تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,294,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,542,441 |
تفکر استعاری در طراحی بسته بندی | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 35، آذر 1397، صفحه 16-27 اصل مقاله (2.3 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسندگان | ||
نسرین مقدم* 1؛ مصطفی طاوسی ینگابادی2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 01 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
با استناد به مکتوبات جدید در حوزه استعاره و ارتباط آن با علوم مختلف، دیگر کسی استعاره را تنها در زبان و ادبیات جستجو نمیکند. امروز استعاره را نوعی تفکر قلمداد میکنند و حتّی نوعی اندیشة پیشا زبانی میدانند. این تفکّر بکر که ریشه در ناخوآگاه انسان دارد میتواند حامی محکمی برای طراحان باشد و آنها با تقویت این تفکّر میتوانند در زمینههای مختلف نوآوریهای بینظیری را خلق کنند. آنچه از یک طراح بستهبندی انتظار میرود ارائة کاری نوآورانه است و در این مقاله تفکّر استعاری به عنوان یک راهکار در جهت کار خلّاقه معرفی میگردد و برای بسط موضوع و تسهیل در به کارگیری این نوع از رویکرد در طراحی، پژوهش تحلیلی- توصیفی انجام گردید. در این پژوهش از مقولههایی که در حوزة طراحی استعاری محصول انجام گرفته بود، بهره برده شده است. نمونههای مختلفی از بستهبندیهای موجود در بازار که در آنها میتوان ردپای تفکّر استعاری را مشاهده کرد، ارائه شده است. دستهبندی معرفی شده در این مقاله، آغازی برای تسهیل نگرش طراحان ایرانی به استعارههایی ملّی برای محصولات است که برای طراحی بستهبندی با هویت ایرانی نیز میتواند راهگشا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ طراحی بسته بندی؛ خلّاقیّت؛ هویت؛ معنابخشی | ||
مراجع | ||
8. Rainer Sepp, Hans , and Lester Embree, . (2010). “Handbook Of Phenomenological Aesthetics. new york: Springer,”. page 211.
9. Burke, Kenneth. (1945). “A Grammar of Motves.” Los Angeles: University of California Press. Page 504.
10. Yongsun, Bae. (2012). “Design through Metaphor.” Helsinki: Aalto University School of Arts. Page 19.
11. Jeong, SeHoon . (2008). “Visual Metaphor in Advertising: Is the Persuasive Effect Attributable to Visual Argumentation or Metaphorical Rhetoric?” Journal of Marketing Communications, 59-73.
12.www.researchgate.net/publication/238550132 (accessed 8 5, 2018).
13. Ware, Colin .(2008). “Visual thinking for design. Burlington: Morgan Kaufmann,”. Page 3.
14. Maiocchi, Marco. (2015). “The Neuroscientific Basis of Successful Design,” .New York: Springer. Page 15.
15. H. McKim, Robert .(1980). “THINKING VISUALLY.” Dale Seymour.page 54.
16. Cross, Nigel. (October 1982) “Designerly ways of knowing.” DESIGN STUDIES 3: 221-227.
17. Crilly, Nathan , James Moultrie, and P John Clarkson. (2004). “Seeing things: consumer response to the visual domain in product design.” Design Studies: 547–577.
18. Cila, nazli.(2013). “Metaphors we design by: The use of metaphors in product design,Phd Thesis.” delft: Delft university of technology. Page 13.
19. Hekkert, Paul. (2007).“Researchgate.net.”
20. Hekkert , Paul, and Nazli Cila. (2015). “Handle with care! Why and how designers make use of product metaphors.” Design Studies 40 .
21. krippendorff, klaus. (2006). “The Semantic Turn: a new foundation for design.” New York: Taylor& Francis.
22. Nordquist, Richard. www.thoughtco.com. 6 20, 2018.
23. Panksepp, Jaak. (2005). “Affective Neuroscience.” Oxford: Oxford university prees. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |