تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,248 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,977,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,766,166 |
ارزیابی چهار مدل آشفتگی مختلف برای شبیه سازی جریان مافوق صوت حول یک دماغه پخ مجهز به اسپایک | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 22، اسفند 1397، صفحه 47-57 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نویسندگان | ||
محمود سالاری* 1؛ وحید حیدرپور2؛ حسن محمد خانی2 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (ع)- دانشکده فنی و مهندسی | ||
2دانشگاه جامع امام حسین ع | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 19 دی 1397، تاریخ پذیرش: 12 دی 1397 | ||
چکیده | ||
بهبود عملکرد اجسام پروازی در زمینه کاهش نیروی درگ از موضوعاتی است که امروزه مطالعات گستردهای روی آن انجام میشود. در جریانهای مافوق صوت، اگرچه اجسام پروازی با دماغههای بلانت عملکرد بهتری از منظر کاهش گرمای تولیدی نسبت به دماغههای باریک دارند، لیکن منجر به شوک قوی در نوک دماغه شده و نیروی درگ آیرودینامیکی را افزایش میدهند. از تکنیکهای موثر در کاهش درگ یک دماغه بلانت، استفاده از اسپایک در نوک دماغه است. افزودن اسپایک همچنین منجر به افزایش ضریب انتقال حرارت دماغه نیز میشود. یکی از عوامل موثر بر صحت و دقت نتایج، در شبیهسازیهای عددی مبتنی بر حل معادلات متوسطگیری شده ناویر- استوکس روی این دماغهها، نوع مدل آشفتگی بهکار رفته میباشد. در این تحقیق جریان اطراف یک دماغه بلانت همراه با اسپایک بهکمک یک مدل یک معادلهای آشفتگی اسپالارت- آلماراس و سه مدل آشفتگی دو معادلهای k-ω, k-ω-SSTو k-ε شبیهسازی شده تا از مقایسه نتایج حاصله، مدل آشفتگی مناسب برای این نوع شبیهسازیها معرفی شود. عدد ماخ جریان آزاد در این شبیهسازیها برابر 6 و زاویه حمله بدنه برابر صفر درجه در نظر گرفته شده است. معادلات جریان با فرض آشفته و تراکمپذیر بوده و شبیهسازی بهصورت تقارن محوری و پایا انجام شده است. توجه شود که کلیه تحلیلها در محیط نرمافزار فلوئنت انجام شدهاند. نتایج عددی حاصله با نتایج تجربی موجود مقایسه و اعتبارسنجی شدهاند. برخلاف انتظار، نتایج نشان میدهد که مدل آشفتگی یک معادلهای اسپالارت- آلماراس جریان اطراف دماغه را بهتر پیشبینی مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دماغهی بلانت؛ اسپایک؛ جریان مافوقصوت؛ مدلهای توربولانسی؛ حل عددی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Four Different Turbulence Models for Numerical Simulation of Supersonic Flow over a Blunt Nose Equipped with a Spike | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmoud salari1؛ vahid heidar por2؛ hasan mohammad khani2 | ||
1emam hosein | ||
2emam hosein | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, improving the aerodynamicperformance of supersonic flying vehicles in order to reduce drag forces and increase in heat transfer coefficient is an interesting matter for researchers. Many of the supersonic vehicles use blunt nose to reduce heat generations, while these noses cause higher drag forces. Equipping the nose with spikes is a technique to reduce the drag of blunt noses. Spikes also increase their heat transfer rate. The accuracy and the validity of RANS based numerical simulations of turbulent flow over these bodies depend directly on the capabilities of the turbulence models used. This paper presents numerical simulation of supersonic flow over a blunt nose equipped with a spike, using four different turbulence models, namely: one-equation turbulence model of Spalart-Almaras and two-equation turbulence models of k-ε, k-ω and k-ω-SST. We wanted to find the appropriate turbulence model for this type of flows. Air flow Mach number and angle of attack were considered 6 and zero, respectively. The axi-symmetric, compressible and steady RANS equations are solved numerically. In spite of initial expectations, comparison of numerical results with experimental data showed that Spalart-Almamras has more consistency with experiment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blunt Nose, Spike, Supersonic Flow, Turbulence Models, Numerical Simulation | ||
مراجع | ||
Hallion, R. “The History of Hypersonics”, the 43rd | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |