تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,117 |
کنترل همزمان سامانه تعلیق فعال و ترمز ضد قفل بر اساس الگوریتم غیرخطی توسعه یافته مود لغزشی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 62، دی 1399، صفحه 61-70 اصل مقاله (719.12 K) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی ابطحی* ؛ سید امیرحسین میررحیمی | ||
دانشکده صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
در این مقاله کنترل همزمان سامانه تعلیق فعال و ترمز ضد قفل خودرو با استفاده از الگوریتم کنترل مود لغزشی بهبود یافته با روش PID مورد بررسی قرار گرفته است. مدل دینامیکی سامانه شامل سامانه تعلیق فعال و ترمز بر اساس معادلات نیوتن-اولر و همچنین تایر بر مبنای مدل پاژیکا میباشد. با همزمانی سامانههای کنترلی تعلیق و ترمز، در کنار افزایش ایمنی خودرو، از تاثیرات مثبت سامانه تعلیق فعال روی سامانه ترمز بهره برده شود. با کمک الگوریتم نوین کنترلی مقاوم، با افزایش نیروی عمودی بر روی تایر توسط عملگر هیدرولیکی سامانه تعلیق فعال، نیروی اصطکاک بین تایر و جاده بیشتر شده که در پی آن مسافت توقف کمتر و باعث ارتقا عملکرد سامانه ترمزگیری میشود. در عین حال سامانه کنترلی یکپارچه عملکرد مناسب سامانه تعلیق را نیز حفظ میکند. در الگوریتم کنترلی توسعه یافتهی مود لغزشی، با طراحی سطح لغزش براساس روش PID، بطور نوآورانه به کاهش پدیده چترینگ در سیگنالهای ورودی منجر میشود. نتایج حاصل از شبیهسازی سامانه کنترلی نوین SMC-PID مبین کاهش مسافت توقف، حفظ خوشسواری خودرو و در عین کاهش مصرف انرژی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل مود لغزشی؛ سامانه تعلیق فعال؛ ترمز ضد قفل؛ مسافت توقف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Integrated Control of Active Suspension and Anti-lock Braking System Based on the Nonlinear Improved Sliding Mode Control System | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mahdi Abtahi؛ Seyyed Amirhossein Mirrahimi | ||
Faculty of Industrial and Mechanical Engineering, Qazvin Azad Islamic University | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, an integrated controller including the anti-lock braking system along with an active suspension is designed for a quarter car model, on the basis of the improved sliding mode control algorithm. Dynamical model of the active suspension along with the anti-lock braking system are derived using the Newton-Euler equations. Also, in order to model the friction between the tire and the road surface, the Pacejka model is used. The application of the control algorithm for the ABS yields a higher safety rate for the vehicles. On the other hand, the active suspension system beside the anti-lock braking system can improve the car safety and passenger comfort. To increase the friction between tire and the road surface, the active suspension system increases the normal force over the tire. Consequently, the performance of the braking system is improved with decreasing the stopping distance. In order to design the hybrid control system, the sliding mode control (SMC) system and proportional-integral-derivative (PID) controller are merged. In the PID-SMC strategy, the sliding surface is defined based on the PID algorithm. This novel control algorithm can decrease the chattering phenomenon besides shortening the stopping distance that yields the reduction of energy consumption. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sliding mode control, Active suspension system, Anti-lock Braking System, Stopping Distance | ||
مراجع | ||
Rhif, A., “A High Order Sliding Mode Control with PID Sliding Surface: Simulation on a Torpedo”, Inter. J. of Information Technology, Control and Automation, Vol. 2, No.1, pp. 11-23, 2012## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |