تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,344,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,596,495 |
ارزیابی شکل گیری اتحاد استراتژیک در یک خوشه صنعتی | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 41، آذر 1392، صفحه 50-59 اصل مقاله (253.13 K) | ||
نویسندگان | ||
عباس صمدی* 1؛ روح الله سهرابی2؛ مهدی سلیمان آبادی3؛ محمدرضا سلیمان شرفی4 | ||
1دانشگاه بوعلی سینا، رئیس سازمان بورس منطقه ای همدان | ||
2دانشگاه بوعلی سینا، رئیس دانشکده بوعلی واحد رزن | ||
3مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1392، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1392، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1392 | ||
چکیده | ||
اتحاد استراتژیک واکنشی استراتژیک به تغییرات سریع محیط از قبیل تشدید رقابت، شتاب پیشرفت فنآوری، گسترش سرمایه گذاریهای مورد نیاز، و جهانی شدن بازارها است]1[. با توجه به شرایط امروز کشور ما علاوه بر فاکتورهای بیان شده عامل تحریمها، ضعف توان رقابتی شرکتهای داخلی، احتمال پیوستن به بازار تجارت جهانی و بسیاری ضرورتهای دیگر اتحادهای استراتژیک باید مورد اهمیت و توجه فراوان قرار گیرند. تلاش ما در این مقاله بررسی امکان تشکیل انواع اتحادهای استراتژیک در خوشه های صنعتی کشور است. برای این منظور با بهره گیری از چندین مدل معتبر اقدام به مدلسازی شده است مدلی که در آن 10 زمینه شاخص در حوزه تجارت انتخاب و سپس به سه دسته طبقهبندی شده و ارزش هر کدام از زمینهها و هر کدام از دستهها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. ابزار اصلی سنجش در این مطالعه پرسشنامه و مورد مطالعاتی آن خوشه صنعتی مبل و منبت ملایر بوده است. نتایج تحقیقات ما نشان داد که در ابتدا میتوان گفت تمایل، علاقه و امکان شکل گیری اتحادهای استراتژیک در این خوشه صنعتی وجود دارد و سایر نتایج حاکی از آن بود که در حوزه های بازاریابی و زنجیره تأمین (افقی و عمودی) اتحادهای استراتژیک از اهمیت بالایی برای سازمانها برخوردار است، در کل از مجموع ده زمینه منتخب امکانپذیری شش زمینه تأیید و امکانپذیری چهار زمینه رد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتحاد استراتژیک؛ اتحاد افقی؛ اتحادهای عمودی به پایین و بالا؛ خوشه صنعتی | ||
مراجع | ||
[1] Yasuda Hiroshi, Junichi Iijima, “Linkage between strategic alliances and firm’s business strategy: the case of semiconductor industry” Technovation 25, 513–521, 2005.
[2] Mehta Rajiv , Pia Polsa , Jolanta Mazur , Fan Xiucheng , Alan J. Dubinsky, “Strategic alliances in international distribution channels” Journal of Business Research 59, 1094–1104, 2006.
[3] Taylor Andrew, “An operations perspective on strategic alliance success factors” International Journal of Operations & Production Management Vol. 25 No. 5, pp. 469-490, 2005.
[4] Wen Lee Cheng-, “Strategic alliances influence on small and medium firm performance” Journal of Business Research 60, 731–741, 2007.
[5] Kale Prashant,Jeffrey Dyer,Harbir Singh, “Value Creation and Success in Strategic Alliances: Alliancing Skills and the Role of Alliance Structure and Systems”European Management Journal Vol. 19, No. 5, pp. 463–471, 2001.
]6[ مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه 1383. ]7[ شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان1391. [8] L. PettTimothy and C. Clay Dibrell, “A Process model of global strategic alliance formation” Business Process Management Journal, Vol. 7No. 4, pp. 349-364, 2001.
[9] Neill John D., Glenn M. Pfeiffer, Candace E. Young-Ybarra, “Technology R&D alliances and firm value” Journal of High Technology Management Research 12, 227–237, 2001.
[10] JiangXu, Yuan Li, Shanxing Gao, “The stability of strategic alliances: Characteristics, factors | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |