تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,348 |
شبیهسازی و تحلیل اثر دیمپل بر عملکرد آیرودینامیکی جریان حول بالههای هواپیمای بدون سرنشین | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1399، صفحه 17-28 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی رنجبر* 1؛ هوشنگ برخورداری2؛ رضا محمودی طرقی3 | ||
1دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)- دانشکده مهندسی مکانیک | ||
2دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) | ||
3دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) | ||
تاریخ دریافت: 17 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هنگامیکه بال هواپیما در مسیر جریان هوا قرار میگیرد به دلیل اثرات سطحی، لایه مرزی در نزدیکی سطوح آن ایجاد میشود. پدیده لایه مرزی بر عملکرد ایرفویل تأثیر گذاشته و اثرات بسیار مهمی بر ضرایب لیفت و درگ آن میگذارد، بهطوری که این پدیده سبب اعمال محدودیتهایی میشود که از افزایش عملکرد بال جلوگیری میکند. لذا برای دستیابی به شرایط بهینه لازم است که لایه مرزی تشکیلشده را با روشهایی کنترل کرد. در این مقاله با استفاده از ایجاد دیمپل (شیاری عمود) بر سطح بالایی ایرفویل NACA0012، کنترل جریان مکشی ایجاد شده و عملکرد بال هواپیما در دو حالت دوبعدی و سهبعدی و تحت زوایای حمله و سرعتهای جریان آزاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور شبیهسازی لازم با استفاده از نرمافزار فلوئنت و با استفاده از مدل آشفتگی سه معادلهای K-Kl-ω انجام شده است. عرض شیار ایجادشده 5/2 درصد طول وتر ایرفویل، محل قرارگیری شیار 10 درصد از طول وتر (از لبه حمله ایرفویل) و سرعت مکش نصف سرعت آزاد در نظر گرفته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که با ایجاد جریان مکشی در سطح بال میتوان ضریب لیفت را افزایش داده و ضریب درگ را کاهش داد که باعث به تأخیر افتادن جدایش جریان گردیده و متعاقباً میتوان زوایای حمله و همچنین سرعت جریان آزاد مناسب را جهت بهبود پرواز هواپیمای بدون سرنشین انتخاب نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دیمپل؛ ایرفویل NACA0012؛ ضریب لیفت؛ ضریب درگ؛ مکش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Simulation and Analysis of the Effect of Dimple on the Aerodynamic Performance of Flow Around Drone Wings | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad ali Ranjbar1؛ Houshang Barkhordari2؛ Reza Mahmodi toroghi3 | ||
2Khatmol Anbia Air Defense University | ||
3Khatmol Anbia Air Defense University | ||
چکیده [English] | ||
When the wing of the plane is placed in the air flow direction, due to surface effects, a boundary layer is created near its surfaces. The boundary layer phenomenon affects Airfoil’s performance and has significant effects on the lift and drag coefficients, this phenomenon leads to restrictions that prevent the increase in wing performance. Therefore, in order to achieve optimal conditions, it is necessary to control the formed boundary layer by several techniques. In this paper, by the creation a groove perpendicular to the outstanding edge of the airfoil’s NACA0012, suction flow controlled and the airplane wing performance is investigated in two-dimensional and three-dimensional models and under attack angles and different flow rates. For this purpose, the necessary simulation was carried out using the fluent software, using the K-Kl-ω three-equation turbulence model. The width of the jet (created groove) is %2.5 of the length of the airfoil chord (%2.5C), the location of the groove is %10 of the length of the chord (from the leading edge of the airfoil) and the speed of suction is considered to be half the free speed. The results show that increasing the coefficient of lift can be achieved by creating the suction flow at the wing level and reduced the drag coefficient, which causes a delay the separation of the flow Subsequently, the angles of attack and the appropriate free flow speed rate can be selected to improve the flight of the Unmanned plan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dimple, NACA0012 airfoil, Lift coefficient, Drag coefficient, Suction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |