تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,343,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,593,621 |
طراحیِ پیامهای بصری زیستمحیطی در بستهبندی کالاهای مصرفی در پرتو اصول گرافولوژی فرهنگی | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 37، خرداد 1398، صفحه 14-25 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسنده | ||
فرناز معصومزاده جوزدانی* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 01 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
طراحی بستهبندی تدبیر نهایی تولیدکنندگان کالاهای مصرفی است تا به یاری طراحان گرافیک بتوانند پیام برتری و بشردوستانۀ کالای خود را بر کالاهای رقیب به مصرفکنندگان نشان دهند و تا حد امکان بر انتخاب و فرهنگ آنان تأثیر بگذارند. موشکافانهتر باید گفت که طراحی نشانهنوشته بخش مهمی از این تأثیرگذاری را در بر میگیرد، بهویژه در دنیای امروزین که نگاهِ ریشه افکن گفتار و کارِ واسازانۀ نوشتار، تمرکز معنایابی از محوریت کلام را بیرون میراند و هر تصویر را معناساز نشان میدهد. در این مقاله تلاش میشود تا با هدف ترویج فرهنگ زیستمحیطی، در یک چهارچوب نظری از گرافولوژی فرهنگی به تحلیل ویژگیهای تصویرِ نوشتار و بهویژه طراحی نشانهنوشته و در نهایت طراحی بستهبندی کالاهای مصرفی پرداخته شود. با توجّه به اینکه این چهارچوب نظری پیشتر برای تحلیل ظروف گلابهای دورۀ سامانی بر اساس دو نظریۀ گرافولوژی فرهنگی ژاک دریدا و مفهوم تمثیل در آثار والتر بنیامین بنیان نهاده شد، پرسش نخست این است که بر اساس گرافولوژی فرهنگی دریدا، از چه راههایی در طراحی نشانهنوشتۀ بستهبندی کالاهای مصرفی میتوان یک پیام بصری زیستمحیطی را به تصویر کشید؟ پرسش دیگر اینکه چگونه بر اساس خوانش تمثیلی بنیامین، پیام بصری زیستمحیطی طراحیشده در نشانهنوشته را در طراحی بستهبندی گسترش باید داد؟ به طور خلاصه، اگر بر اساس گرافولوژی فرهنگی هر حرف و گاهی حروفِ مرکب را نشانهای از اجزاء و بدن انسان در نظر بگیریم، در حروف هر نشانهنوشته زبان بصری نهفته است که راههایی برای رساندن پیامها و البته پیام زیستمحیطی پیش رو مینهد. پاسخ پرسش دوم اینکه، اگر پیام زیستمحیطی را هماهنگ با کالای مصرفی و همچنین متناسب با نشانههای حروف و کلمۀ نشانهنوشته در قالب یک مجموعه از تمثیلهای فارسی گسترش دهیم، زبان بصری نوشتار (پیام زیستمحیطی) در سرتاسر طراحی بستهبندی جریان خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی نشانهنوشته؛ طراحی بستهبندی؛ طراحی بصری پیامهای زیستمحیطی؛ خوانش تمثیلی؛ گرافولوژی فرهنگی | ||
مراجع | ||
1. اله دادی، م (1396)، «درک مصرفکننده از بستهبندی مواد غذایی با رویکرد توسعه پایدار زیست محیطی»، فصلنامه علمی-ترویجی علوم و فنون بستهبندی، دوره 8، ش 30، صص: 28-41. 2. 2030 Agenda for Sustainable Development (2015), Retrieved 21 September 2018 from < https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/>.
3. Daniel Hellström, Annika Olsson and Fredrick Nilsson (2017) “Managing Packaging Design for Sustainable Development, Oxford: Wiley.” 216 p.
4. Jedicka, Wendy (2010), “Sustainable Graphic Design (tools, systems, and strategies for Innovative Print Design).” New Jersey: Wiley. 506 p.
5. Derrida, Jacques (1997 [1967]), “Of Grammatology, Translated by Gayatri Chakravorty Spivak,” Baltimore: John Hopkins University Press. 360 p.
6. Masoumzadeh, Farnaz, Hassanali Pourmand & khazaei, Mohammad (2016), “Visual Language of Samanid Writing (10th century A. D.) in Light of Graphology Principles,” Negareh, No. 36, Pp. 38-59.
7. Cowan, Bainard (1981), “Walter Benjamin's Theory of Allegory,” New German Critique, No. 22, Special Issue on Modernism, pp. 109-122. Translated by Muhammadreza Mahdavifar retrieved 21 September 2018 from <http://tajrishcircle.org/ نظریة - تمثیلِ- والتر- بنیامین/>.
8. Benjamin, w., (2003). “The Origin of German Tragic Drama, Translated by John Osborne,” Verso Publication, London/New York. 256 p.
9. ECOS Co., retrieved 28 September (2018) from < http://ECOS.com/about/>.
10. Caboo Co., (retrieved 28 September 2018 from) < http://cabooproducts.com/about/>.
11. Teezero Co., (retrieved 28 September 2018 from) < http://treezero.com/about/>.
12. Pulver, Max (1994), The Symbolism of Handwriting, London: Scriptor books.
13. Torbidoni L. & Livio Zanin (2011), “Graphology (Theory and practice),” London: Scriptor books.
14. Aesop’s Fables (2002), Translated with an introduction and Notes by Gibbs, Laura, New York: Oxford University Press.
15. Skinner Charles M. (1911), “Myths and Legends of Flowers, Trees, Fruits and Plants In All Ages and In All Climes.” Philadelphia & London: J. B. Lippincott Company.302 p. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |