه های MHD دریایی ارائدهشده و نتایج حاصل از آن با نتایج حاصل از مدل عددی مقایسه شده است. نتایج نشان می دهند که برخی از پارامترهای عملکردی موتور تحت تأریرجریان های انتهایی کانال قرار نمی گیرند. این پارامترها که مهم ترین آنها سرعت سیال درون کانال اسدت، تدابعی از جریدان الکتریکدی مدورر موتدورهستند و می توان آنها را با استفاده از یک مدل تحلیلی ساده محاسبه نمود. در مقابل برخی از پارامترها موتور مانند بازده، تابعی از جریان الکتریکیواقعی موتور هستند و برای محاسبه آنها لازم است از یک شبیه سازی عددی دقیق و قابل اطمینان استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرانه مگنتوهیدرودینامیکی؛ شبیه سازی سهبعدی؛ پارامترهای عملکردی؛ اثرات انتهایی؛ میدان مغناطیسی ناهمسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Finite Element Analysis of Magnetohydrodynamic Propulsion and the Effect of End Electric Current on the Efficiency | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, a marine magnetohydrodynamic thruster is simulated three dimensionally and its operating parameters are obtained. In this simulation, both electromagnetic and fluid flow fields are considered in three dimensions and the effects of magnetic field non- uniformity on the operating parameters of the thruster are investigated. To do this, a typical saddle shaped MHD thruster with specific dimensions is selected and its geometry is implemented in the software environment. The electric current of superconducting coils is selected using a trial-and- error method, in such a way that the average magnetic flux density in the channel becomes 15 T. An analytical model is used to validate the numerical results. It is shown that some of the operating parameters of MHD thruster, such as fluid velocity, are not affected by the end current of the channel. These parameters are functions of the effective electric current of the thruster and can be calculated analytically. On the contrary, other parameters, such as efficiency, are strongly influenced by the end effects of the channel. These operating parameters are functions of the overall electric current of the thruster and should be calculated numerically. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Magnetohydrodynamic Thruster, Three Dimensional Simulations, Operating Parameters, End Effects, Non- Uniform Magnetic Field | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |