تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,215 |
تعداد مقالات | 8,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,394,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,332,437 |
مقایسه اثر بخشی درمان شناختی رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجانی و خودکارامدی زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 44، آذر 1397، صفحه 89-108 اصل مقاله (766.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نفیسه دورودیان1؛ محمد ابراهیم مداحی* 2؛ جواد خلعتبری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1396 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی درمان شناختی رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجانی و خودکارامدی زنان مبتلا به اضطراب اجتماعی شهر تهران بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل همراه با پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری حدود 1000 زن 35 ـ 25 ساله دارای اضطراب اجتماعی است که در سال 96 ـ 1395 به خانههای سلامت شهر تهران مراجعه کرده بودند. از طریق نمونهگیری خوشهای و با توجه به نمره برش پرسشنامهها، ملاکهای ورود و خروج و مصاحبه ساختاریافته بهمنظور تشخیص قطعی اضطراب اجتماعی، تعداد 45 زن انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه (درمان شناختی رفتاری، درمان پذیرش و تعهد و کنترل) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت است از مصاحبه ساختار یافته، سیاهه اضطراب اجتماعی کانور (2000)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (2001) و پرسشنامه خودکارامدی شرر (1982). هر یک از گروههای آزمایش دوازده جلسه تحت درمان شناختی رفتاری و درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد هر دو درمان در بهبود تنظیم هیجانی و خودکارامدی موثر بوده است (p<0/01)؛ ولی درمان پذیرش و تعهد در مقایسه با درمان شناختی رفتاری در افزایش تنظیم هیجانی و خودکارامدی در پسآزمون و پیگیری برتری داشته است (p<0/01)؛ بنابراین درمان پذیرش و تعهد در بهبود مشکلات روانشناختی زنان و همچنین ارتقای سلامت روان آنان کمک بسزایی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی رفتاری؛ درمان پذیرش و تعهد؛ تنظیم هیجانی؛ خودکارامدی؛ اضطراب اجتماعی؛ زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of the Impact of Cognitive-Behavioral Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on the Emotional Regulation and Self-Efficacy of Women with Social Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
nafise doroudian1؛ mohammad ebrahim maddahi2؛ javad khal'atbary3 | ||
1Ph.D. Candidate in General Psychology, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy on emotional regulation and self-efficacy of women with social anxiety in Tehran, Iran. This is an experimental research work with a posttest-pretest design, two experimental groups and a control group, and 3-month follow-up. The statistical population included about 1000 women aged 25-25 with social anxiety who had referred to health houses in Tehran in 2016-2017. Using cluster sampling and considering the cut-off score of the questionnaires, entry and exit criteria, and the structured interviews for the definitive diagnosis of social anxiety, 45 women were selected and randomly assigned to three groups (cognitive-behavioral therapy, acceptance therapy, and commitment and control). The data collection instruments were a structured interview, the Connor Social Anxiety Inventory (2000), the Emotional Regulation Questionnaire (2001), and the Scherer Self-Efficacy Questionnaire (1982). Each experimental group received twelve sessions of cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy treatment. The data were analyzed by repeated measures ANOVA. The results showed that both therapies were effective in improving emotional regulation and self-efficacy (p<0.01); however, acceptance and commitment therapy was more effective than cognitive-behavioral therapy in enhancing emotional regulation and self-efficacy in posttest and follow-up stages (p<0.01). Therefore, acceptance and commitment therapy highly helped to improve the psychological problems and mental health of women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive-behavioral therapy, acceptance and commitment therapy, emotional regulation, self-efficacy, social anxiety, women | ||
مراجع | ||
آقایی، اصغر؛ جلالی، داریوش؛ امینزاده، مجتبی (1389). مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی ـ رفتاری، فلوکستین و هایپیران در کاهش شدت علایم افسردگی اساسی زنان. مجله تحقیقات علوم رفتاری. ش 7: 20 ـ 12. پورعباسی، علی؛ قاسمی، زهرا؛ کیانی، آیدا (1391). مقایسه اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر میزان ولع مصرف و تنظیم شناختی هیجان در مصرفکنندگان شیشه. فصلنامه سوء مصرف مواد مخدر. ش 24: 36 ـ 27. حسنوندعموزاده، مهدی؛ عقیلی، محمدمهدی؛ حسنوندعموزاده، معصومه (1392). اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. ش 2: 37 ـ 26. درخشان، اعظم؛ کربلایی، احمد؛ میگونی، محمد؛ صیرفی، محمدرضا (1395). مقایسه افسردگی، اضطراب، سرکوب فکر، نشخوار فکری و سبکهای مقابلهای در همسران دچار اسکیزوفرنی و افراد عادی. فصلنامه روانشناسی کاربردی. ش 3: 386 ـ 367. رحمانی، سهیلا؛ طالعپسند، سیاوش؛ قنبریمطلق، علی (1395). مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی عمومی و اختصاصی زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله پیشگیری از سرطان. س 7: 184 ـ 96. شریفی، ونداد؛ اسعدی، سیدمحمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین؛ سمنانی، یوسف؛ شعبانی، امیر؛ شهریور، زهرا؛ داوریآشتیانی، رزیتا؛ حکیمشوشتری، میترا؛ صدیقارشیا، جلالی؛ رودسری، محسن (1385). پایایی و قابلیت اجرای نسخه فارسی مصاحبه ساختار یافته تشخیصی برای .(SCID) DSM-IVتازههای علوم شناختی. ش 2 ـ 1: 22 ـ 10. عشورنژاد، فاطمه (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تابآوری و دلمشغولی تحصیلی در دانشآموزان دختر نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی. ش 4: 521 ـ 501. عیسی زادگان، علی؛ شیخی، سیامک؛ حافظنیا، محمد (1394). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر افزایش خودکارامدی و سلامت روانی در زنان مبتلا به چاقی. مجله علوم پزشکی ارومیه. ش 9: 50 ـ 33. فتحالهزاده، نوشین؛ باقری، پریسا؛ رستمی، مهدی؛ دربانی، سیدعلی (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و خودکارامدی دانشآموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی کاربردی. ش 3: 289 ـ 271. قاسمزادهنساجی، سوگند؛ پیوستهگر، مهرانگیز؛ حسینیان، سیمین؛ موتابی، فرشته؛ بنیهاشمی، سارا (1390). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر پاسخهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. مجله علوم رفتاری. ش 1: 43 ـ 35. مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر (1390). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلالهای درونیسازی کودکان. مجله روانشناسی بالینی. ش 3: 39 ـ 29. هافمن، استفان؛ اتو، میشایل (1390). درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی. ترجمه مسعودچینی فروشان و منصور آقانی. تهران: انتشار ارجمند.
Aderka, I. M. (2013). Factors affecting treatment efficacy in social phobia: The use of video feedback And individual vs group formats. Journal of Anxiety Disorders, 23, 12-17. Antony, M. (2013). Assessment and treatment of social phobia. Journal of Clinical Psychiatry. Association APA. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM- 5,5th ed. Arlington: American Psychiatric)2013(. Baloch, R. (2014). General perceived self-efficacy in 14 cultures. Psychology and Health: An International journal, 9,161-180 Brown, K.W, Ryan RM. )2013(The benefits of being present: Acceptance and Commitment Training and Its role in psychological wellbeing. Journal of Personality Soc Psychology, 84(22): 822-48. Cisler, J, Olatunji B, Feldner M, Forsyth J)2010(Emotion regulation and the anxiety disorders: An integrative review. Journal of Psychopathol Behav Assess,1(32):68–82. Clark, D. M. &Wells, A. (2009). Acognitive model of social phobia. INR. G. Heimberg, M.R. Liebowitz, D. A. Hope, &F. R. S. Schneier(Eds), social phobia: Dignosis, assessment, and treatment, new York, Guilford press. pp: 69 – 93. Ding, Y, Yang, Y, Yang X, Zhang T. (2015). Relationship between self-efficacy, problem-focused coping and performance. Behavioural Sciences Undergraduate Journal, 2(1), 37-41. Fedoroff, I. C., & Taylor, S. (2011). Psychological and pharmacological treatments of social phobia: A meta-analysis. International Clinical Psychopharmacology, 3, 311-324. Heimberg, RG., (2011). Current status of psychotherapeutic interventions for social phobia. Journal of Clinical Psychiatry, 62:36-42. Hermann, C, Ofer J, Flor H.)2014(. Covariation bias for ambiguous social stimuli in generalized social phobia. Journal of Abnormal Psychology. 113(6), 646–53. Hofmann S., & Smits J.) 2011). Cognitive-behavioral therapy for adult anxiety disorders: A meta-analysis of randomized placebo controlled trials. Journal of Clinical Psychiatry,69(4):621-32 Mennin, D., Katie, A., McLaughlin, K., Flanagan, T. (2011). Emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and their cooccurrence. Journal of Anxiety Disord.23:866-71. Prevedini, A.B., Presti, G., Rabitti, E., Miselli, G., Moderato, P.,(2011). Acceptance and commitment therapy (ACT): the foundation of the therapeutic model and an overview of its contribution to the treatment of patients with chronic physical diseases. G Ital Med Lav Ergon. 2011;33(1 SupplA):A53-63. PMID: 21488484. Schwab, D., & Schienle, A.) 2017(. Facial emotion processing in pediatric social anxiety disorder: Relevance of situational context. Journal of Anxiety DisordersAug, 31(50):40-6. Turk, C. L., Heimberg, R. G., & Hope, D. A. (2010). Social anxiety disorder. In: H. D. Barlow (Ed.). Clinica handbook of psychological disorder: A step-by-step treatment (3rd.ed.). New York: Guilford Press. Werner, K., Goldin, P., Ball, T., Heimberg, R., Gross, J.)2011) .Assessing Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder: The Emotion Regulation Interview. Journal of Psychopathol Behav Assess;33:346-58. Zulla, R.) 2008). Parental attachment, caretaking responsibilities and self efficacy in the adjustment of Canadian immigrants. Master’s thesis. University of Alberta. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |