تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,455 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,344,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,595,670 |
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 43، شهریور 1398، صفحه 57-76 اصل مقاله (656.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم برادران* 1؛ محمد حسنی2؛ محمد داودی3؛ علی ستاری4 | ||
1نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی | ||
2دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش | ||
3استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
4ایران، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی یکی از دغدغههای مربیان نظامهای تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده و از الگوهای متعدد و صاحبنظران غربی و اسلامی مختلف استفاده شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) بهعنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامهریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولینگام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلیترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوهبراین، در تربیت اخلاقی از روشهایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ رویکرد دعوتمحور؛ علامه طباطبایی (ره)؛ سعادت؛ خودسنجی | ||
مراجع | ||
آرمند، محمد (1387)، طراحی الگوی مطلوب تربیت اخلاقی در دوره متوسطه براساس نقد الگوی تربیتمنش، رساله دکتری دانشگاه تهران. آرمند، محمد و مهرمحمدی، محمود (1388)، نقد و بررسی الگوی تربیت منش براساس آراء علامه طباطبایی (ره)، مطالعات برنامه درسی، شماره 13 و 14: 62-52. اسلامی، محمدتقی و دیگران (1388)، اخلاق کاربردی و کاوشهای نوین در اخلاق عملی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. اکبری، احمد؛ جاویدی، طاهره؛ شعبانی ورکی، بختیار و تقوی، محمد (1391) پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، ش 2: 25-1. امام خمینی (ره)، روحالله (1368)، چهل حدیث، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. امید، مسعود (1380)، اخلاقشناسی علامه طباطبایی، نشریه پژوهشهای اسلامی ، شماره 179 و 178: 70-45. باقری، خسرو (1377)، مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. برادران، ابوالقاسم (1397)، نقد تربیت اخلاقی برنامه درسی مؤسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان IAPC براساس دیدگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهایی برای بومیسازی آن، رساله دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. جهانگیرازده، محمدرضا (1390)، دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی، مجله معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره 8: 122-101. حسنی، محمد (1393)، تربیت اخلاقی بر بنیاد نظریه ارزششناسی علامه طباطبایی، دلیجان: نشر بهریار. حسینی دهشیری، افضلالسادات (1370)، نگرشی به تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلامتهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی. حسینیزاده، سیدعلی (1391)، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) ج اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. حقیقت، شهربانو و فریدی، محمد (1387)، بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روشهای آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر، فصلنامه اندیشه دینی ، پیاپی 26:134-105. خسرونژاد، مرتضی (1384)، مفهوم کودکی و هدف ادبیات کودک، مجله علوم اجتماعی و انسانی ، شماره چهارم:167-154. خلیلی، مصطفی (1391)، اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی، مجله اخلاق وحیانی، شماره 1: 148-127. داودی، محمد (1390)، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهلبیت (ع)، جلد سوم، تربیت اخلاقی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. درویشی، نصرالله (1394)، مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ، فرهنگ پژوهش، شماره 22 و 26، زمستان و بهار، ویژه فلسفه و کلام،125: 150-125. دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود (1381)، اخلاق اسلامی (ویراست دوم)، قم: دفتر تبلیغات اسلامی. راهنما، اکبر (1378)، بررسی و تجزیهوتحلیل خاستگاهها، غایات و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه کانت و خواجهنصیرالدین طوسی، رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس. رمضانی، رضا (1387)، آرای اخلاقی علامه طباطبایی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. الرود، فردریک (1381)، فلسفههای معاصر تربیت اخلاقی، ترجمه حسین کارآمد، مجله معرفت، شماره 61: 85-71. سلطانی رنانی، سیدمهدی (1387)، ویژگیهای ایدئال اخلاق اجتماعی و جامعه اخلاقی مطلوب ازمنظر علامه طباطبایی (ره)، علومقرآنوحدیث، کوثر، شماره 28: 33 - 45. شورت، ادموندسی (1381)، روششناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: انتشارات سمت. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1371)، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: اسماعیلیان. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: انتشارات اسلامی. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1414)، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: موسسه نشر اسلامی. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1369)، بررسیهای اسلامی، تنظیمها در خسروشاهی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی و هجرت. فرانکنا، ویلیام کی (1376)، درآمدی بر فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، قم: مؤسسه فرهنگی طه. کبیری، زینب و معلمی حسن (1388)، مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی در قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی، مجله تربیت اخلاقی، سال اول، شماره اول: 90-67. کدیور، پروین (1386)، روانشناسی اخلاق، چاپ سوم. تهران: انتشارات آگاه. گریز، آرلوند (1383)، فلسفه تربیتی شما چیست؟ ترجمه بختیار شعبانی ورکی و همکاران، مشهد: آستان قدس. مجلسی، محمدباقر (1403 ق)، بحارالانوار، چاپ سوم، بیروت: داراحیاء التراث العربی. مطهری، مرتضی (1387)، مجموعه آثار ، چاپ چهارم، جلد22، تهران: صدرا. نوروزی، رضاعلی و همکاران (1393)، درآمدی بر اخلاق و تربیت اخلاقی در اندیشههای علامه طباطبایی، فصلنامه علمی - ترویجی اخلاق، شماره 4. وجدانی، فاطمه (1391)، تحلیل مبانی فلسفی تربیت اخلاقی ازمنظر علامه طباطبایی (ره) و ارائه الگویی نظری جهت کاهش شکاف میان معرفت و علم اخلاق، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. وجدانی، فاطمه و همکاران (1393)، بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی براساس دیدگاه علامه طباطبایی، دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال دوم، شماره 2: 65-43. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 740 |