تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,042,081 |
مدلسازی عددی شناور پروازی همراه با اینترسپتور | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 54، شهریور 1398، صفحه 44-59 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرمان زارع* 1؛ جلیل فریدونی2؛ مهدی خراسانچی1 | ||
1دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیک، تهران، ایران | ||
2دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع مهندسی مکانیک، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 12 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده از سیستمهای متعادلکننده حرکت ازجمله اینترسپتور و تریم تب بخصوص در شناورهای پروازی همواره موردتوجه طراحان در این حوزه بوده است. این سیستمها با تأثیرات مطلوبی که بر عملکرد هیدرودینامیکی این نوع شناورها نظیر کاهش مقاومت و زاویه تریم دارند، میتوانند باعث افزایش راحتی خدمه و کاهش مصرف سوخت گردند. در مطالعه حاضر سعی شده است که تأثیر وجود اینترسپتور بر عملکرد هیدرودینامیکی مدل "1/15" از نمونه اصلی شناور پروازی تک بدنه به طول 11 متر که بهصورت تست تجربی در حوضچه کشش دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته را با شبیهسازی عددی توسط نرمافزار STAR-CCM+ انجام داده و با دادههای تجربی موجود مقایسه گردد. نتایج نشان میدهد که نصب اینترسپتور بر روی شناور پروازی در مقایسه با حالت عادی باعث کاهش مقاومت به مقدار حداکثر 9/4 درصد در حالتی که شناور به حالت پروازی درآمده است گردد و بخصوص کاهش در تریم دینامیکی که علت آن جابجایی مرکز فشار به سمت ترنزوم است. کلمات کلیدی: سیستمهای متعادلکننده حرکت؛ اینترسپتور؛ شناورهای پروازی؛ عملکرد هیدرودینامیکی؛ کاهش مقاومت؛ زاویه تریم؛ شبیهسازی عددی؛ نرمافزار STAR-CCM+ | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
سیستمهای متعادلکننده حرکت؛ اینترسپتور؛ شناورهای پروازی؛ عملکرد هیدرودینامیکی؛ کاهش مقاومت؛ زاویه تریم؛ شبیهسازی عددی؛ نرمافزار STAR-CCM+ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical modeling of planing vessel with an interceptor | ||
نویسندگان [English] | ||
Arman Zare1؛ Jalil Fereidooni2؛ Mahdi Khorasanchi1 | ||
1Sharif University of Technology,Department of Mechanical Engineering,Tehran, Iran | ||
2malek ashtar university of technology,Department of Mechanical Engineering,Esfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, designers have always been interested in the use of motion stabilizer systems, such as the interceptor and trim tab, especially for planing vessels. These systems can improve crew comfort and reduce fuel consumption with favorable effects on the hydrodynamic performance of these vessels, such as reduced resistance and trim angle. In the present study, the effect of the interceptor on the hydrodynamic performance of model scaled "1/15" a monohull vessel with 11 m long that was tested in the towing tank of Sharif University of Technology compared with numerical simulation by software STAR-CCM+. The results show that the installation of the interceptor on the vessel reduces the resistance to a maximum of %9.4 when the vessel is in planing mode and in particular the dynamic trim due to the shift of the center of pressure to the transom. Keywords: motion stabilizer systems؛ interceptor؛ planing vessels؛ hydrodynamic performance؛ resistance reduce؛ trim angle؛ numerical modeling؛ software STAR-CCM+ | ||
کلیدواژهها [English] | ||
motion stabilizer systems, interceptor, planing vessels, hydrodynamic performance, resistance reduce, trim angle, numerical modeling, software STAR-CCM+ | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
[1] lacono, Marcello. “Hydrodynamic of planning hull by CFD,” University Of Naples , FEDERICO II, Academic year 2014/2015. [2] کریمی، محمّدحسین، رضایی، حمید و همکاران، «هیدرودینامیک شناورهای چندبدنه»، نشرکانون پژوهش، چاپ اول، 1393. [3] قدیمی، پرویز، و دشتیمنش، عباس، «بررسی رفتار هیدرودینامیکی شناورهای پروازی»، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، چاپ اول، 1394. [4] UNÇER, Ataol, Gökhan Tansel TAYYAR, and Yalçın ÜNSAN. "Interceptor design and control for the high speed craft." [5] Faltinsen, Odd M. ‘’Hydrodynamics of High-Speed Marine Vehicles’’. Cambridge: CambridgeUniversity Press, 2005. [6] Maritime Dynamics. Naiad Dynamics. Interceptors/Trim Tabs/Force Producers for Ship Motion Control. [Online] [Cited: March 27, 2016. http://naiaddynamics.com/interceptor.pdf. [7] Zipwake. Zipwake. [Online] [Cited: March 27,2016. http://www.zipwake.com/assets/images/Compare%20info.png. [8] 020310-5_1_x-02 HUMPHREE Operators Manual HCSS English WEB. [9] P. Brown, ”An Experimental and Theoretical Study of Planing Surfaces with Trim Flaps,” Stevens Institute of Technology, Davidson Laboratory, Hoboken (NJ), 1971. [10] D.Dawson och D.Blount,”Trim Control,” Professional boatbuilder,nr 75 February/March, pp. 140-149, 2002. [11] J. F. Tsai, J. L. Hwang, “Study on the Compound Effects of Interceptor with Stern Flap for Two Fast Monohulls,” Paper Presented at the Oceans'04. MTTS/IEEE Techno-ocean’04, Vol. 2, 2004, pp. 1023-1028. [12] M. H. Karimi, M. Seif and M. Abbaspoor,” An experimental study of interceptor's effectiveness on hydrodynamic performance of high-speed planing crafts,” Polish Maritime Research, Vol.20, No. 2, pp.21-29, 2013. [13] Brizzolara S., “Hydrodynamic Analysis Of Interceptors With CFD Methods,’’ Proceedings of The 7th International Conference on Fast Sea Transportation, Fast 2003, Ischia, Italy, pp. 49-56, 2003. [14] Brizzolara, S., Villa, D. A. , “Systematic CFD analysis of flaps/interceptors hydrodynamic performance,” In: Proceedings 10th International Conference on Fast Sea Transportation (FAST 2009), Athens, 2009. [15] S. Steen, “Experimental investigation of interceptor performance,” Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, 2007. [16] صیادی، حسن، کریمی، محمدحسین، زارع، آرمان، " مدل سازی هیدرودینامیکی شناور نیمه سوات در آب آرام و موج منظم"، بیستمین همایش صنایع دریایی، تهران، آذرماه 1397. [17] Simone, M., “The problem of verification and validation processes of CFD simulations of planing hulls,” 2015. [18] CD-Adapco, “User guide STAR-CCM+,” Version 13.0.6, 2017. [19] Gultekin, A., and Baris, B., “An experimental and numerical study of a high speed planning craft with full-scale validation,” AVCI, Journal of Marine Science and Technology, Vol. 26, No. 5, 2018, pp. 617-628. [20] Day, A. H., and Cooper, C., “An experimental study of interceptors for drag [21] Mansoori, M., and Fernandes, A. C., “Hydrodynamics of the interceptor on a 2-D flat plate by CFD and experiments,” Science Direct, Vol. 27, No.6, 2015, pp. 919-933. [22] Schlichting, H., Gersten, K., “Boundary layer theory,” 8th red., Berlin: Springer, [23] Dixit, S. A. and Ramesh, O. N., “Determination of skin friction in strong [24] ITTC, “Testing and extrapolation methods high speed marine vehicles,” In: Available from: (http://ittc.info/media/1279/75-02-05-01.pdf) (accessed 08.06.17). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,911 |