تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,320 |
تبیین و تحلیل شاخصهای حکمرانی خوب در ودجا | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 19، شماره 87، خرداد 1399، صفحه 73-102 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا توکلی1؛ سحر بابایی2؛ علیرضا سجادیه* 3 | ||
1استادیار مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی و خطمشیگذاری عمومی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 0-727 فروردین 2، تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
تغییر و تحول مفهوم دولت و سازمانهای دولتی در طی 40 سال اخیر موجب تولید نظریات و ظهور دیدگاههای جدیدی در عرصه اداره امور عمومی شده است. دلالت اصلی این تحولات، چرخش نگاه به دولت بهمنظور استفاده از ظرفیت طیف وسیعی از دیگر ذینفعان و عناصر فعال در جامعه بهمنظور رسیدن به اهداف تعیینشده است. در دهه 90 میلادی، بانک جهانی با تعریف نوع خاصی از حکمرانی بهنام «حکمرانی خوب» ابعاد و مؤلفههای مختلفی را همراه با شاخصهای اندازهگیری آن در سطح بینالملل مطرح کرد. این تحقیق با رویکرد کاربردی خود، تلاش میکند با بهرهگیری از روش مطالعات کتابخانهای، مفهوم حکمرانی خوب و مؤلفههای آن را با اقتضائات خاص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف کند و سپس با ابزار پرسشنامه، شاخصهای آن را در این وزارتخانه و سازمانهای تابع آن با بهرهگیری از نظر خبرگان و مدیران مورد سنجش قرار دهد، بنابراین در این مسیر از دو روش تحقیق «تحلیل محتوا» و «پیمایش» استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری (آزمون فرض) از طریق نرمافزار SPSS بر روی نمونهای 45 نفره از مدیران جوان یا باسابقه وزارت دفاع، نشانگر تحقق نسبی شاخصهای حکمرانی خوب در این وزارتخانه است و بخش زیادی از این شاخصها تا نقطه مطلوب خود فاصله زیادی دارد. علاوه بر این با استفاده از آزمون فریدمن، میزان نزدیکی هر شاخص به وضعیت مطلوب مشخص، و دستور کارها و پیشنهادهای علمی و عملیاتی برای بهبود وضعیت فعلی نیز ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی خوب؛ ودجا؛ سطوح مدیریتی ـ اجرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Explanation and Analysis of the Indicators of Good Governance in the Ministry of Defense and Iranian Armed Forces Logistics | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Tavakoli1؛ Sahar Babaei2؛ Alireza Sajadieh3 | ||
1Assistant Professor of Management, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2PhD Student in Public Administration, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Corresponding author: PhD student in Public Management and Public Policy, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The deep transformation of the concept of government and governmental agencies over the last 40 years has led to new theories and perspectives in the field of public administration. The main implications of these changes relate to turning of the government attention towards the application of the capacity of a wide range of other stakeholders and active agencies in the society to achieve the specified goals. In 1990s, the World Bank defined a special type of governance called good governance, along with its components and measuring indicators at international arena. This applied research is intended to define the theory of good governance and its components with its specific requirements in the Ministry of Defense and Armed Forces Logistics through library research method. Afterwards, using a questionnaire as research tool, the researchers identified its indicators in the ministry and its affiliated organizations by referring to the comments of the specialists and managers. Thus, content analysis and survey methods were employed to carry out the research. The results of the statistical analysis (hypothesis testing) obtained by SPSS software on a sample of 45 young or experienced managers of the Ministry of Defense, indicated that good governance indicators were gained properly. Yet, many of its indicators were far from the desired level in this ministry. The closeness of each indicator to the desired level was specified, and scientific and operational guidelines and suggestions were proposed for improving the current situation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
good governance, Ministry of Defense and Armed Forces Logistics, management-executive levels | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، الهه (1391). حکمرانی مردم سالارانه. فصلنامه سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. ش 42(1): 1 ـ 19. آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور (1389). آمار و کاربرد آن در مدیریت. ج اول. تهران: انتشارات سمت. داناییفرد، حسن (1395). نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی؛ گذشته، حال و آینده. تهران: انتشارات سمت. داناییفرد، حسن؛ باباشاهی، جبار؛ آذر، عادل؛ کردنائیج، اسدالله (1391). تحول در رفاه ملی: آیا حکمرانی خوب نقش مهمی ایفا میکند؟. پژوهشهای مدیریت در ایران. ش 16 (4): 45 ـ 62. زهیری، علیرضا (1393). نسبت سنجی بومشناسانه الگوی حکمرانی خوب. علوم سیاسی. ش 17 (63): 87 ـ 111. شریفزاده، فتاح؛ قلیپور، رحمتالله (1382). حکمرانی خوب و نقش دولت. فرهنگ مدیریت. ش 1 (2): 93 ـ 109. قلیپور، رحمتالله (1383). تحلیل و امکانسنجی الگوی حکمرانی خوب در ایران با تأکید بر نقش دولت. دانش مدیریت. ش 17 (67): 85 ـ 111. مقیمی، سیدمحمد؛ اعلاییاردکانی، مصطفی (1390). سنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن. مدیریت فناوری اطلاعات. ش 3 (8): 171 ـ 188. نادری، محمدمهدی (1390). حکمرانی خوب؛ معرفی و نقدی اجمالی، اسلام و پژوهشهای مدیریتی. ش 1 (1): 69 ـ 93. هداوند، مهدی (1384). حکمرانی خوب، توسعه و حقوق بشر. حقوق اساسی. یگانگی، عاطفه؛ الوانی، سیدمهدی؛ معمارزادهطهران، غلامرضا (1395). اولویتبندی شاخصهای حکمرانی خوب در سازمانهای کارا (مطالعه موردی: شعب بانک رفاه استان قزوین). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی. ش 7 (21): 1 ـ 10. ب) منابع خارجی و وبگاههاFarazmand, Ali. (1999). Governance in the Age of Globalization: Challenges and Opportunities for South and Southeast Asia. New York: Springer. Gisselquist, Rachel M. (2012). Good governance as a concept, and why this matters for development policy, WIDER Working Paper, No. 2012/30. Hill, Carolyn J., and Laurence E. Lynn. (2005). Is hierarchical governance in decline? Evidence from empirical research. Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 15, No.2 International Bank for Reconstruction and Development/ The World Bank. (2006). A Decade of Measuring the Quality of Governance. Governance Matters 2006, World Wide Governance Indicators. Washington, D.C.: World Bank. Kaufman, Daniel, Aart Kraay, and Massimo Mastruzzi. (2007). Governance Matters VI: Governance Indicators for 1996–2006. World Bank Policy Research Working Paper No. 4280. Kazi Iqbal and Anwar Shah. (2008). A Critical Review of Governance Indicators. World Bank, 10 December 2008. Lyall, Catherine, Tait, Joyce. (2005). New Modes of Governance: Developing an Integrated Policy Approach to Science, Technology, Risk and the Environment, NewYork: Routledge (Taylor & Francis Group). OPM and CIPFA. (2004). Good Governance Standard for Public Service. London: Office for Public Management Ltd. UNDP. (2000). What is Good Governance?, at PAPP list of Projects contact us. Information Website: online at http://www.papp.undp.org.governance/ about.html United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. (2002). What is Good Governance?. Information Website: online at http://www.unescape.org/huset/gg/ gosermace.html. World Bank. (1998). The World Bank annual report (English). Washington DC; World Bank. http://documents.worldbank.org/curated/en/390771468320070967/The-World-Bank-annual-report. agement, 13(2), 44-58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,487 |