تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,195,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,454,490 |
تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر لجستیک معکوس در شرکت ایران خودرو با متدلوژی ISM | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 39، خرداد 1392، صفحه 14-21 اصل مقاله (266.87 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی بخشی خواه* 1؛ حسین یوسفی ثابت2؛ حسن افشاری2؛ علیرضا طیاریان3 | ||
1دانشگاه امیرکبیر | ||
2کارشناس تولید شرکت ایران خودرو | ||
3مدیر تولید بدنه سازی رانا شرکت ایران خودرو | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1392، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1392، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1392 | ||
چکیده | ||
مفهوم لجستیک معکوس در دهه های اخیر به سه دلیل مهم زیر مورد توجه قرار گرفته است: انگیزه های رقابتی و بازار یابی انگیزه های مستقیم اقتصادی موارد زیست محیطی با تنگتر شدن حد و مرزهای قانونی، انتخابهای زیادی برای شرکتها جز رفتن به سوی اجرای لجستیک معکوس باقی نمی ماند. اجرای لجستیک معکوس برای مدیران ارشد یک تلاش همراه با ریسک می باشد، زیرا شامل جنبه های مالی و عملی است و عملکرد شرکت را در دراز مدت مشخص میکند. امروزه لجستیک معکوس به یکی از پرچالشترین موضوعات در حوزه تأمین صنعت خودرو تبدیل شده است. از این رو تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر که عملکرد لجستیک معکوس را به تعویق می اندازد، حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده است تا تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در لجستیک معکوس بیان شود. برای انجام این کار ابتدا ادبیات موضوع بررسی شده و سپس با خبرگان بخش لجستیک و لجستیک معکوس در صنعت خودرو مصاحبه های نیمه ساخت یافته ای صورت پذیرفته و در نهایت در اثر تطبیق نتایج حاصل از مرور ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان، یازده مورد کلیدی از موانع شناسایی شدند. پس از آن با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و نیز تجزیه و تحلیل نتایج حاصل، اولویت بندی مناسبی از موانع موجود ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
لجستیک معکوس؛ برگشتی ها؛ موانع؛ مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) | ||
مراجع | ||
]1[حقیقت، لاله، "ضرورت مدیریت زنجیره تأمین و نقش لجستیک معکوس"، کنفرانس نظام تأمین کالا و تجهیزات در طرحهای عمرانی و صنعتی کشور، 1385. ]2[حاجی علی، حجت اله، " لجستیک معکوس "، 1389. ]3[ فتح اله، مهدی، "لجستیک معکوس حوزهای که مورد غفلت قرار گرفته است"، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1389. [4] Pohlen, T. L., & Farris, I. M., “Reverse logistics in plastic recycling”. International journal of physical distribution & logistics management, 22(7), 35-47, 1992.
[5] Bayındır, Z.P., Dekker, R. & Porras, E., “Determination of recovery effort for a probabilistic recovery system under various inventory control policies”. Omega, 34, 571-584, 2006.
[6] Croxton, K.L., García-Dastugue, S.J., et al., “The Supply Chain Management Processes”. The International Journal of Logistics Management, 12, 13-36, 2001.
[7] Daniel, S.E., Pappis, C.P. & Voutsinas, T.G., “Applying life cycle inventory to reverse supply chains: a case study of lead recovery from batteries”. Resources, Conservation and Recycling, 37, 251-281, 2003.
[8] De Brito, M.P. & Dekker, R., “A Framework for Reverse Logistics”, 2003.
[9] De Brito, M.P., Flapper, S.D.P. & Dekker, R., “Reverse Logistics: a review of case studies”. Econometric Institute Report, EI 2002-21.
[10] Dekker, R., Inderfurth, K., et al., “Quantitative Approaches for reverse logistics”. Springer-Verlag, Berlin, 2003.
[11] Ravi, V., Shankar, R., “Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics”. Technological forecasting and social change, 72, 1011-1029, 2005.
]12[حقیقت، لاله، "نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین"، نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت زنجیره تأمین و سیستم های اطلاعات ، 1386. ]13[پویا، علیرضا، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس. [14] De Brito, M. P., & Dekker, R., “A framework for reverse logistics”, 2003.
]15[ امام، سید محمدرضا، "جلب مشتریان با ارزش با استفاده از همزمانی زنجیره تأمین" فصلنامه لجستیک سال چهارم شماره 11، 1381. ]16[ افقهی، بابک، "لجستیک معکوس"، فصلنامه لجستیک سال چهارم شماره 12، 1381. ]17[ سعیدیکیا، علیاکبر و همکاران، "مدیریت زنجیره تأمین"، مجله روش، سال دهم شماره 61. [18] de Brito, M. P., Flapper, S. D. P., & Dekker, R., “Reverse Logistics: a review of case studies”. Econometric Institute Report, EI 2002-21, 2002. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 841 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |