تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,195,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,454,042 |
شبیهسازی و تحلیل اثر دیمپل بر عملکرد آیرودینامیکی جریان حول بالههای هواپیمای بدون سرنشین | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1399، صفحه 17-28 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی رنجبر* 1؛ هوشنگ برخورداری2؛ رضا محمودی طرقی3 | ||
1دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)- دانشکده مهندسی مکانیک | ||
2دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) | ||
3دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) | ||
تاریخ دریافت: 17 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هنگامیکه بال هواپیما در مسیر جریان هوا قرار میگیرد به دلیل اثرات سطحی، لایه مرزی در نزدیکی سطوح آن ایجاد میشود. پدیده لایه مرزی بر عملکرد ایرفویل تأثیر گذاشته و اثرات بسیار مهمی بر ضرایب لیفت و درگ آن میگذارد، بهطوری که این پدیده سبب اعمال محدودیتهایی میشود که از افزایش عملکرد بال جلوگیری میکند. لذا برای دستیابی به شرایط بهینه لازم است که لایه مرزی تشکیلشده را با روشهایی کنترل کرد. در این مقاله با استفاده از ایجاد دیمپل (شیاری عمود) بر سطح بالایی ایرفویل NACA0012، کنترل جریان مکشی ایجاد شده و عملکرد بال هواپیما در دو حالت دوبعدی و سهبعدی و تحت زوایای حمله و سرعتهای جریان آزاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور شبیهسازی لازم با استفاده از نرمافزار فلوئنت و با استفاده از مدل آشفتگی سه معادلهای K-Kl-ω انجام شده است. عرض شیار ایجادشده 5/2 درصد طول وتر ایرفویل، محل قرارگیری شیار 10 درصد از طول وتر (از لبه حمله ایرفویل) و سرعت مکش نصف سرعت آزاد در نظر گرفته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که با ایجاد جریان مکشی در سطح بال میتوان ضریب لیفت را افزایش داده و ضریب درگ را کاهش داد که باعث به تأخیر افتادن جدایش جریان گردیده و متعاقباً میتوان زوایای حمله و همچنین سرعت جریان آزاد مناسب را جهت بهبود پرواز هواپیمای بدون سرنشین انتخاب نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دیمپل؛ ایرفویل NACA0012؛ ضریب لیفت؛ ضریب درگ؛ مکش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |