تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,920,170 |
طراحی الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی؛ نظریه داده بنیاد | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 49، اسفند 1398، صفحه 25-54 اصل مقاله (752.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب گل پیچ* 1؛ علی محمد نظری2؛ عزیزاله تاجیک اسماعیلی3؛ عبدالرحیم کسایی اصفهانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود | ||
3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
با توجه به نبود محتواها و فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی، هدف پژوهش شناسایی عوامل و تدوین الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی است. این پژوهش، کیفی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. نمونه پژوهش را 13 شرکتکننده (8 مرد و 5 زن) از دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر بجنورد تشکیل میدهد که نمره رشد شغلی و انطباقپذیری شغلی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بوده است. این نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب، و سپس دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری، و با استفاده از فنون اشتراوس و کربین شامل شناسهگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج 885 مفهوم، 28 مؤلفه و 12 مقوله شامل حمایت عاطفی، بستر اکتشاف، بستر خودگردانی، بستر خودکفایی، بستر خودکارامدی شغلی، فرارفتن از روایتهای غالب، حمایت اطلاعاتی، روابط اجتماعی تضمینشده، ساختار کارامد خانواده، الگوی نقش مثبت، الگوی نقش منفی و درگیرشدن منجر شد که در دو بعد اصلی شامل بعد بنیادی و ابزاری ارائه شده است. از تعامل این دوازده عامل اکتشافی، الگوی فرایندهای خانوادگی مؤثر بر رشد شغلی شکل میگیرد و برایند آن فردی است که به لحاظ شغلی رشد یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد شغلی؛ فرایندهای خانوادگی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a Model of Family Processes Affecting Job Promotion; Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Golpich1؛ Ali Mohammad Nazari2؛ Azizollah Tajik Ismaili3؛ Abdul-Rahim Kassaei Isfahani3 | ||
1Ph.D. Candidate of Counselling, Kharazmi University | ||
2Corresponding Author: Associate Professor, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahrood University of Medical Sciences | ||
3Assistant Professor, Faculty of Psychology and Medical Sciences, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
Considering the lack of family content and processes affecting job promotion, the purpose of this study was to identify the factors affecting job promotion and develop a model of family processes affecting it. This qualitative research work was conducted using grounded theory approach. The study sample consisted of 13 participants (8 males and 5 females) selected from among the university students in Bojnourd, Iran whose job promotion and job adaptability scores were one standard deviation higher than the mean. The sample was selected using the purposive and theoretical sampling method. The data were collected using a semi-structured interview and analyzed using Strauss and Carbon techniques including open, axial and selective coding. The interview analysis results led to the extraction of 885 concepts, 28 components and 12 categories including emotional support, discovery context, autonomy context, self-sufficiency context, job self-efficacy context, transcending dominant narratives, informational support, guaranteed social relationships, efficient family structure, positive role model, negative role model and involvement, which have been presented in two main dimensions including fundamental and instrumental dimensions. From the interaction of these twelve extracted factors, the model of family processes affecting job promotion is formulated, and its outcome is an individual who has experienced job promotion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
job promotion, family processes, grounded theory | ||
مراجع | ||
استرواس، انسلم؛ کربین، جولیت (1998). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار (1392). تهران: نشر نی. زونکر، ورنون، جی (2006). مشاوره شغلی: رویکرد کلنگر. ترجمه علی محمدنظری، فرشاد محسنزاده و علیرضا بوستانیپور (1394). تهران: انتشارات سمت. ساویکاس، مارک، ال (2010). مشاوره شغلی. ترجمه: حمید دررودی و آرزو ضاربی (1395). تهران: ارسبارن. سلیمانیان، علیاکبر؛ درودی، حمید؛ گلپیچ، زینب (1392). پیشبینی رشد شغلی براساس سبکهای هویت در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر بجنورد. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ش 68: 161 ـ 175. سمیعی، فاطمه؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمدرضا؛ حسینیان، سیمین (1391). نظریههای مشاوره مسیر شغلی، مسیر تکامل انتخاب شغل. جهاد دانشگاهی (دانشگاه اصفهان). صالحی، رضوان؛ عابدی، محدرضا؛ باغبان، ایران؛ نیلفروشان، پریسا (1393). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. ش 4(16): 49 ـ 66. صفری، معصومه؛ ربیعی، محمد؛ مصباح، نسرین (1395). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر انطباقپذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال (1393). فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی. ش 11 (3): 83 ـ 94. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (ـ). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران (1393). تهران: دانشگاه شهید بهشتی و انتشارات سمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |