تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,426 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,020 |
تربیت عقلانی با تأکید بر مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 46، اردیبهشت 1399، صفحه 77-102 اصل مقاله (378.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب آقائی* 1؛ محمدرضا شرفی2 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
این مقاله درپی بررسی عقلانیت، تربیت عقلانی و استنتاج اهداف، اصول و روشهای تربیت عقلانی مبتنیبر مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی علامه طباطبایی است. این پژوهش ازجمله طرحهای تحقیق کیفی است و دادهها به شیوه مطالعه تحلیلی ـ اسنادی گردآوری و طبقهبندی شده و براساس الگوی بازسازیشده فرانکنا توسط باقری و تحلیل شبهاستعلایی شکل گرفته و مبتنیبر الگوی مذکور اقدام به استنتاج دلالتهای تربیتی درقالب اهداف، اصول و روش نموده است. بدینترتیب، ذیل هدف غاییِ دستیابی بهمراتبی از قرب الهی، چند هدف واسطی و اصول و روشهای ناظر بر آنها مطمحنظر قرار گرفته که هدایت و پیروی از حق، ضرورت شناخت مظاهر عقلانیت، ضرورت صیانت از سلامت فطرت و ضرورت کاهش زمینه خطاهای فکری بهعنوان اهداف واسط؛ ضرورت تعقل صحیح و تفکر انتقادی، ضرورت پذیرش امام بهعنوان مربیِ آگاه و راهشناس، ضرورت تقواگرایی و لزوم کنترل قوه خیال و مبارزه با نفوذ شیطان بهعنوان اصول؛ و ضرورت استقلال فکری و آشنایی با معیارهای حق، ضرورت الگوگیری و الگوسازی از امام، اصلاح عادات نکوهیده و رهایی از غفلت و ضرورت کنترل خیال و آشنایی با طریق منطق بهعنوان روشهای تربیت عقلانی از آن جمله هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت عقلانی؛ انسانشناسی؛ معرفتشناسی؛ علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
آزادیان، مصطفی (1385)، آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی، قم: مؤسسه آموزشی امام خمینی. اخوت، احمدرضا (1394)، ساختار وجودی انسان ازمنظر عقل، چ 1، تهران: نشر قرآن و اهل بیت نبوت. ایمانی، محسن (1376)، «تبیین معیارهای برنامه درسی براساس معرفتشناسی و ارزششناسی رئالیستی علامه و برودی»، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، رساله دکتری علوم تربیتی. باقری، خسرو (1387)، درآمدی بر فلسفه تعلیموتربیت ج.ا.ا.: اهداف، مبانی و اصول، ج 1، چ 1، تهران: انتشارت علمی و فرهنگی. باقری، خسرو (1389)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت، چ 1، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. جوادی آملی، عبداله (1387)، تسنیم؛ تفسیرقرآن کریم، ج 3، تنظیم و ویرایش علی اسلامی، چ 4، قم: اسراء. جوادی آملی، عبداله (1389)، تسنیم؛ تفسیر قرآن کریم، ج 2، تنظیم و ویرایش علی اسلامی، چ 6، قم: اسراء. جوادی آملی، عبداله (1390)، تفسیر موضوعی قرآن: صورت و سیرت در قرآن، ج 14، چ 7، قم: اسراء. جوادی آملی، عبداله (1392)، تفسیر موضوعی قرآن: معرفتشناسی در قرآن، ج 13، چ 8 ، قم: اسراء. رسولی محلاتی، سیدهاشم (1379)، غررالحکم و دررالکلم (موضوعی)، ج 2، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. رهنمایی، سیداحمد (1390)، آراء و اندیشههای تربیتی اندیشمندان مسلمان مکتب تربیتی علامه طباطبایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. ساجدی، ابوالفضل و خطیبی، حسین (1392)، «مفهوم تربیت عقلانی در سبک اسلامی تربیت دینی»، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، (25/4/1392)، قابل دسترسی در: http://www.hoviatema.ir/export/print/918?module=news شاکر، کمال مصطفى (1384)، ترجمه خلاصه تفسیر المیزان، ج 4، چ 3، تهران: اسلام. شریفزاده، بهمن (1382 و 1383)، «مناط ارزش ادراکات ازمنظر شهید مطهری و علامه طباطبایی»، مجله قبسات، (30 و 31): 101 ـ 117. شریعتى سبزوارى، محمدباقر (1387)، تحریرى بر اصول فلسفه و روش رئالیسم، 3 ج، چ 2، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1417ق.)، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، چ 5، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (1392، قم: انتشارات اسماعیلیان و بیروت: 1393ق.). طباطبایی، محمدحسین (1350)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، قم: مطبوعات دارالعلم. طباطبایی، محمدحسین (1362الف)،نهایه الحکمه، ترجمه شیروانی، قم: نشر اسلامی قم: نشر بیتا. طباطبایی، محمدحسین (1361)، تفسیر المیزان، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، ج20، تهران: نشر بنیاد علامه. طباطبایی، محمدحسین (1363) (1372) (1374) (1386)، تفسیرالمیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. طباطبایی، محمدحسین (1364الف)،اصول فلسفه و روش رئالیسم، 5 ج، چ 2، تهران: صدرا. طباطبایی، محمدحسین (1369)، انسان از آغاز تا سرانجام، ترجمه لاریجانی، تهران: الزهراء. طباطبایی، محمدحسین (1373)، نهایهالحکمه،ترجمه تدین، چ 2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. طباطبایی، محمدحسین (1376الف)، ترجمه بدایهالحکمه، چ 1، قم. طباطبایی، محمدحسین (1384)، مباحث علمی در تفسیر المیزان، 3 ج، قم: دفترانتشارات اسلامی. طباطبایی، محمدحسین (1385الف)، معنویت و تشیع، گردآوری محمد بدیعی، قم: تشیع. طباطبایی، محمدحسین (1387)، انسان ازآغاز تا انجام، ترجمه لاریجانی و خسروشاهی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1387ج)، بررسیهای اسلامی، 3 ج، به کوشش خسروشاهی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1387د)، روابط اجتماعی در اسلام به ضمیمه چند مقاله دیگر، ترجمه حجتی کرمانی و خسروشاهی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1387ز)، نهایت فلسفه، ترجمه تدین و خسروشاهی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین ل(1387ن)، مجموعه رسائل علامه طباطبایی، به کوشش خسروشاهی، 2 ج، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1387ی)، رسالت تشیع در دنیای امروز، به کوشش هادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1388الف)، بدایه الحکمه، ترجمه شیروانی، 3 ج، قم: مؤسسه بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین ل(1388ب)، بررسیهای اسلامی، 2 ج، چ 2، قم: مؤسسه بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (1351)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، قم: مرکز بررسیهای اسلامی: دفتر نشر اسلامی. طباطبایی، محمدحسین، نقدهاى علامه طباطبایى بر علامه مجلسى (حواشى بر بحارالانوار) محقق و مصحح: مرتضى رضوى. قاسمی پوراناری، علی (1390)، «شناخت شناسی در المیزان و استلزامات تربیتی آن»، دانشگاه شهید باهنر کرمان، پایاننامه کارشناسی ارشد. کریمزاده، رحمتاله و اکبریان، رضا (1389)، «بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباب علم»، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، سال چهل و دوم، (2/85): 195 ـ 220. مصباح یزدی، محمدتقی (1387)، شرح نهایهالحکمه (مصباح)، 2 ج، چ 1، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. مطهرى، مرتضى (1357)، انسان و ایمان، چ 2، تهران: نشرصدرا. مطهرى، مرتضى (1387)، مجموعه آثار (انسان کامل)، ج 23، قم و تهران: صدرا. موسوی مقدم، سیدرحمتاله و علیزمانی، امیرعباس (1390)، «ساحات وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال 7، (27): 53 ـ 76. نوروزی، رضاعلی و عابدی، منیره (1391)، «انواع علم ازمنظرعلامه طباطبایی و پیامدهای آن در قلمرو اهداف و محتوای برنامه درسی»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، س 7، (14): 165 ـ 188. نویسندگان (1381)، مرزبان وحى و خرد: یادنامه علامه طباطبایی، چ 1، قم: بوستان کتاب. یاوری، محمدجواد (1386)، «آفرینش انسان و مراحل حیات او ازمنظر علامه طباطبایی»، فصلنامه معرفت، سال 16، (121): 25 ـ 42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |