تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,375,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,620,705 |
بررسی رفتار رشد ترک تحت بارهایسیکلی در روبناسازی یک فروند شناور تندرو آلومینیومی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 55، اسفند 1398، صفحه 48-57 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
موسی صفرپور* | ||
دانشکده شناوری - گروه مکانیک | ||
تاریخ دریافت: 03 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 24 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
در مراحل مونتاژکاری سازههای آلومینیومی با اتصالات جوشی، معمولاً از عمر سازه در اثر تنش ناخواسته ناشی از فرایند جوشکاری و احتمالاً وجود عیوب ناخواسته از استحکام طراحی اولیه سازه کاسته شده، باعث ایجاد ترک و در نهایت موجب شکست در مجاورت مقاطع تکیهگاهی خواهد شد؛ در این مقاله برای جلوگیری از انتشار ترکهای میکروسکوپی، ابتدا، بر اساس تحقیقات میدانی موقعیت دقیق آسیب ترک در سازه شناور تندرو با کاربری خاص، شناسایی شده و سپس به کمک روش های عددی به بررسی رفتار سازه شناور مدل تحت بارهای ضربهایسیکلی یا تناوبی ناشی از شرایط کوبش امواج و شلیک سلاح پرداخته شده است. در ادامه با تجزیه و تحلیل خروجی دادهها، با تعویض مقاطع جزء روبنای سازهی شناور تندرو، و تغییر موقعیت دهی جدید عضو محلی المانهای سازهای، به ارائه طراحی بهینه، رسیده شده است و همچنین طراحی هندسه جدید، پاسخگوی نیازهای کاربری شناور بوده و موجب توقف رشد ترک میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترک؛ شکست؛ مقاطع تکیهگاهی؛ شناور تندرو؛ بارهای ضربهایسیکلی؛ جزء روبناسازه؛ هندسه جدید | ||
مراجع | ||
[1] Beghin, D., “Fatigue of ship structural details,” Technical and Research Bulletin, Vol. 2, No. 31, 2006. [2] Kramer, et al., “Fatigue of aluminum structural weldments,” Ship Stryucture Committee - SCC 410, May 2000. [3] Lippold, J. C., “Welding metallurgy and weldability,” Ohio State University, Published by John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jersey Published simultaneously in Canada, 2015. [4] Chirica, I., et al., “Fatigue sensitivity analysis of a ship structural detail,” International Conference on Diagnosis and Prediction in Mechanical Engineering Systems (DIPRE’09), 22-23 Oct. 2009. [5] Ferraris, S., and Farinetti, V., “The problem on large high-speed craft and the comparison between the behavior of high tensile steel and aluminum alloy structures,” Journal of Ship Production, Vol. 24, No. 2, May 2008, pp.116–123. [6] Khatami, M. R., “Static and dynamic structural analysis of aluminum craft deck structures, subjected to repeated impact load,” Latin American Journal of Solids and Structures, Received 26 May 2009. ]7 [خدمتی، محمدرضا، عدالت، پدرام، و نیکفرجام، موعود، «طراحی سازه کشتی»، تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1395. [8] Dyachkov, V., and Makov, J., “Seakeeping of a fast displacement catamaran,” Transport: Vol. 20, No. 1, 2005, pp. 14-22. [9] Van Deyzen, A., “A nonlinear mathematical model of motions of a planning monohull in head seas, Proceedings of the 6th International Conference on High Performance Marine Vehicles, Naples, Italy, 2008. [10] Green, K., Dutch Applied Scientific Research Organization ,TNO., “Ship structural reliability in extreme conditions,” 2010. [11] Dan, M., Kihyon, K., et al., “Fatigue performance assessment and service life prediction of high-speed ship structures based on probabilistic lifetime sea loads,” Structure and Infrastructure Engineering, Vol. 9, No. 2, Feb. 2013, pp. 102–115. [12] رواجی، بابک، سروشنیا، سهیل، «آباکوس»، تهران، نگارش دانش، 1393. [13] Xiang, Z., et al, “A simulation of fatigue crack propagation in a welded T-joint using 3D boundary element method,” International Journal of Pressure Vessels and Piping 80, 2003, pp. 111–120. [14] Gregory, J, W., and Bilal, M, A., “Reliability-based fatigue design for ship structures,” Article May 1987. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,679 |