تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,542,923 |
بررسی تطبیقی اندیشههای زیباییشناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالتهای آن در تعلیموتربیت | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 26، شماره 39، شهریور 1397، صفحه 5-34 اصل مقاله (392.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین هاشمیان1؛ محمد حسن میرزا محمدی* 2؛ اکبر رهنما3؛ محمد دارایی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد | ||
2نویسنده مسئول دانشیار دانشگاه شاهد | ||
3دانشیار دانشگاه شاهد | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مقایسۀ دلالتهای تربیتی زیباییشناسی از دیدگاه جعفری و دیویی، بهمنظور دستیابی به فهمی عمیقتر نسبت به مقولۀ هنر و زیبایی و ابعاد مختلف تربیت زیباییشناختی است. این تحقیق، از نوع نظری بوده و در آن از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاج و تطبیق، استفاده شده است. در این پژوهش با بررسی و مقایسه زیباییشناسی ازمنظر جعفری و دیویی، دلالتهای تربیتی زیباییشناسی، گردآوری و درنهایت، وجوه اشتراک و افتراق تربیت زیباییشناختی آنان مشخص شد. این تحقیق برای دستیابی به اهداف خود این سؤال اساسی را مطرح میکند که وجوه اشتراک و افتراق دلالتهای تربیتی زیباییشناسی از دیدگاه جعفری و جان دیویی کدامند؟ و به این نتایج میرسد که هردو اندیشمند، در پذیرش ضرورت تربیت زیباییشناختی، نگاهی مشترک دارند. هردو در تعریف تربیت زیباییشناختی، هنر را واجد زیبایی و تربیت زیباییشناسی را گستردهتر و دربردارنده تربیت هنری میدانند. دیویی برای تربیت زیباییشناختی، هویتی فرابرنامهای قائل است که با اولویتبخشی تربیت دینی و اخلاقی نسبت به تربیت زیباییشناختی در نگاه جعفری، افتراق دارد. در بحث اهداف نیز، هردو، در هدف غایی مبتنیبر رشد ذائقۀ زیباییشناسی و اهداف واسطی: پرورش نوآوری، خلاقیت و خیالورزی، اشتراک داشته، ولی درجهت رشد، با هم افتراق دارند. در بحث مربی، متربی و برنامه درسی با وجود اشتراکاتی در نظریات ایشان، مهمترین افتراق آنها در توجه به ارتباط انسان با خدا و مبدأ و مقصد هستی است. در بحث روش تدریس نیز هردو، توجه به رغبت و نیاز شاگرد و مبتنیبر کشف و جستجوبودن روشها اذعان دارند، ولی جعفری علاوهبر پرسشمحوری، به روشهایی که ریشه در آیهایبودن هستی در نظر انسانها دارد، نیز توجه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی؛ تعلیموتربیت؛ دیویی؛ جعفری؛ تطبیق | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی (1388). فلسفه تربیت. چاپ هفتم. تهران: انتشارات دانشگاه پیامنور. الیاس، جان (1382). فلسفه تعلیموتربیت. ترجمه عبدالرضا ضرابی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). امینی، محمد (1384). تربیت هنری در قلمرو آموزشوپرورش. تهران: آییژ. انصاری، مریم و دیگران (1393). تحلیلی بر تجربه زیباییشناسی جان دیویی. پژوهش در برنامهریزی درسی. سال یازدهم. دوره دوم. شماره 14: 51 ـ 62. بیده، علیرضا (1390). بررسی و تبیین چیستی هنر و زیبایی از منظر علامه جعفری و استنتاج دلالتهای تربیتی آن برای تربیت زیباییشناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران:دانشگاه تربیت مدرس. پورحسینی، محمد (1391). تبیین دیدگاه دیویی درخصوص هنر و زیبایی شناسی و نقد دلالتهای آن برای فرایند تدریس و یادگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. جعفری، محمدتقی (1394). زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام. چاپ نهم. تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری. جعفری، محمدتقی (1390). ارکان تعلیم وتربیت. چاپ سوم. تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری. جعفری، محمدتقی (1380). هنر و دین از نگاه محمدتقی جعفری (مصاحبه با علامه جعفری). فصلنامه هنر دینی. شماره 10: 163 تا 168. خرقانی، حسن (1391). قرآن و زیباییشناسی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. دیویی، جان (1393). هنر بهمنزله تجربه. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس. دیویی، جان (1362). اخلاق و سلوک انسانی. ترجمه امیرحسین آریانپور. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. دیویی، جان (1391). تجربه و آموزشوپرورش. ترجمه سیداکبر میرحسینی. تهران: نشر کتاب. دیویی، جان (1333). مدرسه و شاگرد. ترجمه مشفق همدانی. تهران: انتشارات صفیعلیشاه. دیویی، جان (1341). دموکراسی و آموزشوپرورش. چاپ دوم. ترجمه امیرحسین آریانپور. تبریز: انتشارات کتابفروشی تهران. شایگانفر، نادر (1391). زیباییشناسی زندگی روزمره. دیویی و هنر پاپ. تهران: انتشارات هرمس. شری، اروین (1392). زیباییشناسی امر روزانه. ترجمه ابراهیم موسیپور بشلی. کتاب ماه ادبیات. شماره 76: 33 ـ 35. عبدالحمید، شاکر (2001). التفضیل الجمالی (دراسه فی سیکولوجیه التذوق الفنی). کویت: عالمالمعرفه. کاردان، علیمحمد (1391). سیر آراء تربیتی در غرب. چاپ ششم. تهران: انتشارات سمت. کومبز، جرالد.ار. و دنیلز، لو. روی. بی. (1387). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی. ترجمه خسرو باقری. در روششناسی مطالعات برنامه درسی. ادموند.سی.شورت. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش: 65 ـ 43 . گات، بریس (1393). دانشنامه زیباییشناسی. چاپ سوم. گروه مترجمان. تهران: انتشارات مؤسسه تألیف ترجمه و نشر آثار هنری متن. گرانا، سزار (1392). نقد و بررسی دیدگاه دیویی درباره هنر اجتماعی و جامعهشناسی هنر. ترجمه سمیه طیبی. کتاب ماه علوم اجتماعی. سال هفدهم. شماره 68: 42 ـ 48. گوتک، جرالد ال. (1389). مکاتب فلسفی وآراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: انتشارات سمت. متقی، زهره (1390). تبیین تربیت زیباییشناختی از منظر علامه محمدتقی جعفری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. معین، محمد (1360). فرهنگ فارسی. جلد دوم. تهران: انشارات امیرکبیر. میرزامحمدی، محمدحسن (1393). درامدی بر روششناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیموتربیت. تهران: انتشارات اییژ. نوروزی، رضاعلی و متقی، زهره (1388). زیباییشناسی از منظر محمدتقی جعفری و پیامدهای تربیتی آن. بانوان شیعه. شماره 21: 109 ـ 132.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |