تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,128 |
تحلیل روندهای محلی و جهانی ممیزی دانش در پایگاه استنادی کلریویت آنالیتیکس | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، آذر 1398، صفحه 11-46 اصل مقاله (825.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
علی شرفی* 1؛ مریم ناخدا2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 14 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 11 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
برای ارزیابی فرایندهای مدیریت دانش به منظور مطابقت دادن آنها با اهداف سازمان ها ممیزی دانش ضروری است و تحلیل روندهای آن در سطح محلی و جهانی به شناسایی خلأءهای موجود در این زمینه کمک خواهد کرد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحلیلی ـ توصیفی و علم سنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 84 مقاله ممیزی دانش منتشرشده در پایگاه استنادی Clarivate Analytics (پایگاه استنادی مجلات معتبر ISI - web of science سابق) است. ابزار گردآوری دادها فهرست کنترل و یادداشت برداری و روش تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های هم استنادی با استفاده از نرمافزارهای HisCite, VOSviewer، Pajek و Excel بوده است. یافته ها نشان داد که روند انتشار مقاله های ممیزی دانش در نوسان بوده و بیشترین گرایش موضوعات آنها مربوط به کسب و کار مالی، مدیریت، علم اطلاعات و کتابداری و پزشکی عمومی داخلی است و تعداد استنادهای محلی کشورها، سازمانها، نویسندگان، مجله ها و موضوعات نسبت به استنادهای جهانی شان بسیار پایین است. همچنین یافته ها نشان داد که زبان اکثر مقاله ها انگلیسی است و کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا بیشترین انتشار مقاله و استناد محلی و جهانی را داشته اند و دانشگاه های کولرادو، آلاباما، واترلو و کورنل و نیز مجلههای بررسی و نقد حسابداری و ممیزی در نظر و عمل به ترتیب بیشترین استنادهای محلی و جهانی را داشته اند و نقشه همرخدادی واژگان این حوزه نیز منسجم نیست. علاوه بر این در میان نویسندگان بونر، لیبی، دزورت و سالتریو بیشترین استنادهای محلی و جهانی را داشته اند و شبکه مرکزیت درجه، نزدیکی و بینابینی نویسندگان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. نتایج نشان داد که میزان استنادهای محلی مقاله های ممیزی دانش مطلوب نیست و برای بهبود وضعیت آن باید برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های لازم صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ مدیریت دانش؛ ممیزی دانش؛ مقاله ها؛ پایگاه استنادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Local and Global Trends of the Knowledge Auditing in the Citation Analysis Database of Clarivate Analytics | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sharafi1؛ Maryam Nakhoda2 | ||
1PhD candidate at the Department of Information of Science and Epistemology, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant professor at the Department of Information of Science and Epistemology, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge auditing is essential for assessing knowledge management processes and adapting them with the organizational goals. On the other hand, analyzing the process of KM at local and global levels helps to identify the gaps in this field. This is an applied research which follows descriptive-analytical and scientometric methods. The statistical population of this research includes 84 ISI qualified articles of knowledge auditing in the Clarivate Analytics citation database. Data collection tools included checklists and annotation lists, and data analysis co-citation maps were performed by HisCite, VOS viewer, Pajek and Excel software. Findings showed that the publication trends of the knowledge auditing articles has fluctuated through time, and the most frequent article topics related to business finance, management, library and information science, and general and internal medicine. The number of local citations of countries, organizations, authors, journals and topics is very low compared to global citations. Findings also showed that most articles were published in English, and that the United States, England and Canada had the most publication of local and global citations. Universities of Colorado, Alabama, Waterloo and Cornell, and the Journals of Practice and Theory, Accounting Review and Auditing- had the most local and global citations respectively. Co-occurrence maps of the keywords of this area are not coherent. Moreover, among the authors, Bonner, Libby, DeZoort and Salterio composed the most frequently cited at local and global fields. Centrality networks, and close relationship among the authors were not at an acceptable level requiring better planning and policy making. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge, knowledge management, knowledge audit, articles, Database of Journals | ||
مراجع | ||
احمدی، حمید و کوکبی، مرتضی (1394). همایندی واژگان: مطالعهای پیرامون پیوند و مرز میان مدیریت اطلاعات و دانش براساس انتشارات داخلی نویسندگان ایرانی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(3): 647 ـ 676. توکلیزاده راوری، محمد، حاضری، افسانه، نجفی، راضیه و سهیلی، فرامرز (1395). تحلیلی بر یک دهه تولید علم پژوهشگران ایرانی در سطح ملی. پژوهشنامه علمسنجی، 2(4): 1 ـ 14. جهانی فریمانی، مهشید (1395). چارچوبی برای ممیزی مدیریت داراییهای فکری در شرکتهای دانشبنیان حوزه زیستفناوری. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی. خبازی، طهورا، موسوی، فاطمهالسادات و امانی، عطیه (1387). ممیزی دانش، ابزاری برای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق و توسعه. هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، تهران: انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن. دهقانیزاده، مهستی، حاجی زینالعابدینی، محسن و حسنزاده، محمد (1395). تحلیل استنادی مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال 1385 تا1390. پژوهشنامه علمسنجی، 2(1): 99 ـ 111. رمضانی، هادی، علیپورحافظی، مهدی و مؤمنی، عصمت (1393). نقشههای علمی: فنون و روشها. ترویج علم، 5(6): 53 ـ 84. زندیروان، نرگس، داورپناه، محمدرضا و فتاحی، رحمتالله (1395). مروری بر رسم نقشۀ علم و روششناسی آن. پژوهشنامه علمسنجی، 2(1): 57 ـ 76. محمدی، لیلا (1391). ممیزی دانش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی. مهدوی، محمدمهدی (1392). ارائه مدل کاربردی ممیزی دانش با رویکرد فازی. پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی فنّاوری اطلاعات. دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم. نجفی، حیدر، اقدسی، محمد و تیمورپور، بابک (1396). تدوین نقشه دانش برای پژوهشهای مدیریت دانش با استفاده از روش تحلیل شبکهای. مدیریت فناوری اطلاعات، 9(3): 637 ـ 657. نویدی، فاطمه، منصوریان، یزدان و حسنزاده، محمد (1395). ممیزی دانش در سازمانهای پروژهمحور: به سوی یک مدل مفهومی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8(1): 75 ـ 97. Abdul Rahman, A and Shukor, Nur Syufiza Ahmad. (2012). Knowledge Audit Roles and Contributions towards Continuous Quality Improvement : A Review. Knowledge Management International Conference (KMICe) Johor Bahru, Malaysia, 93-97. Borner, K. (2010). Atlas of science: visualizing what we know. Retrieved from netLibrary: http://mitpress.mit.edu/catalog/item/defult.asp?tlype=2&tid=12344 [7 October 2010]. Buchanan, S. and Gibb, F. (2007). The information audit: Role and scope. International journal of information management, 27(3), 159-172. Che Pa, N, Taheri L and Abdullah, R. (2012). A Survey on Approaches in Knowledge Audit in Organizations. Asian Transactions on Computers (ATC), 2(5), 1-8. Cheung, C. F., Li, M. L., Shek, W. Y., Lee, W. B., & Tsang, T. S. (2007). A systematic approach for knowledge auditing: a case study in transportation sector. Journal of Knowledge Management, 11(4), 140-158. Dattero, R. (2006). Collaboration between the top knowledge management/intellectual capital researchers. Knowledge and Process Management, 13 (4), 264-269. Henczel, S. (2000). The Information Audit as a First Step towards Effective Knowledge Management. An Opportunity For The Special Librarian. Proceeding of Global 2000 Worldwide Conference on Special Librarianship, 210-226. Jaber Ansari, A. (2018). A COMPREHENSIVE MODEL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT AUDIT BASED ON SYSTEMATIC REVIEW IN 7 STAGES. International Journal of Management and Applied Science, 4(5), 74-79. Liebowitz J., Rubenstein-Montano B., McCaw D., Buchwalter J., Browning C. (2000). The knowledge audit. Knowledge and Process Management, 7(1), 3-10. Noyons, E. C. (1999). Bibliometric Mapping as a Science Policy and Research Management Tool. Leiden: DSWO Press. Perez-Soltero, B. Valenzuela, et al. (2006). Knowledge Audit Methodology With Emphasis on Core Processes. European and Mediterranean Conference on Information Systems (EMCIS), Costa Blanca, Alicante, Spain. Perez‐Soltero, A., Barcelo‐Valenzuela, M., Sanchez‐Schmitz, G., Martin‐Rubio, F., Palma‐Mendez, J. T., & Vanti, A. A. (2007). A model and methodology to knowledge auditing considering core processes. ICFAI Journal of Knowledge Management, 5(1), 7–23. Ponzi, L.J. (2002). The intellectual structure and interdisciplinary breadth of knowledge management: a bibliometric study of its early stage of development, Scientometrics, 55 (2), 259-72. Serrat, O. (2008). Learning Lessons with Knowledge Audits. Malaysian Evaluation Society’s Third International Evaluation Conference Kuala Lumpur, Malaysia. Serenko, A. and Bontis, N. (2004). Meta-review of knowledge management and intellectual capital literature: citation impact and research productivity rankings. Knowledge and Process Management, 11 (3), 185-98. Serenko, A and Bontis, N. (2013). Global ranking of knowledge management and intellectual capital academic journals: 2013 update. Journal of Knowledge Management, 17(2), 307-326. Serenko, A and Bontis, N. (2017). Global ranking of knowledge management and intellectual capital academic journals: 2017 update. Journal of Knowledge Management, 21(3), 675-692. Taheri, L., Che Pa, N., Abdullah, R., and Abdullah S. (2014). A knowledge audit model for requirement elicitation process. International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 8(2), 452-456. Taheri, L., Che Pa, N., Abdullah, R., & Abdullah S. (2015). A knowledge audit model to assess the knowledge in requirement elicitation process. In The 9th Malaysian Sotware Engineering Conference, Dec. 2015. pp.106–111. Taheri, L., Shafazand, M.Y., Che Pa, N., Abdullah, R. and Abdullah, S. (2017). A knowledge audit model for requirement elicitation: A case study to assess knowledge in requirement elicitation. Knowledge Process Management, 24, 257–268. Tiwana, A. (1999). The Knowledge Management Toolkit, Prentice Hall. Available at: http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/dml/Tiwana_Amrit_1999_Knowledge_Management_Toolkit1.pdf, Accessed: 94.08.24. Wu, Ying-liang and LI, Yi-hua. (2008). Research on the Model of Knowledge Audit. Retrieved, 2019/06/12, from: http://ieeexplore.ieee.org
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 732 |