تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,302,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,555,632 |
بررسی اثربخشی آموزش قصههای قرآنی بر رشد اخلاقی دانشآموزان | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 28، شماره 48، آبان 1399، صفحه 147-170 اصل مقاله (753.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهبود یاری قلی* 1؛ مهدیه خانی خسروشاهی2 | ||
1گــــروه علــــوم تربیتــــی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز،ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
قصهگویی در طول تاریخ همواره مورد علاقه و توجه بشر بوده و برای او جذابیت خاصی داشته و یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب شده است. قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و باتأکیدبر علائق طبیعی انسان، بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را درقالب زیباترین داستانها طرح و ارائه نموده است. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش قصههای قرآنی بر رشد اخلاقی دانشآموزان ابتدایی مدارس شهرستان خسروشاه در استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 96 ـ 1395 بود. بههمینمنظور از تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد و از مقیاس فرم مصاحبۀ سنجش رشد اخلاقی نیز جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. همچنین 10 جلسة آموزشی برای آموزش قصههای قرآنی تدوین شد. در چارچوب طرح آزمایشی؛ 60 نفر دانشآموز پایه دوم ابتدایی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که 30 نفر از آنها جزء گروه آزمایش بودند و به مدت 2 ماه هفتهای 2 ساعت تحت آموزش قصههای قرآنی قرار گرفتند. 30 نفر هم در گروه کنترل قرار داشتند که هیچ مداخلة آموزشی در این گروه صورت نگرفت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. درنهایت یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش قصههای قرآنی موجب بهبود رشد اخلاقی در تمام مولفههای آن در دانشآموزان میشود. بنابراین کاربرد قصهگویی با موضوع قصههای قرآنی بهعنوان الگویی مؤثر برای رشد اخلاقی کودکان پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قصههای قرآنی؛ رشد اخلاقی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
بهروزکیا، کمال (1390)، قصه و داستان در کتابهای درسی و کمکدرسی آلمان، پژوهشنامه ادبیاتکودکونوجوان، 42: 67 ـ 76. ثقةالاسلام، طاهره؛ رضایی، امیدوار؛ خوشکار، علی و موسوی، مریمالسادات (1387)، رشد اخلاق در انسان از دیدگاه دانشمندان اسلامی و روانشناسان جدید، اخلاق پزشکی؛ 2(2): 141 ـ 155. حاجعلیاکبری، محمد (1387)، پژوهشی پیرامون قصههای قرآنی، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان. دادستان، پریرخ؛ محسن علیق، امیمه؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ آذربایجانی، مسعود و بیات، مریم (1389)، قصهگویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 6 (24)، 295 ـ 306. رحماندوست، مصطفی (1381)، قصهگویی (اهمیت و راه و رسم آن)، تهران: علامه طباطبایی. سلیماننژاد، اکبر و سودی، حورا (1393)، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی ازطریق قصههای قرآنی بر کودکان، روانشناسی و دین، 26: 81 ـ 98. شجاعپوریان، ولیالله (1392)، تأمّلی در شاخصههای قصه در قرآن، ادب عرب، 5 (2)، 113 ـ 134. علیاکبری، مهناز؛ علیپور، احمد و نجفی شیرازی، مهناز (1393)، اثربخشی قصهگویی بر مؤلفههای هوش اخلاقی کودکان دختر پیشدبستانی در شهر اصفهان. شناخت اجتماعی، 3 (6) :33 ـ 43. فدایی، زهرا (1393)، بررسی تأثیر آموزش قصههای کوتاه قرآنی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهرستان رودسر، پایاننامه کارشناسی ارشد چاپنشده، دانشگاه آزاد اسلامی رودسر. فضلیخانی، منوچهر (1382)، راهنمای عملی روش مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران: انتشارات آزمون نوین. گنجی، مهدی (1376)، هوش هیجانی، تهران: ساوالان. لطفآبادی، حسین (1388)، روانشناسی رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی، قسمت دوم، روششناسی علوم انسانی، 31 (1): 4 ـ 39. مظاهری تهرانی، مینا (1390)، تأثیرآموزششیوههای رفتارگروهیبرهوشاخلاقیاجتماعیکودکانو نوجوانانمصروع، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان. نبوی، سیدعبدالحسین و شهریاری، مرضیه (1392)، دین، اخلاق و محیطزیست، انسان و محیطزیست، 12 (شماره 2 (29 ـ پیاپی 40)): 69 ـ83. نریمانی، قدسیه (1390)، تأثیر قصههای قر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |