تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,455 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,344,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,595,674 |
ارزیابی چهار مدل آشفتگی مختلف برای شبیه سازی جریان مافوق صوت حول یک دماغه پخ مجهز به اسپایک | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 22، اسفند 1397، صفحه 47-57 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نویسندگان | ||
محمود سالاری* 1؛ وحید حیدرپور2؛ حسن محمد خانی2 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (ع)- دانشکده فنی و مهندسی | ||
2دانشگاه جامع امام حسین ع | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 19 دی 1397، تاریخ پذیرش: 12 دی 1397 | ||
چکیده | ||
بهبود عملکرد اجسام پروازی در زمینه کاهش نیروی درگ از موضوعاتی است که امروزه مطالعات گستردهای روی آن انجام میشود. در جریانهای مافوق صوت، اگرچه اجسام پروازی با دماغههای بلانت عملکرد بهتری از منظر کاهش گرمای تولیدی نسبت به دماغههای باریک دارند، لیکن منجر به شوک قوی در نوک دماغه شده و نیروی درگ آیرودینامیکی را افزایش میدهند. از تکنیکهای موثر در کاهش درگ یک دماغه بلانت، استفاده از اسپایک در نوک دماغه است. افزودن اسپایک همچنین منجر به افزایش ضریب انتقال حرارت دماغه نیز میشود. یکی از عوامل موثر بر صحت و دقت نتایج، در شبیهسازیهای عددی مبتنی بر حل معادلات متوسطگیری شده ناویر- استوکس روی این دماغهها، نوع مدل آشفتگی بهکار رفته میباشد. در این تحقیق جریان اطراف یک دماغه بلانت همراه با اسپایک بهکمک یک مدل یک معادلهای آشفتگی اسپالارت- آلماراس و سه مدل آشفتگی دو معادلهای k-ω, k-ω-SSTو k-ε شبیهسازی شده تا از مقایسه نتایج حاصله، مدل آشفتگی مناسب برای این نوع شبیهسازیها معرفی شود. عدد ماخ جریان آزاد در این شبیهسازیها برابر 6 و زاویه حمله بدنه برابر صفر درجه در نظر گرفته شده است. معادلات جریان با فرض آشفته و تراکمپذیر بوده و شبیهسازی بهصورت تقارن محوری و پایا انجام شده است. توجه شود که کلیه تحلیلها در محیط نرمافزار فلوئنت انجام شدهاند. نتایج عددی حاصله با نتایج تجربی موجود مقایسه و اعتبارسنجی شدهاند. برخلاف انتظار، نتایج نشان میدهد که مدل آشفتگی یک معادلهای اسپالارت- آلماراس جریان اطراف دماغه را بهتر پیشبینی مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دماغهی بلانت؛ اسپایک؛ جریان مافوقصوت؛ مدلهای توربولانسی؛ حل عددی | ||
مراجع | ||
Hallion, R. “The History of Hypersonics”, the 43rd | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |