تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,338,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,585,616 |
طراحی یک مدل حمل و نقل در حوزه ی بحران: مدل سازی و حل ابتکاری | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 41، آذر 1392، صفحه 24-31 اصل مقاله (344.12 K) | ||
نویسندگان | ||
سمیه الهیاری* 1؛ مجید سالاری2؛ مجتبی طالبیان شریف3؛ رضا اشتهادی3 | ||
1مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد، نویسنده پاسخگو | ||
2گروه مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1392، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1392، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1392 | ||
چکیده | ||
بحران های طبیعی (مانند زلزله، سیل، طوفان) به دلیل ماهیت غیرمترقبه بودنشان، خسارات سنگین و جبران ناپذیری را به ملتها وارد می کنند. با بروز شرایط بحرانی و در نتیجه کاهش توانمندی ها به دلیل آسیبدیدگی زیرساختها، تقاضا برای کالاها و خدمات لجستیکی افزایش مییابد. فرآیندهایی که در هنگام امدادرسانی پس از وقوع یک بحران به انجام می رساند، لازم است به نحوی برنامه ریزی شوند تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی نیاز آسیبدیدگان باشند. در این بین نحوهی توزیع کالاها و خدمات امدادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مدل معرفی شده در این مقاله به ارائهی سیاستی جدید و کاربردی برای توزیع کالاهای مورد نیاز آسیبدیدگان با شروع از چند انبار مرکزی می پردازد. از آنجایی که در عمل امکان امدادرسانی مستقیم، به تکتک آسیب دیدگان وجود ندارد؛ در این مسئله، فرض کاربردی و جدیدی را به منظور تسریع در امدادرسانی در نظر گرفتیم که به دو طریق تقاضای نقاط تأمین می شود: یا نقاطِ تقاضا مستقیماً توسط وسایل نقلیه ملاقات می شوند یا توسط نقاطِ ملاقات شده، پوشش داده می شوند. هدف نهایی در این مسئله حداقلسازی زمان امدادرسانی (مجموع زمان های سفر وسیله ی نقلیه و زمان طی مسیرِ آسیبدیدگان به طور پیاده تا نقاط ملاقات شده) است. مدل ارائه شده بر روی مجموعه ای از داده های تولید شده مورد بررسی قرار گرفته است. به علت محدودیت روش دقیق در پاسخدهی در زمان معقول با کیفیت مناسب، روشی ابتکاری ارائه شده است که به حل مسئله در زمانی بسیار کوتاه و با کیفیتی خوب پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل؛ مدیریت بحران؛ مسیریابی وسایل نقلیهی ظرفیتدار؛ پوشش؛ روش حل دقیق و ابتکاری | ||
مراجع | ||
[1] Eksioglu, B.,Vural, A.V.,Reisman A., “The vehicle routing problem: a taxonomic review”, Computers and Industrial Engineering, No.57, pp. 1472–1483, 2008. [2] Current, JR., Schilling, DA., “The covering salesman problem”, Transportation Science, No. 23(3), pp. 208-213, 1989. [3] Golden, B., Naji-Azimi, Z., Raghavan, S., Salari, M., Toth, P., “The generalized covering salesman problem”, INFORMS Journal on Computing, doi:10. 1287/ijoc.1110.0480, 2011. [4] Knott, R., “The logistics of bulk relief supplies Disasters”, No. 11(2), pp. 113-115, 1987. [5] De la Torre, L.E., Dolinskaya, I.S., Smilowitz, K.R., “Disaster relief routing: Integrating research and practice”, Socio-Economic Planning Sciences, No. 46(1), pp. 88-97, 2012. [6] Caunhye, A.M., Nie, X., Pokharel, S., “Optimization models in emergency logistics: A literature review”, Socio-Economic Planning Sciences, No. 46, pp. 4-13, 2012. [7] Jia H, Ordóñez F, Dessouky M. A modeling framework for facility location of medical services for large-scale emergencies. IIE Transactions 2005;39(1): 41e55. [8] Dessouky, M., Ordóñez, F., Jia, H., Shen, Z., “Rapid distribution of medical supplies”, In: Hall R, editor. Delay management in health care systems. New York: Springer, pp. 309-338, 2006. [9] Rawls, C. G., Turnquist, M.A., “Pre-positioning of emergency supplies for disaster response”, Transportation Research Part B: Methodological, No. 44(4), pp. 521-534, 2010. [10] Rawls, C.G., Turnquist, M.A., “Pre-positioning and dynamic delivery planning for short-term response following a natural disaster”, Socio-Economic Planning Sciences, No. 46(1), pp. 46-54, 2012. [11] Mete, H., Zabinsky, Z.,“Stochastic optimization of medical supply location and distribution in disaster management”, International Journal of Production Economics, No.126(1), 76 - 84, 2010. [12] Barbaroso_glu, G., Özdamar, L., Çevik, A.,“An interactive approach for hierarchicalanalysis of helicopter logistics in disaster relief operations”, European Journalof Operational Research, No.140(1), 118 - 33, 2002. [13] Yi, W., Kumar, A.,“Ant colony optimization for disaster relief operations”, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, No. 43(6), 660 – 672, 2007. [14] Kara, I.,“Two ındexed polynomial size formulations for vehicle routing problems”, Technical report, 2008/01, Baskent University, Ankara/Turkey 2008. [15] Kara, I., Laporte, G., Bektas, T., “A note on the lifted Miller–Tucker–Zemlinsubtour elimination constraints for the capacitated vehicle routing problem”, European Journal of Operational Research, No. 158, pp. 793-795, 2004. [16] Prins, C., Prodhon, C., Wolfler-Calvo, R., Solving the capacitated location-routing problem by a GRASP complemented by a learning process and a path relinking”, 4OR, NO. 4, pp. 221-238, 2006. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |