تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,021 |
تحلیل عددی هیدرودینامیکی پروانه مغروق در شرایط عملکردی مختلف با استفاد از روش دینامیک سیالات محاسباتی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 54، شهریور 1398، صفحه 4-12 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرخناز زلفی1؛ سجاد حاجی زاده* 2 | ||
1دانشگاه خلیج فارس | ||
2مهندسی دریا- دانشکده مهندسی- دانشگاه خلیج فارس | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 06 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
در یک قرن اخیر با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به لزوم افزایش سرعت در جابجاییها و حملونقل های دریایی، توجه به سیستم های رانش با بازدهی بالا افزایش چشمگیری داشته است. نکته حائر اهمیت آن است که در این راستا، مباحث مرتبط با افزایش تراست به منظور افزایش سرعت، همواره مورد نظر بوده است. یکی از روش های مرتبط، طراحی و انتخاب سیستم پیشرانش مناسب و در کنار آن انتخاب پروانهای با بازدهی قابل توجه میباشد. در این مقاله با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی به کمک نرمافزار STAR CCM+ به شبیهسازی عددی یک پروانه دریایی چهار پرهای مغروق پرداخته شده است و اثرات این نوع از پروانهها بر پارامترهای کلیدی راندمان، ضریب گشتاور و ضریب تراست بر حسب ضریب پیشروی بررسی و با نتایج آزمایشگاهی موجود، مقایسه گردیده است و تطابق خوبی بین نتایج عددی بدست آمده و نتایج تجربی موجود مشاهده شده است. بیشترین اختلاف بین راندمان بدست آمده از شبیه سازی با نتایج تجربی موجود 15 درصد بوده است که در ضریب پیشروی 1.4 رخ داده است. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عددی هیدرودینامیکی؛ پروانه کشتی؛ ضریب تراست؛ ضریب گشتاور؛ دینامیک سیالات محاسباتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical hydrodynamic analysis of submerged propeller under different operating conditions using computational fluid dynamics method | ||
نویسندگان [English] | ||
Farahnaz Zolfi1؛ Sajad Hajizadeh2 | ||
1Persian gulf university | ||
2Persian Gulf University | ||
چکیده [English] | ||
In the last century, with the advent of technology and the need for increased speeds in maritime transport, pay attention to the high-efficiency propulsion systems has increased dramatically. The important note in this regard is that, in order to increase speed discussions about that always have been the focus. One of the related methods is to, design and select the appropriate propulsion system and to select the propeller with remarkable efficiency. In this paper, numerical simulation of a four blade submerged propeller using the computational fluid dynamics method with the help of STAR CCM + software has been performed and the effects of these kinds of propellers on the key parameters of efficiency, torque coefficient and the thrust coefficient is evaluated in terms of the advance ratio and compared with the available experimental results and good agreement between the numerical results and the existing experimental results is observed. The largest difference between the efficiency obtained from the simulation and the experimental results was 15%, which occurred in the advance ratio of 1.4. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Numerical hydrodynamic analysis, ship propeller, thrust coefficient, torque coefficient, finite volume method | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
[1] D. N. Veritas, “Rules for classification of high speed, light craft and naval surface craft,”2011. [2] محمد مونسان. "کتاب جامع مهندسی معماری دریایی". انتشارات کانون پژوهش، 1388. [3] حسن قاسمی، مرید عباس حسنوند، حمیدرضا نظری، هاشمی، مرتضی قصابزاده. "تحلیل هیدرودینامیکی پروانههای نیمهمغروق." ششمین همایش سالیانه مبانی طراحی و کاربرد شناورهای تندرو، چالوس، مازندران، 1387. [4] Rhee S.H. “Computational Validation for Flow around a Marine Propeller Using Unstructured Mesh Based Navier-Stokes Solver”, JSME International Journal, (2004). [5] Eric C.Tupper, "Introduction to naval architecture", 5th Edition, 2013. [6] John Carlton, "Marine Propellers and Propulsion", third edition, 2012. [7] محمد سعید سیف، " پیشبرندههای دریایی". مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، 1393. [8] Shamsi R. (2003) “Investigation of Marine Propeller Design Methods”, MSc Thesis, Sharif University of Technology, Department of Mechanical Engineering. [9] Breslin J. P. And Andersen P. (1994) “Hydrodynamics of Ship Propellers”, Cambridg Ocean Technology. [10] Watanabe, T., “Simulation of Steady and Unsteady Cavitation on a Marine Propeller Using rans Cfd Code”, Fifth International Symposium on Cavitation (CAV2003) Osaka, Japan,2003. [11] Hyung, S., Joshi, S., “Computational Validation for Flow around a Marine Propeller Using Unstructured Mesh Based Navier-Stokes Solver”, JSME International Journal, Series B, Vol. 48, NO.3, pp.562-570,2005. [12] Calfano, A, Steen, S, “Analysis of different propeller ventilation mechanisms by means of RANS simulations”, First International Symposium on Marine Propulsors, Trondheim, Norway, June 2009. [13] Subhas, S., Saji, V.F, Ramakrishna, S., Das, H.N, “CFD Analysis of a propeller Flow AND Cavitation” International Journal OF Computer Applications, Volume55-NO.16, October2012. [14] Elghorab, M.A, Abou EL-Azm Aly, A., Elwetedy, A.S., Kotd, M.A., “Open Water Performance of Marine Propellers Using CFD”, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,869 |