تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,308,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,557,217 |
عوامل مؤثر بر تخلیه اضطراری ایستگاههای مترو با استفاده از نرمافزار شبیهسازی 2017 Pathfinder و ارائه راهکارهای مهندسی با رویکرد پدافند غیرعامل | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، اسفند 1399، صفحه 17-32 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا جلالی فراهانی* 1؛ محسن ساسانی2؛ حامد احمدیوسفی3 | ||
1رئیس سازمان پدافند غیرعامل | ||
2دکتری مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، معاون سازمان پدافندغیرعامل ،تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل گرایش طراحی دانشکده امایش و پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
مروری بر حوادث گذشته در ایستگاههای مترو دنیا نشان میدهد تلفات بسیاری ناشی از حوادث آتشسوزی، بمبگذاری و ... در ایستگاههای مترو به دلیل بسته بودن فضای زیرزمینی ایستگاه ، ازدحام جمعیت و... وجود داشته است. بنابراین هنگام مواجهشدن با این تهدیدات، یکی از پاسخهای اضطراری مهم برای حفاظت از جان شهروندان و کاهش تلفات نیروی انسانی و بهتبع آن افزایش پایداری ملی تخلیه جمعیت است. لذا بهمنظور کاهش تلفات ناشی از رخداد حوادث در ایستگاه مترو، پیشبینی وضعیت تخلیه افراد و کاهش زمان تخلیه، لازمه عوامل مؤثر بر تخلیه اضطراری ایستگاههای مترو شناسایی و برطرف شوند. برای شناسایی این تنگناها در طی فرایند تخلیه، از روش کمی استفاده شده است. روش کمی مورداستفاده در این پژوهش استفاده از نرمافزار شبیهسازی تخلیه اضطراری 2017 Pathfinder میباشد که در حالت شبیهسازی جنبش (SFPE) استفاده گردید. بنابراین شبیهسازی و الگوسازی تخلیه افراد در سه حالت کم، متوسط و زمان اوج جمعیت در ایستگاه مترو، در حالتهای مختلفی با در نظر گرفتن شرایط: سرعتهای مختلف حرکت افراد، جنسیت، اندازه گروههای مختلف و تراکم پدیدههای در ایستگاه موردمطالعه (ایستگاه دروازه شمیران) شبیهسازی شد و روند تخلیه افراد و چگونگی تخلیه افراد از مسیرهای مختلف ایستگاه و عوامل بحرانی تأثیرگذار مانند گلوگاه تخلیه، دریچهها ورود و خروج و سکوها و ... در زمان تخلیه شناسایی شدند. و همچنین برای برطرف کردن این تنگناها و کاهش زمان تخلیه در ایستگاه، الزامات مهندسی (سازه، معماری، تأسیسات و مدیریت ساختاری) با رویکرد پدافند غیرعامل برای تسهیل تخلیه و کاهش زمان تخلیه و آسیبپذیری و نجات افراد در ایستگاههای مترو ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی:عوامل مؤثر در تخلیه اضطراری؛ پدافند غیرعامل؛ ایستگاههای مترو؛ نرمافزار شبیهسازی 2017Pathfinder | ||
مراجع | ||
[1]. B. Rahnavard and A. A. Ahmadzadeh, “Design of a Passive Defense Reception Hospital in Harris County,” Architecture Thesis, 2009. (In Persian)## [2]. E. Dehghani, “Subway Station, Public Shelter,” Passive Defense Organization Base, 2012. (In Persian)## [3]. M. M. Hasanloo, “Investigating and Designing Urban Design Patterns with Passive Defense Approach,” Urban Planning, 2014. (In Persian)## <p style="dire | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |