تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,298 |
مطالعه عددی تاثیر اندازه ذرات و طول بستر کاتالیستی بر نیروی پیشران و ضربه ویژه یک رانشگر تکپیشرانه | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 59، فروردین 1399، صفحه 53-66 اصل مقاله (662.37 K) | ||
نوع مقاله: گرایش پیشرانش و انتقال حرارت | ||
نویسنده | ||
محمدرضا سلیمی* | ||
شریف | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1397، تاریخ بازنگری: 23 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
رانشگرهای تکپیشرانه با توجه به سادگی ساختمان و قابلیت اطمینان بالایی که دارند، بهطور گسترده در ماهوارهها مورد استفاده قرار میگیرند. یک رانشگر تکپیشرانه از سه بخش انژکتور، محفظه تجزیه و نازل تشکیل شده است. پیشرانه از طریق انژکتور روی بستر کاتالیستی متشکل از ذرات کاتالیست پاشیده شده و بلافاصله تجزیه میشود. گاز ناشی از تجزیه پیشرانه در نازل شتاب گرفته و نیروی پیشران تولید میکند. در این تحقیق، یک رانشگر تکپیشرانه هیدرازینی با بستر کاتالیستی از جنس فلز فعال ایریدیم بهصورت عددی تحلیل میشود. معادلات حاکم بر انتقال جرم و حرارت داخل بستر کاتالیستی به صورت یکبعدی مدلسازی میشوند. لازم بهذکر است که به دلیل عدم وجود تعادل شیمیایی و ترمودینامیکی بین دو فاز، معادلات انتقال جرم و حرارت جداگانهای مطابق تحقیق شنکار و همکارانش برای فازهای جامد و گاز نوشته شده است. همچنین، برای محاسبه نیروی پیشران و ضربه ویژه مجموعه رانشگر، نازل همگرا-واگرا بهصورت صفربعدی تحلیل میشود. با استفاده از این روش، تاثیر قطر ذرات بستر کاتالیستی و طول محفظه تجزیه بهعنوان دو فاکتور مهم روی عملکرد یک رانشگر نمونه بررسی میشود. نتایج حاصل نشان میدهند که با کاهش قطر ذرات تشکیل دهنده بستر کاتالیستی، طول بهینه محفظه تجزیه کاهش یافته و ضربه ویژه بیشینه تا حدودی افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
رانشگر تکپیشرانه؛ تجزیه کاتالیستی؛ عدم تعادل ترمودینامیکی و شیمیایی؛ قطر ذرات کاتالیست؛ طول محفظه تجزیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Study of Catalyst Bed Length and Particle Size Effect on the Monopropellant Thruster Specific Impulse and Thrust | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamadreza salimi | ||
sharif | ||
چکیده [English] | ||
Monopropellant thrusters are very popular in satellite propulsion systems due to their simplicity and reliability. A monopropellant thruster commonly consists of three major components: injector, decomposition chamber and nozzle. Fuel is injected over catalyst bed through an injector and decomposed there instantaneously. The resulting hot gases are expanded through the nozzle section and produce thrust. In this study a Hydrazine monopropellant thruster with Iridium based catalyst bed is analyzed numerically. To this end, one dimensional heat and mass transfer equations are simulated numerically inside the catalyst bed. Since, decomposed gases are not in thermal and chemical equilibrium with catalyst solid particles, two sets of equations are solved for solid and fluid phases (based on the Shankar et al. research). Additionally, a zero-dimension analysis is performed for convergence-divergence nozzle to compute thrust and specific impulse. Using this method, effects of particles size and decomposition chamber length on thruster performance are investigated. The related results indicate that, decreasing the catalyst particles, decreases optimum decomposition chamber length and increases specific impulse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Monopropellant Thrusters, Catalytic Decomposition, Thermal and Chemical Non-equilibrium, Catalyst particles Size, Decomposition Chamber Length | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313 |