تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,332,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,575,162 |
بررسی تطبیقی مبانی فلسفی تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و لویناس | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 48، آبان 1399، صفحه 63-86 اصل مقاله (477.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید خاری آرانی* ؛ اکبر رهنما؛ مهدی سبحانی نژاد | ||
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
علامه طباطبایی و لویناس درزمره فیلسوفانی هستند که به اخلاق اهمیت وافری دادهاند. در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز تطبیقی سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی تربیت اخلاقی این دو فیلسوف، همگرایی و تقابل دیدگاههای آنها استخراج شود. بررسی مبانی هستیشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی تربیت اخلاقی علامه و لویناس نشان میدهد که مفاهیم اساسی در فلسفه لویناس اخلاق معطوف به دیگری، مسئولیت و اراده میباشند، اما در فلسفه علامه طباطبایی دیگری اعتدالی و فطرت از جایگاه ویژهای برخوردار است. هر دو به دیگری، مسئولیت، اراده و آزادی تأکید میورزند. همچنین دیدگاه لویناس و علامه نسبت به خدا باآنکه هر دو خدا را قبول دارند وآن را نامتناهی میدانند، اما خدای لویناس با غیریت و دیگری برابر درنظرگرفته شده است، درحالیکه خدای علامه، متعالی و منزه از هرگونه تغییر بوده و فراتر از دیگری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ مبانی فلسفی؛ علامه طباطبایی؛ لویناس | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ادیب، یوسف (1389)، تأثیر آموزش انضباطمحور بر حیطههای یادگیری دانشآموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 5 (19): 88 ـ 65. اسمعیلی، سعید (1392)، فلسفه اخلاق لویناس در نگاه دریدا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده الیهات و معارف اسلامی دانشگاه پیامنور. اصغری، محمد (1388)، رابطه اخلاق و الهیات در فلسفه ایمانوئل لویناس، فصلنامهتأملات فلسفی، 1 (4): 42 ـ 27. اصغری، محمد (1391)، تقدم اخلاق بر فلسفه در اندیشۀ ایمانوئل لویناس، فصلنامهپژوهشهایفلسفی. 6 (10): 41 ـ 23. امید، مسعود (1380)، نظری بر زندگی و برخی از آراء علامه طباطبایی، تهران: سروش. باقری، خسرو (1377)، نقد تطبیقی اخلاق قدما و روانشناسی معاصر، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. باقری، خسرو (1391)، تأملی بر روابط فرهنگ بازار و دانشگاه، دوفصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 19 (2): 22 ـ 7. بزرگی، آزاده (1396)، بررسی و بازسازی ماهیت مسئولیت باتوجهبه نگاه معطوف به خود کانت و نگاه معطوف به دیگری لویناس و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، رساله دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پورحسن، قاسم (1392)، اعتباریات اجتماعى و نتایج معرفتى آن؛ بازخوانى دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامهحکمتوفلسفه، 9 (36): 70 ـ 47. جاوید صباغیان، مقداد (1395)، پوشیدگی هنر؛ مروری بر فلسفه و اخلاقیات امانوئل لویناس و آراء او درباب هنر، فصلنامه ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، 1 (2): 72 ـ 63. جهانبگلو، رامین (1377)، اندیشه عدم خشونت، ترجمه محمدرضا پارسایار، تهران: نشر نی. حبیبی، سلیمان و اکبری، رضا (1393)، تبیین فلسفی مسئولیت اخلاقی از دیدگاه محمدحسین طباطبایی، فصلنامهپژوهشهای فلسفی کلامی، 16 (2): 30 ـ 7. حسنی، محمد (1395)، بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی، دوفصلنامهتربیت اسلامی، 11 (22): 51 ـ 25. حسینزاده، اکرم (1386)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی، فصلنامهکتاب نقد،10 (2): 128 ـ 113. حقیقت، شهربانو و مزیدی، محمد (1387)، بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روشهای آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر، فصلنامه اندیشه دینی، 8 (26): 134 ـ 105. داوودی، محمد (1385)، رویکرد و پرسش های بنیادین در تربیت اخلاقی، فصلنامه انجمن معارف اسلامی ایران، 2 (6): 157 ـ 153. صالحی، اکبر و یاراحمدی، مصطفی (1387)، تبیین تعلیموتربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی باتأکیدبر هدفها و روشهای تربیتی، دو فصلنامه تربیت اسلامی، 3 (7): 50-23. ضیمران، محمد (1387)، بررسی اجمالی درونمایه آموزهها و آثار لویناس، ماهنامه کتاب ماه فلسفه. 2 (3): 69 ـ 63. طباطبایی، محمدحسین (1350)، قرآن در اسلام، تصحیح محمدباقر بهبودی، تهران: دارالکتب الاسلامیه. طباطبایی، محمدحسین (1355)، شیعه، مذاکرات و مکاتبات پرفسور هانری کربن با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، به کوشش علیاحمد میانجی و هادی خسروشاهی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. طباطبایی، محمدحسین (1372)، اصول و فلسفه روش رئالیسم، جلد 2، تهران: صدرا. طباطبایی، محمدحسین (1386)، تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. طباطبایی، محمدحسین (1387الف)، بررسیهایاسلامی، قم: بوستان. طباطبایی، محمدحسین (1387ب)، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیق صادق لاریجانی، قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین (بیتا)، بررسیهای اسلامی، به کوشش سیدهادی خسرو شاهی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی. طباطبایی، محمدحسین (بیتا)، روابط اجتماعی در اسلام، تهران: آزادی. ظاهر، رقیه (1390)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی در نظام آموزشی (مطالعه موردی: دیدگاه معلمان شهرستان بابل)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران. علیا، مسعود (1395)،کشف دیگری همراه با لویناس، تهران: نشر نی. کشانی، مهدیه (1389)، هستیشناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و آثار و نتایج تربیتی آن، فصلنامه حکمت و فلسفه، 6 (2): 138 ـ 119. لچت، جان (1378)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته. محمودنژاد مقدم، آزاده (1397)، اهمیت دیگری در فلسفه اخلاقی و تربیتی امانوئل لویناس، تهران: سخنوران. موسوی مقدم، رحمتالله و علیزمانى، امیرعباس (1390)، ساحتهای وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامه اندیشهنویندینی، 7 (27): 76 ـ 53. نمو، فیلیپ (1387)، اخلاق و نامتناهی، ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی، تهران: فرهنگ صبا. وجدانی، فاطمه (1391)، تحلیل مبانی فلسفی تربیت اخلاقی ازمنظر علامه طباطبایی(ره) و ارائه الگویی نظری جهت کاهش شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی، رساله دکتری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. وجدانی، فاطمه؛ ایمانی، محسن؛ اکبریان، رضا و صادقزاده قمصری، علیرضا (1392)، ماهیت تربیت اخلاقی ازنظر فردی یا جمعیبودن از دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 21 (18): 23 ـ 11. Bernasconi, Robert and Keltner, Stacy (2002). Emmanuel Levinas: the phenomenology of sociality and the Etics of Alterity . A handbook of phenomenological approaches to moral philosophy. John Drummond and Lester Embree. Springer science Business Media, B. V.
Chalier, Catherine (2002) .what ought I to Do? Morality in khant and Levinas. Translated by J.M.Todd. Lthaca. NY: Cornell University press.
Levinas, Emmanuel (1947). De l'existence ý l'existant[From Existence to the Existent] Paris: Fontain.
Levinas, Emmanuel (1979). Totality and Infinity. Trans. A.Lingis. Pittsburgh:Duquesne | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 707 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |