تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,038 |
استفاده از پوشش نانوکامپوزیت پایه اپوکسی – اُکسیدروی به عنوان پوشش ضدّ خزه مناسب در شناورهای تندرو | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 52، شهریور 1397، صفحه 14-19 | ||
نویسنده | ||
ابوذر روئینتن* | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1396، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 12 دی 1397 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین عواملی که در محیطهای دریایی منجر به کاهش توان عملیاتی شناورهای تندرو میگردد، رشد خزه و جلبکهای چسبنده به بدنهی این شناورها است. این موضوع باعث افزایش وزن، اصطکاک سطح بدنه با آب دریا و افزایش مصرف سوخت، کاهش سرعت و قدرت مانور میشود. امروزه، تحقیقات زیادی در زمینهی دستیابی روشی مؤثّر برای جلوگیری از چسبیدن خزه به شناورها یا کمتر کردن آنها صورت گرفته است .معمولیترین راهحل برای مقابله با چسبیدن خزه به دیوارهی این سازهها به وجود آوردن شرایطی است که از چسبیدن خزه ممانعت کند .یکی از این روشها، پوشش دادن سطوح با رنگهای حاوی مواد سمی است. مواد سمی ضدّ خزه تِریبوتیلقلع اثر مخرّبی بر موجودات و اُرگانیسمهای زندهی موجود در دریا دارند. امروزه، به دلیل مشکلات زیستمحیطی استفاده از این مواد به عنوان پوشش ضدّ خزه ممنوع شده است. با ظهور فناوری نانو، راه برای توسعهی پوششهای ضدّ خزه با کارایی بالاتر و همچنین سازگار با محیط زیست هموار گشته است. ارزیابیهای مختلف عملیاتی، عملکرد بالای پوشش نانوکامپوزیتی را در جلوگیری از رشد خزه با استفاده از نانوکامپوزیت پایه اپوکسی حاوی نانوذرات اُکسیدروی بر روی بدنهی شناورها نشان داده است و بدین ترتیب با غلبه بر مشکلات ناشی از رشد خزه، توان عملیاتی شناورها به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناورهای تندرو؛ نانوکامپوزیت؛ نانوذرات اُکسیدروی؛ پوشش ضدّ خزه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of nano-composite coating of epoxy-zinc oxide base as a suitable anti-fouling coating on high speed crafts | ||
نویسندگان [English] | ||
Abozar Roeentan | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important factors in reducing the operational capacity of high speed crafts in marine environments is the growth of mosses and sticky algae in the body of these crafts. This subject it increase the weight, the friction of the body surface with sea water and fuel consumption, the speed and power of maneuver. Today, many studies have been done to achieve an effective way of preventing moss clinging to vessels or minimizing them. The most common solution to tackling moss sticking to the walls of these structures is to create conditions that prevent moss sticking. One of these methods is to cover the surfaces with colors containing toxic substances. Toxic substances of anti-fouling tributyl Tin have a damaging effect on living organisms and living organisms in the sea. Today, due to environmental problems, the use of these materials is prohibited as an anti-fouling coating. With the advent of nanotechnology, the way to develop anti-fouling coatings is more efficient and environmentally friendly. The use of epoxy-based nano-composite containing oxide nanoparticles on the body of crafts and various operational evaluations showed high performance of nano-composite coatings in preventing moss growth, and by overcoming the problems caused by moss growth, the operational capacity of crafts was significantly Improved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nanoparticles of zinc oxide, anti-fouling coating, nano-composite, high speed crafts | ||
مراجع | ||
[1] Almeida, E. , and Sousa, O., “Marine paints: The particular case of anti-fouling paints (Review),” Progress in Organic Coatings, Vol. 59, 2007, pp. 2-20. [2] Yebra, D. M., and Johansen, K. D., “Anti-fouling technology past, present and future steps towards efficient and environmentally friendly anti-fouling coatings (Review),” Progress in Organic Coatings, Vol. 50, 2004, pp. 75-104. [3] Kiil, D., Yebra, D. M., and Johansen, K. D., “Marine bio-fouling protection: design of controlled release antifouling paints,” in Chemical Product Design: Toward a Perspective through Case Studies, 2007, pp. 181-237. [4] Chambers, L. D., Stokes, K. R., Walsh, F. C., and Wood, R. J. K.,” Modern approaches to marine anti-fouling coatings, Surface & Coatings Technology, Vol. 201, 2006, pp. 3642-3652. [5] Walker, I., “The benefits of foul release coatings,” Shipbuilding Technology, 2007, pp. 117-120. [6] Clare, A. S., “Towards nontoxic anti-fouling1,” Marine biotechnology, Vol. 6, 1998, pp. 3-6. [7] Ashe, B., “A detail investigation to observe the effect of zinc oxide and Silver nano-particles in biological system,” Master of Biotechnology and Medical Engineering, Department of Biotechnology & Medical Engineering National Institute Of Technology,” Rourkela-769008, Orissa, India, Jan., 2011. [8] Rajendran, R., Jayakumar, S., Vaideki, K., and Rajesh, E. M. “Use of zinc oxide nano-particles for production of antimicrobial textiles,” International Journal of Engineering Science and Technology, Vol. 2, 2010, pp. 202-208. [9] Morris, R. S., “Zinc oxide photo active anti-foulant material,” US Patent, No. 5916947, 1999. [10] Brunet, L., Hotze, E. M., Alvarez, P. P. J., and Wiesner, M. R., “Comparative photo activity and antibacterial properties of C60 fullerenes and titanium dioxide nano-particles,” Environ. Sci. Techno, Vol. 43, 2009, pp. 4355-4360. [11] Lam, S. M., Sin, J. C., and Mohamed, A. R., “Recent patents on photo catalysis over nano-sized titanium dioxide,” Recent Patents on Chemical Engineering, Vol. 1, 2008, pp. 209-219. [12] Hsu, S. L., and Fang, M. C., “Method of fabricating nano-antifouling boat paint,” US 20090136441 A1, 2009. [13] Kim, K., et.al., “Cooloids and surfaces A: Physicochemical and engineering aspects,” Vol. 311, 2007, pp. 170-171. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17,028 |