تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,656 |
نقش میانجی گری تفکر خلاق در رابطه تمایزیافتگی خود و خودشکوفایی زوجین مشهد | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 50، اردیبهشت 1399، صفحه 107-124 اصل مقاله (600.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حانیه محمدی* 1؛ محمدجواد اصغری ابراهیم آباد2 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1396، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی نقش تمایزیافتگی خود در پیشبینی خودشکوفایی زوجین با میانجیگری تفکر خلاق است. این پژوهش بهروش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد و جامعه آماری آن تمام زوجین شهر مشهد بودند که از این جمعیت، 75 زوج (150 نفر) بهروش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای خودشکوفایی اهواز (ASAI)، تفکر خلاق و تمایزیافتگی خود (DSI) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار 24spss- تحلیل، و از آزمونهای آماری متناسب با نوع متغیرها شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تمایزیافتگی خود و خودشکوفایی، همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (001/0=P) و تفکر خلاق میتواند نقش میانجیگری را در رابطه این دو متغیر ایفا کند بهطوری که تمایزیافتگی خود در مسیر مستقیم (21/0=b) و تفکر خلاق در مسیر غیرمستقیم (31/0=b) پیشبینیکننده خودشکوفایی زوجین است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر خلاق؛ تمایزیافتگی خود؛ خودشکوفایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Creative Thinking in the Relationship between Self-Differentiation and Self-Actualization of Couples in Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
Haniyeh Mohammadi1؛ Mohammad-Javad Asghari Ibrahimabad2 | ||
1Master of Family Counseling, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to explore the role of self-differentiation in predicting couples' self-actualization with the mediation of creative thinking. This study was conducted using the descriptive correlational method, and the statistical population included all the couples in Mashhad. From among this population, 75 couples (150 people) were selected through the one-stage cluster sampling method, and they completed the Ahwaz Self-Actualization Inventory (ASAI), the Creative Thinking Questionnaire and the Differentiation of Self Inventory (DSI). The data were analyzed using SPSS 24 software and the statistical tests matching the types of variables including Pearson correlation coefficient and path analysis. The results showed that there is a significant positive correlation between self-differentiation and self-actualization (P = 0.001), and creative thinking can play a mediating role in the relationship between these two variables such that self-differentiation in a direct path (b= 0.21) and creative thinking in an indirect path (b= 0.31) predict couples' self-actualization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
creative thinking, self-differentiation, self-actualization | ||
مراجع | ||
اسماعیلخانی، فرشته؛ نجاریان، بهمن؛ مهرابیزادههنرمند، مهناز (1380)، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش خودشکوفایی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش 11 (39): 20 ـ 1. افشون، مریم (1390)، بررسی رابطه تمایزیافتگی با سلامت روان و خودشکوفایی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر دهدشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. تاجیک، زینب (1394)، پیشبینی همدلی و کیفیت زندگی دانشجویان زن متأهل براساس الگوهای ارتباطی و تمایزیافتگی خود، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س). ترابی، رضا (1387)، بررسی رابطه بین تمایزیافتگی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علامهطباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی. جمشیدی، صغری (1391)، رابطه نیازهای انگیزشی با خلاقیت کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آمل. حسینی، حسین (1392)، تعیین نقش تمایزیافتگی خود، سبکهای هویت و هوش معنوی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی. حسینیان، سیمین؛ نجفلویی، فاطمه (1390)، رابطه تمایز خودنشانگان روانشناختی و جسمی در زنان مراجعهکننده بهمراکز مشاوره، زن و مطالعات خانواده، ش 3 (11): 44 ـ 29. دهداران، مریم (1391)، بررسی رابطه خلاقیت، راهبردهای مقابله با استرس و رضایت از زندگی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. رنجدوست، شهرام؛ عیوضی، پروانه (1392)، بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خلاق دانشآموزان متوسطه. پژوهشدربرنامهریزیدرسی، ش 2 (9): 125 ـ 113. زادمهر، مجتبی (1393)، بررسی و تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی از دیدگاه خلاقیت گیلفورد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور تهران. زارعی، سلمان؛ فرحبخش، کیومرث؛ اسماعیلی، معصومه (1390)، تعیین سهم خود متمایزسازی، اعتماد، شرم و گناه در پیشبینی سازگاری زناشویی، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 12 (3): 63 ـ 51. زینلی، زهرا (1389)، رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با عزتنفس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر سده، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. سلیمی، لیلا؛ عصاره، علیرضا (1392)، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی سال دوم راهنمایی براساس عوامل خلاقیت گیلفورد، ابتکار و خلاقیت در علومانسانی، ش 2 (4): 100 ـ 74. شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنیالن (2005). نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، (1393)، تهران: نشر ویرایش. عبدی، فاطمه (1390)، بررسی رابطه خود متمایزسازی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی. غریب، مصطفی (1392)، تأثیر خودپنداره بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری خلاقیت دانشآموزان مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهر تهران در منطقه هفت سال تحصیلی 1392 ـ 1391، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان. غفوری، سحر؛ زندیپور، طیبه؛ حسینیان، سیمین (1398)، اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش بر تقویت تابآوری خانواده، فصلنامه فرهنگیـتربیتی زنان و خانواده، ش 14 (47): 127 ـ 105. کاوسیامید، سکینه (1393)، رابطه تمایزیافتگی خود، همبستگی و انطباقپذیری خانواده و صمیمیت زناشویی با تعهد زناشویی در معلمان زن شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی. کرمی، مینوش (1393)، رابطه ویژگیهای شخصیتی، سبکهای دلبستگی و تمایزیافتگی خود باکیفیت زناشویی دبیران زن شهر کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی. گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت (2000). خانواده درمانی، ترجمه حمیدرضا حسینشاهیبرواتی، سیامک نقشبندی، الهام ارجمند، (1393)، تهران: نشر روان. میری، معصومه؛ میری، محمدرضا؛ شریفزاده، غلامرضا؛ میری، مریم (1393). تأثیر آموزش غنیسازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391، مراقبتهای نوین، ش 11 (3): 185 ـ 177. نادر، مجید (1388)، رابطه پنج عامل شخصیت و خلاقیت در میان دانشآموزان دبیرستانهای استعداد درخشان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. نقشینه، طیبه (1393)، رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده)، الگوهای ارتباطی خانواده و تمایزیافتگی خود باکیفیت زندگی در زنان متقاضی طلاق، مراجعهکننده بهمرکز مشاوره دادگستری کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی. نیکولز، مایکل (2010)، خانواده درمانی نظریهها، مفاهیم و روشها، ترجمه محسن دهقانی، آناهیتا گنجوی، سمیه محمدی، فرزانه نجاریان، (1393)، تهران: انتشارات رشد. ویسکرمی، حسنعلی؛ امیری، فاطمه؛ حسینی، حسین (1393). رابطه ساده و چندگانه تمایزیافتگی خود و سبکهای هویت با بهزیستی روانشناختی زوجین، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علومتربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 909 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |