تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,296,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,809 |
بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه اجتماعی شناختی و الگوی سلامت و بیماری اسمیت بر اضطراب مادر، سبک تعامل مادر و کودک و مشکلات رفتاری کودک | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 49، اسفند 1398، صفحه 131-150 اصل مقاله (610.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سلیمانی* 1؛ هاله ایماندوست2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ارومیه | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 24 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه مبتنی بر نظریه اجتماعی شناختی و الگوی سلامت و بیماری اسمیت بر اضطراب مادر و سبک تعامل مادر و کودک و مشکلات رفتاری او بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمونـپسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از مادران با اضطراب متوسط و زیاد بود که با روش دردسترس و با استفاده از آزمون اضطراب کتل انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. مادران گروه آزمایش در ده جلسه برنامه مداخلهای (90 دقیقه و هر هفته یک بار) شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، مقیاس ارزیابی مادرـکودک (MCRE)، مقیاس ارزیابی مشکلات کودکان کانرزـفرم والدین و آزمون اضطراب کتل گردآوری شد. آزمونها قبل از شروع برنامه و بلافاصله بعد از پایان آن صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد از مداخله، اضطراب و بیشحمایتگری در مادران و مشکلات رفتاری کودکان در گروه آزمایش کاهش یافته است (01/0≥P). براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر نظریه اجتماعی شناختی و الگوی سلامت و بیماری اسمیت در کاهش اضطراب و بیشحمایتگری مادران و کاهش مشکلات رفتاری کودکان مؤثر است؛ لذا استفاده از این مداخله پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی مداخله بر اضطراب مادران؛ الگوی سلامت و بیماری اسمیت و اضطراب مادر؛ ارتباط اضطراب مادر و تربیت کودک؛ تعامل مادر و کودک و مشکلات وی | ||
مراجع | ||
بیگدلی، ایمانالله؛ محمدرضایی، علی؛ عرب، زهره (1392). زیرگونههای اختلال شخصیت ضداجتماعی، ارتباط آن با اضطراب و همبودی آن با سوء مصرف مواد. مجله روانشناسی بالینی. ش 1: 1 ـ 9. خانجانی، زینب؛ هاشمی، تورج؛ پیماننیا، بهرام؛ آقاگلزاده، مریم (1393). رابطه کیفیت تعامل مادرـکودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان. مجله پزشکی ارومیه. ش 25: 231 ـ 240. خانجانی، زینب؛ هداوندخانی، فاطمه (1392). اختلالهای درونیسازی و برونیسازی فرزندان و صفات شخصیتی مادر. مجله روانشناسی. ش 17: 32 ـ 52. دادستان، پریرخ؛ خانجانی، زینب (1382). بررسی رابطه نشانههای مرضی مادر با شکلگیری دلبستگی و مشکلات رفتاری/اجتماعی کودکان پیشدبستانی. مجله روانشناسی. ش 7: 233 ـ 252. سیدموسوی، پریسا؛ مظاهری، علی؛ پاکدامن، شهلا؛ حیدری، محمود (1392). اثربخشی درمان دلبستگی محور با استفاده از روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش استرس والدینی و مشکلات برونیسازی کودکان. روانشناسی معاصر. ش 8: 33 ـ 46. شهائیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا؛ یوسفی، فریده (1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجهبندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مطالعات روانشناختی. ش 3: 97 ـ 120. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |